Frikk Fossan og Jens Seip i den godt fotograferte sofaen på Startuplab i Oslo

Ble avslått av kunder fordi de ble assosiert med Snapchat. Nå endrer startupen navn

Under det nye navnet har Startuplab-selskapet tredoblet inntektene og lansert det de kaller en «omvendt Kahoot»-funksjon.

Publisert

Det lille edtech-selskapet gikk på nyåret vekk fra å være et B2C-selskap til å utelukkende satse på bedriftsmarkedet, og primært utdanningsinstitusjoner.

Nå har de tatt nok et nytt drastisk grep. Selskapet har endret navn fra Snapmentor til Curipod.

– Vi ønsket et navn som var mer i tråd med visjonen vår om å få mer nysgjerrighet eller curiosity inn i utdanning, forteller gründer og daglig leder Jens Seip.

Snap-dilemma

En annen grunn til at selskapet, som holder hus på StartupLab i Oslo, endret navn, var at kunder trodde de var tilknyttet Snapchat.

Det kunne ved første øyekast vært en positiv ting for en fersk starup. Men Seip forteller at det ikke var tilfelle for dem.

– At flere trodde vi jobbet sammen med Snapchat var ikke ideelt når vi jobber inn mot skoler og universiteter. Personvern er jo for eksempel en ting vi bruker mye tid på, og som er veldig viktig for oss, hvor Snapchat kanskje ikke er kjent for å være best i klassen.

– Det var en gang vi fikk direkte avslag fra en skole begrunnet med at de ikke ønsket å bruke Snapchat som læringsplattform. Da er det for sent å begynne å forklare at vi ikke har noe med Snapchat å gjøre.

Omvendt Kahoot

Curipod brukes av en rekke universitet, høyskoler og videregående skoler i Norge. Blant annet NHH, NTNU, BI. UIT og Nord Universitet.

Startupen har med kjerneteamet på tre mer enn tredoblet de årlige abonnementsinntektene (ARR) fra 370.000 kroner i januar 2021 til 1,2 millioner kroner i september i år.

Seip estimerer at de vil være break even mot slutten av året.

– Vi har opplevd en enorm vekst siste ni månedene. Veksten er drevet av fokuset vårt mot å bli en nysgjerrighetsplatform. Blant annet har vi introdusert Live Q&A, som virker litt som en «omvendt Kahoot», med spørsmål i stedet for svar i fokus, sier Seip.

Ifølge Seip ønsker undervisere seg verktøy som umiddelbart aktiverer elever og studenter. Live Q&A er et slikt verktøy, mener gründeren.

Et annet viktig grep de har tatt for å vokse, er å satse på freemium-modellen, hvor enkeltundervisere gratis kan opprette en bruker for å komme i gang, og hvor de etter hvert kan gå i dialog med skolene og få på plass en avtale.

Tid med brukerne

– Det er mange edtech-selskaper etter hvert ... Hvordan skal dere måle dere i kampen?

– Vi skiller oss ut ved å bruke mye tid sammen med sluttbrukerne våre, både undervisere og studenter. Ved å møte tydelige behov har vi klart å skape god retention. Vi har også klart å monetize tidlig.

– Og sist, men ikke minst har vi laget noe som skaper bedre læringsopplevelser.