Blodtrykk-startup henter 8,8 millioner kroner
Selskapet som tidligere het Datek Smart Health har også fått nytt navn, Aidee Health. I samme slengen har de brutt ut av moderselskapet for å stå på egne bein.
Aidee Health har utviklet en kontinuerlig blodtrykksmåler som festes rundt brystet som et pulsbelte. Fokus ved lansering er 24 timers målinger foreskrevet av lege.
Tjenesten er utviklet basert på teknologi fra Sintef Digital og teknologiselskapet Datek.
Aidee Health AS het tidligere Datek Smart Health AS, men med emisjonen er navlestrengen kuttet og barnet skal stå på egne ben med eget navn, nye eiere og gründerteam i spissen.
– Vi var et datterselskap av Datek, men helsetech er i utgangspunktet ikke kjerneområdet til Datek. I tillegg er helseteknologi så kapitalkrevende at det er naturlig å skille det ut og hente nye investorer, sier konstituert administrerende direktør og CTO i Aidee Health, Espen Westgaard.
Håper på godkjenning mot slutten av året
Ifølge selskapet er dagens løsninger for dette krevende for pasientene, gir begrenset med data til fastlegene og gjør behandling av blodtrykk mer krevende enn det behøver å være.
Løsningen er nå i 3. generasjon og testes i disse dager ved Ullevål Universitetssykehus og Sandefjord Helsepark, før prosessen med regulatorisk godkjenning starter på slutten av året.
Utviklingsprosjektet har en sterk klinisk forankring og er utviklet i nært samarbeid med fastleger og pasienter, forteller Westgaard.
Flere profilerte investorer
Selskapet er nå finansiert av SINTEF Venture V AS, Datek AS aksjonærer, Stratel AS, Startuplab Venture AS, TRK Group AS (Trond Riiber Knudsen, red.anm.), Mehrat Rafaz og Hypersensation AS (et konsortie av fastleger og fagpersoner).
Aidee Health har i den nyeste emisjonen hentet 8,8 millioner kroner i et lån som skal konverteres inn på nyåret. Totalt siden oppstarten har selskapet fått investering og støtte på rundt 50 millioner kroner.
– Vi er veldig fornøyde med å ha fått inn en investorgruppe som ønsker å satse på oss og gi oss handlingsrom frem til lansering av produktet, sier daglig leder i Aidee Heath, Susanne Ludvigsen, som for tiden er ute i permisjon.
– Dette gir oss de beste muligheter til å lykkes med å lansere et produkt som kan revolusjonere måten man måler og behandler høyt blodtrykk.