BN Bank vil bruke PSD2 til å kapre kunder inne i konkurrentenes egen nettbank
Takket være PSD2, satser BN Bank nå på å tilby en bedre sparekonto inne i din faste banks nettbank.
—Mange er vant til å bruke én bank, og ønsker ikke å ta seg bryet med å bruke to banker for å oppnå kanskje noen få tusenlapper i økt inntekt på innskuddene sine. De orker heller ikke maset med å flytte konto og regningsbetaling til en annen bank. Nå slipper de det, og kan ha oversikt over en baresparkonto med mye bedre rente enn storbankene, og i mobilbanken de bruker til vanlig, sier Endre Jo Reite, direktør for personmarked i BN Bank til Shifter.
Han mener at PSD2 bør brukes til mer enn å bare gi en oversikt over bankkonti fra flere banker i én nettbank.
—Vi ønsker å flytte kampen om innskuddskundene helt inn i konkurrentenes mobilbank, sier han.
Tror ikke på å bare bygge seg inn i egen plattform
De store bankene, som har de fleste kundene i Norge, har tradisjonelt ikke tilbudt særlig god innskuddsrente, da dette ikke er en stor driver for å bytte bank. I tillegg må kunden akseptere en rekke begrensninger, som for eksempel antall uttak per år, for å få den beste renten.
Mindre banker som i større grad har spesialisert seg på å tilby en god sparerente, ser nå en mulighet til å tilby deres produkt, fri for betingelser og avgifter, i storbankkundenes mobilbank, uten at de trenger å måtte forholde seg til flere banker for å ha en oversikt over pengene sine.
—Vi tror ikke på tanken om at etablerte banker skal bygge seg inne i plattformer, men på en konkurranse som også dreier seg om å tilgjengeliggjøre de beste produktene uavhengig av plattform, sier Reite.
Vil oppleve konkurransen selv
De har nå lansert tjenesten barespar.no, som skal være enkel å opprette og enkel å aktivere i din faste bank.
—Dette avhenger vel av at dere har en vesentlig bedre sparerente over tid enn konkurrentene? Er det noe strukturelt som tilsier at dere vil klare det?
— Nei, det er ikke det. Det jeg tror, er at det kan redusere barrieren ved å bytte. Vi vet at vi åpner en port og er med på å skape en ny konkurranseflate mange ikke har tenkt på. Vi vet også at også vi vil oppleve konkurranse, men vi har lite å tape, sier Reite.
— Regner dere med å få inn mange nye kunder på denne måten?
—Vi tror vi snakker om et 100-talls kunder på kort sikt, men håper på et 1000-talls kunder. Det viktigste er at vi er med på å skape oppmerksomhet om konkurranse på andres plattformer.
Han forteller at det i dag er få kunder som har noen interesse av PSD2
— Men vi håper vi kan være med på å sparke i gang noe som kan bli spennende på sikt. Hvis man driver som et oppstartsselskap og lager plattformer, så vil man være avhengig av produktkonkurransen hos banker, og at de også er villige til å levere produkter som kan leve på andres flater, sier han.
DNB: — Konkurranse gjør oss bedre
— Frykter dere konkurransen på sparekontoer gjennom at mindre banker, med bedre rente, dukker opp i deres kunders mobilbanker?
— Konkurranse gjør oss bedre og er noe vi alltid ønsker velkommen. Vi opplever at kundene våre er fornøyd med våre løsninger og vi opplever en vekst på innskudd, sier Bengt Olav Lund, leder for sparing og pensjon i DNB.
Han forteller også at de ser at flere kunder øker andelen av sparingen sin i aksjemarkedet.
— Med dagens rekordlave rentebilde mener vi det kan være et fornuftig valg for sparing med lang tidshorisont, sier han.