Lokaler
Bildeserie: Her er Remarkables nye storstue hvor alle går i sokkelesten
Her skal medarbeiderne bli inspirert av nostalgi og zen.
Det første man må gjøre når man trer inn i Remarkables nye lokaler på Majorstua, rett bak kinoen Colosseum og foran NHO-bygget, er å ta av seg skoene.
Gründer Magnus Wanberg forklarer at det å gå på sokkelesten etter hvert er blitt en viktig del av kulturen. Siden starten har Remarkable flyttet rundt i Oslo, først fra Mesh i sentrum, så til Startuplab i Forskningsparken, deretter til Pilestredet før de landet i Villa Biermann på Grünerløkka, og rimelig raskt vokste ut av det også og derfor holdt hus i fire nærliggende lokaler.
De de endelig bestemte seg for å flytte inn i de nye lokalene, for snart to år siden, var Wanberg veldig klar for at alle skulle kunne sitte sammen.
– Vi har alltid ønsket å være under ett tak, vi kjenner fordelene med å være tett på hverandre, sier han.
Dette med at alle ansatte går på sokkelesten, eller i tøfler, stammer fra tiden i Pilestredet, hvor det var et grønt vegg-til-vegg-teppe.
– Da måtte vi ta av oss skoene, og så ble det organisasjonskultur av det. Jeg vil ikke si det er en viktig del av Remarkable, men mer en morsom greie, sier han.
For den nyansatte sjefen Phil Hess, som kommer fra amerikanske Bose Corporation, er ikke det å ta av seg skoene dagligdags.
– Du ville ikke se mye til det, nei, sier han tassende rundt på sokkelesten. – Dere skandinaver er praktiske folk, når det er mye snø og søle ute gir det god mening å la skoene stå igjen i gangen.
Zen og nostalgi
Prosjektleder for de nye lokalene Julie Evje Olimb og interiørakitekt og retail designer i Remarkable Emily Thoresen ga Shifter en rundttur tidligere på dagen. De har ledet arbeidet i 1,5 år.
Tanken bak interiøret er ifølge Thoresen å gjenskape en del av det som kjennetegner opplevelsen av å bruke produktet Remarkable - en blanding av nostalgi, taktilitet og uforstyrret «zen».
Det går igjen i materialvalgene, som er i mørkt tre og duse farger. Pultene er laget av resikulert bomull fra kasserte tekstiler, mens teppene er fra den norske eksportbedriften Heymat og har et mønster som skal få en til å tenke på rakede mønster i sanden.
Kontorløsningen er såkalt aktivitetsbasert, som hos mange andre i dag, men i motsetning til en standard dekningsgrad på 40-50 prosent kontorplasser per ansatt, har Remarkable siktet seg inn mot 70 prosent. Og tar man med alle pusterom og zen-områder, vil det være godt med sitteplasser til alle de 450 ansatte.
Wanberg forteller at det på ingen måte var gitt at de skulle signere leieavtalen den gangen for nesten to år siden.
– Det var turbulente tider i verdensøkonomien, og også for oss, så vi holdt igjen til aller siste minutt.
Men nå er han fornøyd med avgjørelsen.
– Nå kjennes det som at vi har tatt et fantastisk valg. Hele prosjektet med å samle oss kulminerer innflyttingen som vi ser på som en reunion. Du kan kjenne på energien og stemningen.