Torbjørn Husevåg i aksjon med nysatsingen Torbs Training.Foto: Martin Hall Larsen
«Boom» i digitale treningsbedrifter: Ekspert skeptisk til om det vil holde i det lange løp
Torbjørn Husevåg er en av mange som satser på hjemmetrening mens sentrene sliter. Eksperter mener forretningsmodellen er «ekstremt skalerbar», men tror mange vil slite med å overleve etter pandemien.
– Markedet er enormt, er i en tidlig fase og har sterk vekst. Først og fremst drevet av korona. Da første lockdown var en realitet, bestemte jeg meg for å satse for fullt, sier Torbjørn Husevåg.
Annonse
Han sluttet i konsulentjobben for starte hjemmetrening-selskapet «Torbs Training». Nå er leiligheten i Oslo hans nye kontor. Der spiller han inn videoer om trening og kosthold.
Husevåg forteller at forretningsmodellen er en video-guidet online treningsplattform, som vil tilbys på abonnement til privatpersoner og mindre bedrifter. I tillegg har han skrevet og selvpublisert en bok og driver en nettbutikk. Alt under merkevaren «Torbs Training».
– Selskapet er fortsatt i en tidlig fase, men jeg er sikker på at effektiv trening hjemmefra har kommet for å bli, sier han.
Annonse
Gir muligheter til skalering i stor skala
Norsk treningssenterbransje er verdt over 5,4 milliarder kroner, ifølge bransjemagasinet Treningsbrasjen.no. Per oktober 2019 var det 1228 treningssentre i drift i Norge, sammenlignet med 1179 i 2018.
Koronapandemien har derimot gitt bransjen, som har surfet på en treningsbølge i årevis, en knekk.
I kjølvannet har bedrifter som satser på hjemmetrening, vokst frem i stor skala.
Annonse
– Det har poppet opp mange digitale aktører da sentrene måtte stenge på grunn av koronapandemien. Både de etablerte kjedene og nyetablerte selskaper har sett muligheter når man ikke kan tilby trening i klassisk forstand, sier kommersiell direktør i helsehuset Sterk, Atle Arntzen. Han følger bransjen tett og samarbeider blant annet med bransjeorganisasjonen Virke Trening.
Arntzen mener digitaliseringen av bransjen bare har begynt, og tror mange vil kunne livnære seg på å tilby heldigitale treningstilbud fremover. Han forteller at mange allerede gjør det svært godt. Digital trening kan gi et volum som nesten er umulig å få til fysisk. Etableringskostnadene er også svært lave, sammenlignet med å starte et senter.
Annonse
– Mange tilbyr treningstimer en-til-en eller gruppetimer på abonnement. Noen klarer å samle 100-150 personer som følger en gruppetime, og betaler 100 kroner hver, sier Arntzen.
Nå er hun markedssjef i Bruce, som nylig lanserte et heldigitalt produkt. For 299 kroner i måneden får medlemmer tilgang til direktesendte treningstimer fra flere forskjellige treningssentre. Yoga, Hiit, spinning, styrketrening med kroppsvekt er blant tilbudene.
– Det er mange gratis tilbud og det er høy konkurranse i dette markedet. Vi tok oss god tid for å utvikle et produkt vi tror det er betalingsvillighet for, sier hun.
Siden lanseringen har Bruce fått i overkant av 50 heldigitale abonnenter - uten noen form for markedsføring.
Braa forteller at fordelen med digital trening blant annet er at det gir Bruce muligheten til å skalere raskere og få brukere over hele landet. I dag er selskapet til stede i Oslo og Bergen.
Teamet i Bruce Norge er fornøyd med mottakelsen, og selskapet vil fortsette å tilby et heldigitalt produkt.
– Vi ser på om vi kan arrangere egne timer, for å sikre at det fortsatt vil være et godt digitalt tilbud også etter at sentrene går tilbake til vanlig drift. Men hovedfokuset vårt vil da være på sentrene sier Braa.
– Digital trening er ekstremt skalerbart og har minimale etableringskostnader. Det er i prinsippet ingen grenser for hvor mange kunder man kan få, i alle fall om man også satser globalt, sier han.
Haraldstad er ikke overrasket over at mange nå satser på å tilby trening over internett. Haraldstad tror likevel markedet begynner å bli mettet. Mange vil slite med å opprettholde kundemassen når sentrene åpner igjen, tror han.
– Jeg er usikker på om det vil holde etter pandemien. Mange vil nok fortsette å trene som før, men kanskje i kombinasjon med tjenester som har vokst frem det siste året.
Selskapene som vil lykkes, også etter at folk kan dra tilbake på gymmen, tror Haraldstad er de som kombinerer digital og fysisk trening, software og hardware, klarer å bygge et sterkt «community» og/eller har gode instruktører som folk har et forhold til.
Haraldstad tror også at selskaper som Peloton og Mirror vil etablere seg i Norge i løpet av de neste årene, og vil kunne bli en utfordrer til både de klassiske treningsstudioene, og de nye digitale selskapene.
– Må finne sin nisje
Hjemme i leiligheten har Torbjørn Husevåg flyttet på alle møbler og satt opp profesjonelt lys og kamera for å gjøre klar til en ny innspilling.
Så langt har han lagt ut enkle treningsøkter på sin egen Youtube-kanal. Målet er at selskapet «Torbs Training», hvor alt er på engelsk, skal vokse til en merkevare som inkluderer litteratur, nettbutikk og en freemium digital treningsplattform.
– Det er stor konkurranse, så for å lykkes tror jeg man må finne sin nisje i markedet. Jeg retter meg mot «busy professionals,» gründere og andre som er opptatt av en sunn livsstil, men som har lite tid.