NYTT OM NAVN
Bjørn Ekeberg ny CEO i Recharge Health: --Hadde vi startet i Norge, ville det vært altfor dyrt.
Selskapet ble startet i Thailand, men flyttet nylig flyttet de hovedbasen til Norge for å skalere. Da var det også naturlig at Bjørn Ekeberg tok skrittet opp til CEO.
Recharge Health har utviklet apparatet “FlexBeam” som bruker infrarødt lys til å hjelpe deg med “å avlaste, reparere og restituere kroppen din raskere”.
– Behandling med rødt og infrarødt lys har helt klart positiv fysiologisk effekt. Men det er det få som snakker om i medisin, fordi det medisinske paradigmet er basert på biokjemisk og farmasøytisk behandling, har Bjørn Ekeberg tidligere uttalt til Shifter.
Nå har selskapet solgt 15.000 enheter, og går inn i en ny fase, og dette er Bjørn Ekeberg satt til å lede. Han kom fra stilingen som “kommersiell sjef”.
– Selskapet har vokst fra å være et internasjonalt driftsselskap til å bli et norskeid selskap, sier han, og peker blant annet på idrettsprofilene Mats Zuccarello, Martin Ødegård og Casper Ruud, som alle er på eiersiden.
Likheter mellom startup og film- og tvbransjen
– Hvordan blir det å lede selskapet?
– Min rolle har vært strategi, visjon og bygge tillit både internt og eksternt. Det skal jeg fortsette med. Det er et nytt produkt, og mange har en naturlig, sunn skepsis til det, så en viktig del av strategien har vært å få med kjente navn som kan gå god for produktet, sier han.
Han forteller at hovedoppgaven hans nå blir å stake ut en kurs og levere resultater.
– Det er første gang jeg er CEO av et selskap. Jeg har ingen formell business-bakgrunn. Jeg har jobbet som finansjournalist, og jobbet i film- og tv-bransjen som serieskaper og manusforfatter, men har opplevd en del lignende ting fra det som å bygge en startup.
– På hvilken måte?
– Du må skaffe finansiering, du må evne å få med deg folk, sier han.
Vil over i gjentagende inntekt
– Hva blir din største utfordring?
– Å bryte gjennom skepsisen med alt vi kan vise til fra forskning og fagfolk, samt bryte den lydmuren som finnes i digital markedsføring.
– Andre ting?
– Å bygge en tek-business som er brukerorientert. Bygge en programvare-side av dette som vi kan bygge fremtidige produkter på. Vi ønsker å gå fra avansert hardware til software.
– Ja, det er vel en trend at hardware-produkter får en abonnementsdel. Kan det ikke også skape litt irritasjon at man må abonnere på alt?
– Jeg ser den, og vi følger utviklingen innen helse-tek nøye. Vi har ikke landet på modellen, men ser et potensial i gjentagende inntekt gitt at brukerne bruker produktet regelmessig, som vi gjennom kundeundersøkelser har avdekket at de gjør, sier han.
– Hvilke tjenester skal dere tilby på toppen?
– En digital løsning med sensorer som kan guide dem om hvordan de kan bruke produktet på en best mulig måte med utgangspunkt i data og innsikt fra tidligere bruk. Vi ser også på å kombinere dagens teknologi med andre kompletternde teknologier som vil forsterke eller forbedre behandlingene.
Ikke mer penger for enhver pris
– Tilbake til deg. Hvordan blir hverdagen din anderledes nå som du er “big boss”?
– Større økonomisk ansvar.
– Mer stress?
– Min daglige magefølelse varierer med den økonomiske horisonten til selskapet. Jeg føler på det hver dag. Nå om dagen går det fint, men jeg er spent på når neste utfordring kommer.
– Så du må jobbe med å klare å koble av?
– Ja, det er viktig å ta strategiske pauser for å lade batteriene. Vi heter jo Recharge Health.
– Hva er det viktigste du har lært?
– Riktig team og tillit er de viktigste faktorene for å drive en suksessfull organisasjon
– Hva legger du i tillit?
– At man internt kan stole på hverandre som team, alle som er involvert. Og vite at de er vår oppgave å bygge ny teknologi som mange vil benytte seg av. Tillt utad tror jeg er et resultat av intern tillit.
– Penger. Trenger dere penger?
– Har hatt en del dialog med VC-er om dette, og opptatt av at vi ikke skalerer for raskt. Vi vil gjerne gi gass og bygge selskap, men det må samsvare med den økonomiske takten i selskapet. Da er det ikke alltid hensiktsmessig med en stor kapitalpartner.
– Så man skal ikke hente for mye penger?
– Ikke for enhver pris.
Start opp i utlandet
Avslutningsvis kommer Ekeberg med en brannfakkel.
– Jeg tror ikke vi hadde lykkes hvis vi hadde startet i Norge, sier han.
– ???
– Hadde vi startet i Norge, ville det vært altfor dyrt. I Thailand hadde vi tilgang på viktig og god kompetanse til en lavere kostnad. De fleste hodene sitter i Thailand. Hvis de skulle sittet i Norge, ville det blitt dyrt i en oppstartsfase.
– Så hvorfor flytte til Norge nå?
– Fordi Norge er et godt land å skalere fra.
– På hvilken måte?
– Norge har et godt og troverdig brand, spesielt inn mot USA. Det har mange gunstige økonomiske fordeler. Vi kan søke forskningsmidler og støtte fra Innovasjon Norge. Det vil være viktig for oss nå, men ikke kritisk da vi startet opp. Jeg tror det er mange startups som sliter med å starte her.