båt
Båtdelingsstartupen skal gå mot pluss i et marked der andre har sunket til bunns
Ship O Hoi-gründerne formidler båter til folk flest, og veksten var eksplosiv i vår, men en løsning til bedriftene og en plan om Oseana skal gjøre selskapet til en lønnsom helårsbedrift.
En ville kanskje tenkt at 2022 ikke var den beste tiden å lansere en båtdelingsplattform, med pandemi, svak kronekurs, høye renter og et tørt kapitalmarked, samt at en del andre startups innenfor det samme segmentet har hatt det tøft, for tøft. Men for Ship O Hoi viste det seg å være et svært gunstig etableringstidspunkt.
For når det er dyrt å reise utenlands, da velger mange å feriere her hjemme. Ikke nok med det, men plutselig stod det mange båter i havnen som folk hadde kjøpt under pandemien, som de ikke lenger hadde tid til å bruke.
Da kom gründerparet Håkon Mathiesen og Helene Evensen på ideen om å starte en AirBnB-type plattform for båter. Og etter hvert også kajakker, vannscootere og båtplasser.
Kraftig vekst og break-even i 2025
Når Shifter møter gründerne på Strand båtforening på Stabekk en sen junidag, er det tjuefem grader og strålende sol. De to kan fortelle om en eventyrlig begynnelse på sesongen, og en enorm vekst i antall brukere.
Sist Shifter snakket med Ship O Hoi i januar 2024, hadde de 3000 registrerte brukere og 200 utleieobjekter. Nå, fem måneder senere, har de 11 000 registrerte brukere og 500 utleieobjekter. Det utgjør en økning på 267 prosent i antall brukere.
– I pinsen hadde vi en eksplosiv vekst. Vi fikk 500 nye brukere hver av dagene, forteller Evensen.
Brukerne kommer hovedsakelig gjennom markedsføring, og anbefalinger fra eksisterende brukere - såkalt «word-of-mouth».
Gründerne tror veksten vil fortsette gjennom sommeren og at aktiviteten vil være absolutt høyest i juli og august.
Shifter spør når selskapet skal break-even.
– Det satser vi på blir allerede neste år!
Henter penger
I august 2023 hentet de 2,2 millioner kroner fra blant annet Dupont og Movicle som ble brukt på å utvikle plattformen og bygge merkevare.
Tidligere i 2024 var planen å hente 10 millioner til å gå inn i Sverige. Denne emisjonen ble aldri noe av, da gründerne bestemte seg for å vente med å utvide utover landets grenser.
– Vi har sett andre selskaper forsøke å ekspandere for raskt, og bli skadet av det, så vi ønsker heller å gjøre det ordentlig og nøye når vi først skal gå inn. Vi har derfor valgt å heller satse på kommersialisering her hjemme først, forklarer Mathiesen.
Til dette formål skal de nå hente fem millioner kroner gjennom Folkeinvest.
Mathiesen forklarer at spesielt mange av brukerne på plattformen har etterspurt en mulighet til å kjøpe andeler i selskapet, og at det er derfor de bruker Folkeinvest.
– Det er hyggelig å se at brukerne både liker og har tro på plattformen vår, smiler Mathiesen.
Skal løse båtplass-problemet med B2B-løsning
Mange kjenner allerede til Ship O Hois utleieplattform, der privatpersoner kan leie båt og liknende av enten andre privatpersoner eller båtutleieselskaper.
Det mange ikke vet, er at Ship O Hoi også tilbyr en B2B-løsning som skal hjelpe båtforeninger og marinaer med effektiviseringsproblemet rundt båtplasser.
Som mange båtinteresserte vet, er det vanskelig å skaffe eller leie båtplass mange steder langs Oslofjorden, samtidig som mange av båtplassene er lite eller nesten ikke i bruk.
Mathiesen forklarer at de eksisterende systemene for tildeling og leie av båtplasser som benyttes i de fleste båtforeninger er trege og utdaterte, og at dette er noe de ønsker å hjelpe dem med.
Her tar Ship O Hoi seg av fordelingen av sesongplasser, gjesteplasser og ventelister, og sørger for at båtplassene er best mulig utnyttet.
For denne tjenesten, betaler foreningene og marinaene en abonnementskostnad på 10 prosent av alle leieforhold som organiseres gjennom Ship O Hoi.
Med dette håper de å skape et økosystem der alle partene i båt-Norge møtes på deres plattform.
Nye funksjoner på vei!
På plattformen har gründerne skapt et forum der leiere og utleiere kan komme med tilbakemeldinger til tjenesten. Stort sett er brukerne fornøyde og har lite å utsette på, men noen ganger tikker det inn forslag og ønsker om nye funksjoner.
– Vi har blant annet fått flere ønsker om man kunne fått med en skipper når man leier båt, forklarer Mathiesen.
Når Shifter spør om hvilke andre nye funksjoner som planlegges, ønsker ikke paret å dele noe utover at de ønsker å «forbedre smidighet i leieforhold».
Fortsatt planer om internasjonal skalering
Selv om selskapet valgte å utsette ekspanderingen inn i Sverige, har de fortsatt planer om å ta flere markeder på sikt:
– Vi ønsker å gå inn i Sverige, Sør-Europa og til og med Oseania. Ved å ha plattformen tilgjengelig også på den sørlige halvkule, vil vi bli en helårsbedrift i fremtiden.