gründer
Barndomskompiser lanserer kaffeplattform:
– Dette har vi savnet selv
David Hummelsund og Kristian Rykkje har nylig lansert Coffeo, der du kan abonnere på spesialkaffe fra ulike kaffebrennerier.
Inne hos Bergen Kaffebrenneri på Møhlenpris ligger 60-kilos sekker med kaffe fra Brasil stablet på paller. De to ferske gründerne sitter med hver sin kaffe inne i kafeen.
Nylig lanserte de plattformen Coffeo der privatpersoner kan abonnere på ulike typer kaffe fra en rekke ulike kaffebrennerier i Norge.
– For et par år siden ble jeg mer og mer interessert i spesialkaffe, og jeg begynte å undersøke om det var mulig å abonnere på ulike kaffebrennerier i samme abonnement. Jeg fant ikke et slikt tilbud, sier David Hummelsund, utdannet innen informasjonsteknologi og med en master i innovasjon og entreprenørskap fra Roma.
Han kontaktet sin barndomskompis Kristian Rykkje - som er utvikler - og de diskuterte det over en - kaffe.
– Vi fant ut at vi måtte lage en slik løsning selv, for den fantes ikke, sier Hummelsund.
Abonnementet de tilbyr er fleksibelt slik at man kan bestille ulik kaffe fra gang til gang, fra ulike brennerier. Man kan også velge hvor ofte man vil ha kaffe levert på døren.
– På den måten kan man teste ut ulike typer kaffe. Vi håper å nå både dem som er allerede er interessert i spesialkaffe og dem som kanskje blir nysgjerrig på dette, sier Hummelsund.
Bergen Kaffebrenneri var første brenneri som ble med - for å selge sin kaffe gjennom plattformen.
Ny salgskanal
– Dette blir en ny salgskanal for oss. Per i dag selger vi helt klart mest til andre bedrifter, som kafeer og restauranter. Det er interessant for oss å nå mer ut til privatpersoner. Jeg synes det også er interessant som privatperson, da kan jeg smake på flere ulik typer kaffe på en enklere måte enn å måtte bestille fra hvert enkelt brenneri, sier Kenneth Rasmussen, daglig leder i Bergen Kaffebrenneri.
Per nå jobber Rykkje fullt som utvikler og tech-lead i BOB, mens Hummelsund jobbet som konsulent frem til nyttår - og deretter har jobbet fullt med oppstartsbedriften.
Tett på kaffedrikkerne
Plattformen heter Coffeo, mens selskapet deres heter Key-Tech. Det er gründerne som eier hele selskapet. De ser for seg at kan bruke plattform-løsningen til andre produkter i fremtiden, men nå er det kaffe som gjelder.
– Nå er vi mye i kontakt med sluttbrukere for å kunne finne ut hva som er viktig for dem. Det har vi også vært i løpet av prosessen da vi utviklet plattformen, sier Rykkje.
– Hvilke konkurrenter finnes her?
– Det er en bedrift som leverer en overraskelses-boks med kaffe, der man ikke vet hvilke typer spesialkaffe man får. Det er et veldig spennende konsept. Og så har enkeltbrenneriene abonnementer. Men det finnes ikke noe lignende det vi gjør - i Norge eller Nord-Europa. Det finnes ulike selskaper som gjør noe lignende. Drinktrade er nok det som ligner mest det vi gjør. De hadde en omsetning på 28, 4 millioner dollar ifølge Zoominfo, sier Hummelsund.
Forretningsmodellen til Coffeo er basert på at de tar en viss prosent av salget av kaffe. Per nå betaler de også porto for frakt av kafeen.
– Målet nå først er å komme opp i volum, først da vil vi kunne tjene penger, sier Rykkje.
– Hva er målet videre?
– Vi ønsker å etablere oss i Norge først, deretter Nord-Europa, sier Hummelsund.