Bulder Bank opplever «corona-effekten». Har fått tre ganger så mange søknader: – De største bankene slipper ikke lenger unna med uklare resonnementer
– Vi blir nok dultet ut av den selvtilfredse boblen «det betyr ikke så mye».
o– Nå har det kommet på agendaen hos folk å bytte bank. Vi har en formidabel økning om dagen. I ukene før påskeferien har Bulder Bank fått tre ganger så mange søknader som i normale uker. Toppen i antall lånesøknader var 31. mars, sier Torvald Kvamme, direktør i Bulder Bank.
Utfordrerbanken som ble opprettet av Sparebanken Vest for å angripe et nasjonalt marked, lanserte i september i fjor, og har allerede rundet en milliard i utlån, og holder de samme fart, så er det ikke langt igjen til den andre milliarden, poengterer Kvamme.
500 boliglånskunder
Bankdirektøren sa til Shifter i juni i fjor, at planen var å skaffe 20.000 kunder og ha 20 milliarder i utlån innen utgangen av 2021.
– Det er fortsatt et stykke igjen dit?
– Vi tenker vi fortsatt er i oppstartsfasen, men vi nærmer oss 4.000 kunder, kombinert app-kunder og boliglånskunder, sier han.
– Hva er en app-kunde vs boliglånskunde?
– De som kun har installert appen og bruker den til eksempelvis betaling.
– Hva er fordelingen app- og boliglånskunder?
– Vi har omtrent 500 boliglånskunder, men vi har store ambisjoner på vegne appen, og ønsker at den skal kunne stå på egne ben, sier han.
– De største bankene vil ikke lenger slippe unna
Kvamme spår store omveltninger i bankbransjen på grunn av coronakrisen.
– Vi blir nok dultet ut av den selvtilfredse boblen «det betyr ikke så mye», og når man jobber med et lavinteresseprodukt som bank, er det vanskelig å få nye kunder så lenge alle piler peker oppover og folk er selvtilfredse. Fremover vil vi se at de største bankene ikke lenger slipper unna med uklare resonnementer, forskjellige priser til kunder og lite forutsigbarhet, sier han, og peker på Bulder Bank som en motsats til dette.
Kaprer flest fra DNB
– Hvor henter dere flest kunder fra?
– Den typiske Bulder Bank-kunden bor på Østlandet og kommer fra DNB. Vi henter kunder fra Sbanken, Nordea og Danske Bank, men det er utvilsomt flest fra DNB, sier han.
– Skummer dere fløten, hvor dere henter de beste kundene fra de «største» bankene?
– Ja, og de som er i fløte-kategorien må våkne opp. Det er meningsløst å sitte med kjempestor sikkerhet i egen bolig og betale en altfor høy rente i en stor bank. Hvis du vil gjøre noe med privatøkonomien din, må du ta tak i de største driverne. Hvis du i løpet av en halvtimes arbeid kan spare 10.000 kroner, burde det være en no-brainer, sier han.
Det er nemlig ikke hvem som helst som kan bli kunde i Bulder Bank. Selv om prosessen tar noen minutter og alt du trenger er Bank-ID, så stiller de en del krav.
– Det må være innenfor 75% av verdien på boligen, samt møte noen krav til stabil inntekt, så det er noen som faller fra. Vi er et digitalt, standardisert konsept med lave kostnader, så vi har ikke råd til å gå inn på lang saksbehandling. Det betyr at noen blir avvist. Men vi har dessverre ikke kapasitet til å saksbehandle alle. Enten passer man som kunde, eller så gjør man ikke det, sier han.
– Er det noe dere har lært etter det første halvåret på lufta?
– Det er nok evig tilbakevendende, men vi er en gjeng med optimister, spesielt med tanke på hvor høyt tempo vi kan ha. Vi har nok vært litt overoptimistiske, spesielt når sikkerhetsnivået og kravene til kvalitet er så høye som de er når man driver en bank. Men det å estimere hvor lang tid det vil ta å utvikle noe nytt som ingen andre har gjort før, er veldig vanskelig, sier han.