Bruken av denne Vipps-tjenesten har eksplodert. Sjefen mener den kan bli like populær som betaling - allerede i år
Vipps-sjef Rune Garborg mener det norske selskapet kan danke ut Facebook og Google med sin innloggingstjeneste.
Til våren er det to år siden Rune Garborg begynte å snakke om at Vipps skulle ta bort behovet for brukernavn og passord, og det er 14 måneder siden produktet som skulle gjøre det, ble lansert.
Budskapet fra Garborg i dag er seg ganske likt:
– Det vi driver med er forenkling. Og på innloggingsbiten finnes det mye å hente, både for nettbutikker og kunder, sier han, og fortsetter:
– Folk bruker gjerne samme passord på mange steder. Det er fort gjort å legge det igjen på et nettsted som ikke er så sikkert. Da kan det misbrukes. Det er mye sikrere og enklere å bruke «Logg Inn» med fingeravtrykk eller «Face ID».
For lite brukervennlig
På den selgende siden av en innloggingsprosess, konstaterer Garborg at det fortsatt er overraskende mange nettbutikker som bruker «web forms» når en kunde skal opprette en bruker.
– Det er litt rart, egentlig. Det er jo som om de spør kunden; er du virkelig sikker på at du skal inn hit. «Web forms» kommer til å forsvinne, rett og slett fordi det er for lite brukervennlig, og det vil bedriftene oppdage ganske så raskt, sier Garborg.
– Hvor raskt kommer det til å gå?
– Jeg tror det kommer til å gå kjemperaskt. Jeg ser ingen nedside for bedriftene å gjøre dette. Dataene er deres, prisen på «login» er lik null, kundeopplevelsen er mye bedre, og de får en mye høyere innloggingrate enn i dag, sier Garborg.
– Jeg tror ikke det er mange bedriften som fortsatt bruker «web forms» i slutten av 2021, legger han til.
Pandemihjelp
Selv om Vipps-sjefen begynner å få gjennomslag for sitt syn på innlogging, har han fått god drahjelp under pandemien, og ikke minst i fjor høst - da restauranter måtte begynne å registrere hvem som var til stede. Det førte til et voldsomt oppsving i bruken av Vipps Logg Inn. Ifølge tall fra selskapet, økte antallet innlogginger fra 90.000 til 360.000 bare i løpet av oktober.
Torsdag denne uken passerte antallet brukere som har benyttet seg av login-tjenesten 700.000, mens antallet brukersteder er oppe i 262. Til sammenligning var det cirka 2,9 millioner nordmenn som brukte Vipps på nett i løpet av 2020.
– Bruken har eksplodert fra august og frem til i dag. Jeg vil likevel si at det er i en tidlig fase. Nå har vi fått inn et selskap som Komplett. Da øker bruken veldig, veldig raskt, sier Garborg.
– Vipps Logg Inn kommer over tid til å få samme utbredelse som betaling med Vipps. Kanskje er vi der allerede i år, fortsetter han.
Venter hard kamp med Facebook og Google
– Hva med konkurransen fra Facebook og Google, som også tilbyr en form for forenklet innlogging knyttet til brukerkontoen?
– Dette er jo et marked som Facebook og Google virkelig er ute etter. Fra deres perspektiv er dette data som har veldig høy verdi. Så dette er en strid vi må ta med de store, internasjonale aktørene. Det er også det som gjør at vi tror at innlogging vil bli vel så attraktivt som betaling.
– På det området er jeg helt sikker på at norske bedrifter vil foretrekke Vipps fremfor Facebook, sier Garborg.
Even Westerweld, leder for mennesker og merkevare i Vipps, tar argumentasjonen videre gjennom å peke på en viktig forskjell mellom tjenestene.
– Vipps er bank-ID-verifisert. Vi er helt sikre på at det bare er én av deg. Det er jo ikke de andre i nærheten av, sier han.
I fjor høst ble det også kjent at Vipps hadde inngått en samarbeidsavtale med betalingsgiganten Visa. Den avtalen åpnet først og fremst for at Vipps endelig skulle få en internasjonal kanal ut for lommeboken. Men Garborg var allerede da klar på at han så eksportmuligheter også for logg inn-løsningen. Det mener han fortsatt.
– I dag er lommeboken og betaling kjerneproduktet vårt, men vi skal gjøre «Logg inn» like vanlig som Vipps-betaling. Kan vi bygge en posisjon der vi er enklest og tryggest på begge, vil det være bra for vår posisjon også utenfor Norge, sier Garborg.