Kapitalkrisen

Bookis må nedbemanne og bli lønnsomme i rekordfart: – Tidenes mest ræva timing

Bok-markedsplassen Bookis har hatt en tøff vår. Nå blir det enda verre. Slik ser storeier Schibsted på situasjonen.

Bookis-duoen Lasse Brurok, COO, og Arne-Morten Willumsen, CEO.
Publisert Sist oppdatert

Shifter har mange ganger omtalt bok-markedsplassen Bookis, som blant annet har Schibsted høyt på aksjonærlista og har over 300.000 brukere i Norge og Sverige.

For ganske nøyaktig et år siden hentet de 60 millioner kroner til en verdivurdering på 150 millioner kroner før pengeinnskytelsen.

Emisjonspenger pleier vanligvis å holde til 12-18 måneders drift, så da er det ikke overraskende at selskapet nå skal hente friske penger til å vokse videre.

Planen var å hente 100 millioner kroner denne våren.

Men på grunn av fallende verdsettelser og generelt økt skepsis fra investorer til å putte penger i ikke-lønnsomme vekstselskaper, har Bookis hatt det meget tøft med å finne kapital denne våren.

Det har ført til en krise for selskapet.

Må permitere

– Vi har snudd hver stein de siste ukene, men det er ingen vei utenom drastiske tiltak. Vi må redusere selskapets driftskostnader så fort som mulig. Vi kutter i markedsføring, konsulenttjenester og administrative kostnader. Men det verste er å måtte permittere mange av folka våre. Noen har vært her helt siden oppstarten. Dette har vært noen av de mest krevende dagene jeg har opplevd som leder, sier Arne-Morten Willumsen, daglig leder i Bookis.

Han sier Bookis har valgt å permittere, framfor å nedbemanne permanent i et håp om at ansatte kan komme tilbake hvis man lykkes å hente en større finansieringsrunde høsten 2022.

Ræva timing

– Dette er tidenes mest ræva timing, sier Willumsen.

– Hvor krevende er dette på en skala fra 1-10?

– For oss er er det en god åtter. Timingen vår med å hente penger nå er skikkelig dårlig. Vi er heldigvis der hvor vi har fått med oss mange sterke eiere, som har kjøpt seg inn på den langsiktige visjonen til Bookis. De har ikke mistet troen på oss sånn plutselig. Det er bare det at i dette markedet, må selskaper som oss, med langsiktig horisont, også innrette seg etter det som er forutsetningene i markedet, sier han.

– Hvor vanskelig er det å snu driften deres mot lønnsomhet? Hva skal til?

– Vi har vært veldig ekspansive i vår markedsføring og har lykkes med å bygge en stor kundebase. Nå må vi i større grad finne verdi i eksisterende kundebase. Vi må finne en fornuftig kostnadsbase, samtidig som at vi må ha nok folk til å kunne gjøre grepene som må til for å gi oss lengre runway. Det blir tøft. Det er det ingen tvil om.

– Hvilke konkrete grep?

– I tillegg til å permitere, skal vi kutte markedsføringskostnadene, vi kutter budsjettene, vi vil være mindre ekspansive i å tiltrekke oss nye kunder. Vi vil trimme alle driftskostnader, og blir mer økonomisk bevisste rundt hva slags løsninger vi benytter. På mange måter er det tilbake til et startup-tankesett og fokusere på kjernen, på minste felles multiplum.

Dette er «worst case»

– Hva er «worst case»?

– At denne krisen varer i lang, lang tid. Mange ting som peker på at det vil vare i minst et kvartal, men de fleste mener det er enda mer langsiktig. Det har vært en negativ spiral siden november i fjor, og gulvet for verdsettelser må nås for at vi skal se positive signaler i investeringsmarkedet. Det er spesielt usikkerhet knyttet til verdsettelser blant startups som er krevende nå.

– I denne runden skulle dere hente 100 millioner kroner. Hvordan vil du beskrive møtet med investorer?

