transport

Bolt vil lytte på taxi-turer for å gjøre reisene tryggere

Men bare dersom passasjeren eller sjåføren vil det.

Thomas Barbo i Bolt.
Publisert

Bolt introduserer nå en ny sikkerhetsfunksjon i Norge som lar sjåfører og passasjerer ta opp lyd under en pågående tur via Bolt-appen. Lydopptakene kan bidra til å forbedre sikkerheten og gi viktig dokumentasjon ved eventuelle hendelser.

– Sikkerhet er vår høyeste prioritet, og vi jobber kontinuerlig med å forbedre plattformen vår. Med lydopptaksfunksjonen gir vi både sjåfører og passasjerer et ekstra verktøy for å føle seg trygge på våre turer. Opptakene kan også bidra til å løse eventuelle ord-mot-ord-situasjoner, sier Thomas Barbo, daglig leder for Bolt i Norge, i en pressemelding fra selskapet.

Lagres i 24 timer

Lydopptak kan kun aktiveres under en pågående Bolt-tur, og opptakene lagres kryptert på enheten i opptil 24 timer. Hvis en bruker ønsker å rapportere en hendelse til Bolts kundestøtte, kan opptaket legges ved en rapport. Opptaket blir automatisk slettet fra enheten etter 24 timer dersom det ikke deles med Bolt.

  • Både sjåfører og passasjerer kan starte opptak via sikkerhetssettet i Bolt-appen.

  • Opptaket avsluttes automatisk når turen er ferdig.

  • Lydfilene er krypterte og utilgjengelige for både sjåfør og passasjer med mindre de aktivt velger å dele dem med Bolts kundestøtte.

  • Bolt kan kun få tilgang til lydopptak hvis det blir delt som en del av en kundestøtterapport, og lydopptak kan kun videreformidles til myndigheter ved offisielle forespørsler.

Vil stoppe diskriminering

I tillegg til lydopptaksfunksjonen innfører Bolt også en endring i bestillingsskjermen i appen for sjåfører. For å styrke personvernet og redusere risikoen for diskriminering vises ikke lenger navnet på passasjeren ved bestilling. Navnet blir først synlig etter at turen har startet.

Lydopptaksfunksjonen og oppdateringene i appen er en del av Bolts løpende sikkerhetsarbeid. Andre sikkerhetstiltak på plattformen inkluderer blant annet identitetsverifisering av sjåfører, mulighet for passasjerer å dele reiseinformasjon i sanntid, telefonmaskering og en nødhjelpsfunksjon i appen.