arrangementer

Booking-plattformen tredoblet inntektene i fjor – nå jakter de dobling før internasjonal satsing 

Med mål om å dra inn 300.000 kroner i uka har Bookd-teamet klare vekstambisjoner på plass for 2024. 

Bookd-teamet: (f. v.) Morten Asbjørnsen, Furqan Chisti og Jørgen Berntsom Aase.
Publisert Sist oppdatert

Siden oppstart i 2022 har booking-plattformen med det kledelige navnet Bookd rukket å godt over tredoble inntektene – fra to millioner kroner i 2022 til syv millioner i 2023. 

Nå med Agens som ny investor i ryggen satser de på å doble omsetningen til 16 millioner i 2024, før de går internasjonalt. 

Og daglig leder Furqan Chisti, sier de allerede er på god vei: 

Morten Asbjørnsen, Jørgen Berntson Aase og Thomas Gullestad

– Omsetningen i januar var én million. Det er tre ganger så bra omsetning som samme måned året før. Så vi er i god rute til å levere som planlagt, deler han. 

Shifter har tidligere skrevet om Bookd som først ble startet av artist og skuespiller Thomas Gullestad (gjerne kjent som «Fingern»), Morten Asbjørnsen og Jørgen Berntson Aase. 

Gjennom selskapets internett-plattform kan man booke underholdning til arrangementer, både som privatperson og som bedriftskunde. Målet er å forenkle bookingprosessen mellom arrangører og underholdnings-profiler.

Jevn vekst 

Siden Shifter sist skrev om selskapet i 2022 har de gått fra å ha 40 artist-profiler til 250 på plattformen. 

I tillegg er det omtrent dobbelt så mange som venter på å bli godkjent gjennom en kvalitetssjekk. 

Per i dag er det stort sett litt mindre kjente artister som bruker plattformen. 

Daglig leder: Furqan Chisti kom inn i selskapet i 2022.

– Det handler om at de fleste som er kjente, er i et management eller i bookingbyråer fra før, sier han og fortsetter: 

– Vi skaper en flate som gjør at de kreative sjelene som er dyktige får vise seg frem i større grad.  På den måten skal man ikke være avhengig av relasjoner for å opptre. En slags demokratisering, sier han. 

Blant investorene finner vi Tise-gründer Eirik Rime og seriegründer og investor Murshid M. Ali, som kom med da Bookd hentet frisk kapital gjennom en Folkeinvest-kampanje på 5,8 millioner kroner i 2022. 

I fjor høst kom også programvare-selskapet Agens inn som eier. De skal bidra videreutviklingen av plattformen «Bookd 2.0» som snart lanseres.

Den nye versjonen vil i større grad rette seg mot de mer kjente artistene:

– Så vi skal jobbe med å utvikle en løsning som er bedre sydd for de.

300.000 i uka

Målet er bookinger for 300.000 kroner per uke. Når Shifter er på besøk, som er en tirsdag, har de nådd 47.500 kroner og er dermed godt på vei. 

– Det kan høres mye ut, men det er gjennomsnittlig 12-13 bookinger per uke. Det skjer jo mye. Bare når det kommer til bryllup er det kanskje 18.000 vigsler i året. Så kan man se for seg at bedriftene har mye arrangementer i tillegg, sier Chisti. 

Vekstambisjoner: Teamet i Bookd har klare planer for hvor mange bookinger de vil ha i uka.

I følge han renner det for tiden inn bookinger i forbindelse med planlegging av bryllupssesongen: 

– I fjor fikk vi totalt 40 bryllups-bookinger av totalt rundt 600. Allerede så langt i år har vi fått inn 30, så vi regner med å trolig nå 100 med den veksten, sier Chisti. 

Den andre høysesongen er julebordsesongen, der bookingene gjerne begynner i august.

Transparante på pris

I det norske markedet er det et par aktører som kan være konkurrenter for Bookd, deriblant band-plattformen Gigplanet, som i all hovedsak fokuserer på booking av ulike type band og Leii. 

– Gigplanet har holdt på vesentlig lenger enn oss, men nå har vi gått forbi dem på salgstall, sier Chisti og fortsetter: 

– Når det gjelder Leii har de tatt hele bredden av det som kan bookes, alt fra kokk til hundepass, mens vi fokuserer på underholdning. 

I tillegg er de tradisjonelle bookingbyråene og managementene helt klart konkurrenter. 

– Hva skiller dere fra konkurrentene?

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– For det første plattformen i seg selv. Den er transparent på pris. Da vet profilene hva de har blitt solgt inn for og vet da hva de får. Man kan betale direkte via plattformen og artistene kan kommunisere med kundene via chat. Så det handler om hele den systematiseringen. 

Chisti påpeker i tillegg at det har vært lite dokumentasjon i form av kontrakter i bransjen som man får gjennom dem. 

– Og dersom det skulle oppstå noe så har de oss i ryggen. Vi har hatt caser der noen seriøse aktører ikke har betalt for seg. Da tar vi støyten for dem.

En annen ting han mener skiller dem, er forretningsmodellen deres. 

– Vi tar en fast «cut» (andel) av alle oppdragene som blir booket på 20 prosent. Det er i nedre sjiktet. Vi opplever mange tradisjonelle mellommenn og bookingbyråer man tar  mellom 15-40 prosent cut.