Bolt reduserer hastigheten om natten

Ønsker ikke nattestenging, og tilbyr seg å møte kommunen på halvveien.

Publisert

I dag lanserer Bolt et pilotprosjekt der de senker makshastigheten på de elektriske sparkesyklene om natten i helgene.

Målet er å bidra til å redusere antallet ulykker.

I dag møter alle sparkesykkelselskapene Samferdselsdepartementet for å diskutere utfordringene knyttet til elektriske sparkesykler. En av utfordringene som har blitt trukket frem, er at en høy andel av ulykkene skjer på nattestid.

regionsjef for Bolt i Nord-Europa, Nils Wijkmark.

For å svare på denne utfordringen, lanserer derfor sparkesykkelselskapet Bolt i dag et pilotprosjekt over to uker, der de reduserer makshastigheten på sparkesyklene om natten. Fra midnatt og frem til klokken 04:00 vil makshastigheten reduseres fra 20 km/t til 15 km/t, fra torsdag til søndag innenfor Ring 1.

– Vi oppfordrer alle som bruker sparkesyklene våre til å kjøre forsvarlig, med hjelm og ikke under noen omstendighet hvis de er ruspåvirket. I tillegg har vi allerede en funksjon der nybegynnere kan kjøre med redusert makshastighet og akselerasjon. For å gjøre det enda tryggere å kjøre våre sparkesykler, lanserer vi nå også dette tiltaket, sier regionsjef for Bolt i Nord-Europa, Nils Wijkmark.

I forkant av dagens møte mellom Samferdselsminister Knut Arild Hareide og sparkesykkelaktørene, har Samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) i Oslo bedt selskapene som driver med utleie av elektriske sparkesykler, om å stenge dem for bruk om natten.

Wijkmark tror imidlertid ikke at dette er noen god løsning.

– Oslo er en by som ønsker å redusere biltrafikken, derfor er det et økende behov for alternative transportmidler. Om natten reduseres kollektivtilbudet, men det finnes fortsatt mange mennesker som har behov for å flytte på seg, eksempelvis dem som jobber om natten. Vi ønsker å tilby tjenestene våre også til disse menneskene, sier han.

Han legger også til at de gladelig deler sine erfaringer fra prosjektet i etterkant.

– Dette er en felles utfordring alle aktørene står overfor, som vi prøver å finne en løsning på, og vi vil derfor med glede dele erfaringene fra dette pilotprosjektet, sier Wijkmark.