Suksessforfatteren Unni Lindell og gründer-profilen Sean Percival satser begge på selvpubliseringsstartupen BoldBooks.

Brøt med bokbransjens maktelite: Nå investerer suksessforfatter Unni Lindell i forlagsrebellen BoldBooks

Selvpubliseringstjenesten BoldBooks får en rekke profilerte forfattere på eiersiden gjennom en ny folkefinansiering.

Publisert

Unni Lindell er en av Norges mestselgende forfattere, men har også vært i søkelyset på grunn av sin motstand mot maktsentreringen i den norske forlagsbransjen.

Hun har tidligere meldt seg ut av Den norske Forfatterforening, og droppet giganten Aschehoug til fordel for nystartede Capitana, senere Strawberry, som er kontrollert av Petter Stordalen.

Nå investerer Lindell og en rekke andre profiler i selvpubliseringstjenesten Boldbooks, gjennom en folkefinansieringsrunde. Blant de øvrige investorene er Hanne Kristin Rohde, Arne Berggren, Guro Sibeko og startup-profilen Sean Percival.

– Jeg har investert i BoldBooks fordi bransjen heldigvis er i stor endring. Her kan det ligge noe virkelig spennende på lur, sier Lindell i en pressemelding.

Allerede før emisjonen åpner på crowdfundingplattformen Dealflow i neste uke har 165 personer forhåndstegnet seg for 2,5 millioner kroner. Totalt vil selskapet hente opptil syv millioner kroner til en prising på 25 millioner kroner.

Dette er BoldBooks’ tredje crowdfunding-kampanje. Fra før har har selskapet 198 aksjonærer.

Startup-samarbeid

Pengene selskapet henter, skal blant annet brukes på en tidligere varslet introduksjon i det tyske markedet.

Nylig annonserte selskapet også et samarbeid med en annen bok-rebell, gründerselskapet Bookis. Sammen skal de levere en «print-on-demand»-løsning og en forfatterbutikk.

Gründer i BoldBooks, Kristin Over-Rein, mener at det unge selskapet nå må betraktes som et reelt alternativ til den tradisjonelle bokbransjen.

– BoldBooks lar forfattere «skippe» forlagsleddet og få direkte tilgang til de samme fagfolkene som jobber for forlag. På den måten kan de beholde inntektene, kontrollen og rettighetene selv, sier gründeren.

Sean Percival på eiersiden

Startup-profilen Sean Percival har bakgrunn fra blant annet Myspace og Whereby. Amerikaneren har også flere bøker på samvittigheten, deriblant Working with Norwegians, en guide for utlendinger til norsk arbeidskultur.

I et nylig LinkedIn-innlegg skriver han om kjipe erfaringer med de store forlagene, og under pandemien etablerte han like godt et eget forlag.

Percival er også investor, blant annet tilknyttet estiske Spring Capital, som investerer i tidligfase-selskaper i Norden og Baltikum. Etter å ha misset toget med Bookis, som nylig hentet 60 millioner kroner, satser han nå egne penger på folkefinansieringskampanjen til BoldBooks.

– Det er bedre å beholde rettighetene og fortjenesten selv og være din egen markedsføringsmaskin, skriver han.

«Slavekontrakt»

Unni Lindell mener på sin side at BoldBooks representerer noe Forfatterforeningen aldri har klart, og viser blant annet til «Normalkontrakten», som tilbys de fleste forfattere i dag.

– Den er jo en slavekontrakt når det kommer til egne rettigheter. Gullet vårt gis bort til forlag på livstid. Dette må bare endres. BoldBooks er en god begynnelse, sier hun.

Kommentaren er forelagt leder i Den norske Forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik, som naturlig nok er dypt uenig med Lindell. Hun mener kollektive avtaler, som normalkontrakten, er helt avgjørende for at alle skal ha like rammebetingelser og vilkår når de utgir bøker.

– Når Forfatterforeningens avtaler er gode, er det ofte fordi de bestselgende forfatterne har stilt seg til rådighet i kollektive forhandlinger. De har en bedre forhandlingsposisjon og et bedre utgangspunkt enn mindre selgende forfattere. Takket være den solidariteten disse forfatterne viser, løftes forfattergruppa som helhet. De solidariske ordningene har styrka den norske samtidslitteraturen. Solidaritet mellom forfattere er ikke en gitt størrelse, men den er en forutsetning for Forfatterforeningens arbeid og eksistens. De kollektive avtalene er gull verdt, skriver hun i en e-post til Shifter.

Når det er sagt, betyr det ikke at andelen forfattere får er der den burde være, mener Kriznik.

– Forfatterforeningen må i årene framover jobbe for at forfatterandelen fra boksalget økes, særlig når det gjelder pocketboka og nye formater og strømming og distribusjonsløsninger. Fordelingen av bokkrona er ikke hugget i stein. Og Boldbooks kan være et bra bidrag til å dytte på bokkrona i favør av forfatteren.