Babykrisen fortsetter - nå er det snart ikke mer ReiRei for Ergobaby
Bæresele-selskapet har forsøkt å henge med, men nå ser det ut til å være over.
Pandemi, inflasjon og færre fødte barn - det er noen av årsakene det pekes på når krisen blir dypere og dypere for selskaper som retter seg mot nybakte foreldre og deres babyer. Neste selskap ut er ReiRei - blant oss nordmenn bedre kjent som produsenten bak Ergobaby, en velkjent og forholdsvis dyr sele til å bære barnet på brystet i riktig stilling.
Tidligere har selskaper som Babyland og Babyshop slitt kraftig. Nå skriver Breakit at ReiRei har søkt om rekonsruksjon, og at det på mandag var et kreditormøte i Linköpings tingrett.
I søknaden om rekonstruksjon forteller selskapet at de har gjort en rekke tiltak for å redde seg, og kuttet i både staben og andre kostnader.
ReiRei, som ble grunnlagt i 2011 av Monica Landberg, selger både gjennom forhandlere og på egen netthandelsplattform. I fjor omsatte ReiRei for 95 millioner svenske kroner og hadde et tap på 8 millioner. Året før var omsetningen på 105 millioner med et resultat på 571 000 svenske kroner. Nå kan selskapet snart ikke betale sine gjeldsforpliktelser på totalt 39 millioner svenske kroner.
Reirei betyr for øvrig «lovely lovely» på japansk,