NYTT OM Navn
Bærekraftekspert går fra Innovasjon Norge til ladeselskap
Torunn Totland Stangervåg er ansatt som markedssjef i ladeselskapet Wattif.
– Dette var en mulighet jeg måtte gripe. Det er imponerende hva selskapet har fått til - gått fra idé til å bli en ledende ladeoperatør i Norden på to år, sier Torunn Totland Stangervåg.
Hun har vært spesialrådgiver i Innovasjon Norge i Bergen de siste fem årene og har jobbet med bærekraftige forretningsmodeller og sirkulærøkonomi. Hun er utdannet siviløkonom med spesialisering i innovasjon og markedsføring.
– Der var jobben min å jakte bærekraftige forretningsmodeller og øke sjansene for at kundene skulle lykkes, sier Stangervåg.
Nå blir hun markedsdirektør i det bergenske ladeselskapet Wattif EV.
Stangervåg begynner i stillingen 1.februar, men sitter allerede i et møte når Shifter ringer henne to dager før jobbstart.
– Hele salgs- og markedsgjengen er samlet her i Bergen. Om jeg har tid til å snakke? Ja, da! Hva vil du vite?
Sikret en halv milliard
Shifter har tidligere skrevet at Wattif sikret seg over en halv milliard i investeringskroner for å bli europamester i lading.
Mens ladeselskaper som Easee og Zaptec lager selve billaderne, er Wattif totalleverandør av elbillading - de lager infrastrukturen. De samarbeider med mange aktører, blant annet Zaptec og Defa.
– Vi investerer, bygger ut, drifter og vedlikeholder ladeanlegg, i partnerskap med profesjonelle eiere av parkeringsplasser, forklarer Stangervåg.
Per i dag er Wattif blant annet ledende når det gjelder operatørsystemer for ladestasjoner i borettslag i Norge og Norden.
– Vi er svært fornøyde med å få Torunn med på laget. Hennes brede bakgrunn og erfaring innen merkevarebygging, bærekraft og grønn omstilling gir markedsarbeidet enda større tyngde og vil være viktig når vi skal posisjonere og bygge merkevaren Wattif framover, sier Robert Svendsen, CEO i Wattif EV.
Ansatte i seks land
Stangervåg skal lede en avdeling med markedsansvarlige i England, Irland, Tyskland, Østerrike, Sverige og Norge.
– Min jobb er å bygge en sterk merkevare på tvers av land, samtidig som vi skal tilpasse markedsføringen til hvert marked. Både konkurranseforhold, lokale reguleringer, utbygging av infrastruktur og bruk av elbil er ulik. Jeg har det overordnede ansvaret for markedsføringen, men vi må gjøre det som team for å få det best mulig, sier Stangervåg.
Hun forteller at hun brenner for feltet, og innrømmer samtidig at hun ikke kjente så godt til selskapet tidligere.
– De hadde gått litt under radaren min frem til jeg oppdaget dem. Det er inspirerende at Wattif har tørt å tenke stort - og at de gjør det som må til for å lykkes. Jeg tror at etter hvert som batteriene blir bedre og rekkevidden lengre, vil folk foretrekke å parkere og lade samtidig. Og noe som kanskje ikke alle vet, er at saktelading er bedre for batteriet enn hurtiglading.
Det høres ut som hun allerede har slagordet klart, alt før hun har fått nøkkelkortet:
– Destinasjonslading er fremtiden.