Thomas Wisur skal drive det nye proptech-selskapet Inlet

Bootstrapper selskap for selvbetjente hoteller, men fraråder andre å bruke samme metode

Exit-strategien er allerede klar for Netrons nye proptech-startup.

Publisert Sist oppdatert

Netron etablerte i forrige uke selskapet Inlet via sitt holdingselskap. Det nye SaaS-selskapet er rettet mot booking, betaling og integrasjon mot låssystemet for selvbetjente hotell.

– Vi ser at vi har utviklet et konsept for et behov i markedet der det per nå ikke finnes mange gode løsninger for, sier daglig leder i Netron, Simen Apenes.

Dropper appen

Selskapet er en komplett løsning utviklet for selvbetjening av rombestilling, betaling og åpning av rom. Løsningen krever ingen app og er ifølge selskapet «laget på gjestens premisser- med hensyn til utleierens behov». Kunden booker, betaler og får umiddelbar informasjon i tillegg til en unik låskode på e-post og sms.

– Utleier har et sanntidsbilde av utleide enheter, kan styre prissetting og har friheten til å gjøre andre ting enn å måtte leverer ut kort og nøkler.


Tent på ideen

Konseptet ble opprinnelig utviklet for leilighetshoteller basert på ASSA Abloys løsninger.

– De er verdens største leverandør av låssystemer, så det er har vært et trygt sted å starte, men integrasjon mot andre systemer vil også bli mulig etter hvert, forteller kreativ leder Morten Moe Apenes.

For å drive prosjektet videre, har de engasjert flere under ledelse av Thomas Wisur. Han har lang erfaring med forretningsutvikling, og har hatt flere lederstillinger innen både finans, forsikring og salgsledelse.

Han kom i prat med Apenes om prosjektet, og forteller at han umiddelbart ble tent av ideen.

– Jeg så dette som noe det var behov for i markedet, og måten de hadde løst det på var meget elegant med tanke på at man ikke trenger noen store maskiner for å levere ut kort, eller apper for å komme seg inn på rommet, ser Wisur.

Anbefaler ikke metoden

– Hvis det stemmer med et prosjekt vi gjør for én eller flere kunder, og vi ser en kommersiell åpning hvor dette kan hjelpe flere, går vi oftere videre med et selskap. Med Inlet hadde vi to kundecaser med overlappende problemstillinger rundt leilighetshotell og selvbetjening. Dette ga oss muligheten til å teste forskjellige konsepter. Basert på innsikt fra disse og erfaringene med ASSA Abloys løsninger kunne vi lage en 2.0-versjon av Inlet som vi nå kommersialliserer, forteller Moe Apenes.

Han påpeker at det er krevende å «bootstrappe» et selskap som dette, samtidig som det er fullt av andre oppgaver som venter.

Simen Apenes og Morten Mo Apenes i Netron

– Vi anbefaler ingen andre å holde på sånn, for det er en krevende øvelse. Samtidig ser vi at det er en åpning i markedet og at vi har gode forutsetninger for å lykkes. Vi vurderer også å ansette flere på utviklersiden i Netron for å klare å ta unna både våre egne prosjekter, og de som står i kø, avslører han.

– Det er høyrisikosport å gjøre det på denne måten. Ideelt sett bør man dedikere seg full og helt når man har en startup. For hvis ikke, taper man penger på to måter. For det første stjeler du timer når du jobber gratis med noe som over tid kan bli lønnsomt. Samtidig tar det tid bort fra prosjekter som du tjener penger på.

– Men vi har en gjeng «terrierer» hos oss som har gjort dette før, legger Moe Apenes til.

Fremtidig exit

Netron driver også selskapet Whisper/Elevtjenesten sammen med andre aktører, som ble startet på samme måte.

– Elevtjenesten ble startet som et innovasjons-prosjekt med videregående skoler i Buskeud, hvor vi sammen med elever, lærer og rådgivere ønsket å finne en lettere løsning for elever som ønsket kontakt med hjelperne.

Selskapet har også gjort exiter tidligere, og Moe Apenes utelukker ikke dette for Inlet.

– Akkurat nå eier vi hele selskapet, men planen er å selge seg ned over tid, og forhåpentligvis få en exit, sier Moe Apenes.

Netron ble etablert i 2002 i Oslo har i dag 16 ansatte og opererer utfra Fredrikstad. Selskapet er delt i tre avdelinger: Netron Kommunikasjon, Netron Kode og Netron Film. I 2018 solgte de seg ut av selskapet Tactic Real Time Marketing som også ble startet ut av Netron.