– Vi begynte å ta kontakt med investorer i starten av februar, og har brukt Pareto Securities som «broker». Det ble fort booket mange møter og vi møtte interesse fra flere hold. Men så gikk det et par uker, krigen brøt ut i Ukraina, og vi merket ganske tydelig etter det at det var et annet sentiment. Det ble vanskeligere å få booket inn møter, og de vi snakket med var generelt veldig skeptiske. Og spesielt til selskaper som oss med en forretningsmodell som tar lang tid før blir lønnsom, sier han, og legger til.

– Det vi merker, er at investorer sakte men sikkert begynner å ta inn over seg nye kriterier for hvem de vil investere i, og vi treffer ikke så godt på «path to profitability». Vi hadde tenkt å ekspandere frem til 2024, før vi begynte å fokusere på lønnsomhet. De planene må vi nå revidere.

Har ikke samme krigskasser

Planen fremover er å hente 20 millioner kroner fra eksisterende investorer.

– Det er kanskje rom for en eller to nye, gitt at det passer inn i caset, sier han.

– Sikrer dere disse pengene?

– Det ser bra ut. Vi er heldige som har sterke investorer med oss som vil riste av seg krisen, men de har ikke de krigskassene de hadde for et år siden.

– Er verdivurderingen lavere også blant eksisterende investorer?

– Vi prøver å unngå en prisingsrunde. Det vil si at vi prøver å få til et konvertibelt lån.

Det betyr at prising utsettes til fremtidige runder, ofte med en rabatt.

Schibsted: – Må forvente lavere verdivurderinger

Schibsted er største eier i Bookis, med 29,3 prosent av aksjene, nesten tre ganger så stor som gründer Arne-Morten Willumsen med 11,8 prosent, ifølge Proff.no.

– Følger dere markedet med tanke på verdivurderinger? Altså at man må fovente lavere verdivurderinger enn for bare seks måneder siden?

– Hele markedet går ned og gravitasjonen gjelder også ventureselskaper, sier sjef for Schibsted Growth i Norge, Rune Røsten.

Han forteller at verdivurderingene vil gå ned for nær alle gründerselskaper, selv om om det vil være noen få unntak.

Rune Røsten er sjef for Schibsted Growth i Norge.

Ingen investor vil være den første optimisten

– Hovedproblemet er ikke mangel på kapital eller gode selskap, men psykologien i markedet. Investorene sitter på gjerdet i påvente av en bedre deal og har få insentiver til å agere. Ingen vil være den første optimisten, sier han.

– Vil dere prioritere porteføljeselskaper, eller er dere like åpne for nyinvesteringer?

– Vi vil passe på flokken vår, men er også åpne for nye investeringer. Schibsted har alltid opptrådt motsyklisk. FINN ble ikke skapt i oppgangstider. Men nye case vil selvsagt bli vurdert noe annerledes enn før. Startups som krever mye kapital og lang runway vil slite ekstra med å hente kapital, sier han.

Skriver ikke ut blankosjekker

– Kan man som porteføljeselskap hos Schibsted forvente at dere stiller opp med finansiering?

– Det kan de forvente, er at vi er aktive og konstruktive for å bidra til å skaffe videre finansiering, men vi skriver ikke ut blankosjekker, sier han og presiserer at dette gjellder alle porteføljeselskapene generelt og ikke Bookis spesielt.

– Vi kan naturligvis ikke fullfinansiere 16 selskaper på egen hånd, men vi stiller opp på ulike måter for våre gründere.

Røsten kan fortelle at flere av deres proteføljeselskaper nå merker den negative konsekvensen av markedet. Rundt en tredjedel av deres 16 selskaper har behov for penger i nærmeste fremtid.

– En kapitalinnhentingsrunde holder typisk 12-18 mnd. Og med 16 selskaper er det mange runder på ett år, sier han.

For ordens skyld: E24, som igjen eies av Schibsted, har en liten eierandel i Shifter.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*