Fra venstre: Karl Einar Kaalstad, Marius
Lindholt og Haakon Skavhaug-Flender
Fra venstre: Karl Einar Kaalstad, Marius Lindholt og Haakon Skavhaug-Flender

– Butikker kan ha mye raskere levering enn rene nettbutikker

Satser tungt på «førerløs butikk».

Publisert   Sist oppdatert

Kassesystem og omnikanal-plattformen, Front Systems, har de siste årene vokst fra fire gründere til et team på 29 ansatte. Selskapet leverer kassesystem til blant andre Ferner Jacobsen, Bergans og NOA NOA.

Nå vil selskapet ha slutt på nettbutikkenes overtak.

– Det rene nettbutikker ikke har, og som er oversett, er fysiske butikker, og vi ser at mange butikker ikke klarer å benytte seg av denne fordelen. Butikker kan ha mye raskere levering enn rene nettbutikker, sier produktsjef Haakon Skavhaug-Flender.

Han viser til blant andre Ferner Jacobsen som kan levere skjorter på én time.

– Det vil ikke en nettbutikk klare med et varelager som ligger milevis unna, eller i et annet land. Men butikkkjeder kan bruke tjenester som Svosj og levere klærne samme dag, sier Skavhaug-Flender.

Vil ha kassa på mobilen

Skavhaug-Flender forteller videre at selskapet ikke er glad i hardware.

– Vi mener hardware øker kostnader til kunde og øker kompleksitet for brukerne. Jo mer hardware, jo mer krav til infrastruktur i butikken. Derfor satser vi på iPad som mPOS. I tillegg distribueres kassen over en app, forklarer han og legger til:

– Vi ser frem til den dagen kundens mobil er kassesystemet og vi kan kalle oss en ren SaaS-business.

– I dag er butikker veldig manuelt drevet. Mye av innkjøp og kampanjer er drevet av magefølelsen. I beste fall brukes det analyser og rapporter.

Han mener at dette gjør at de beste beslutningene ikke blir tatt.

– Vi ønsker å implementere maskinlæring for å kunne forsterke beslutninger, og gjøre butikkene mer «førerløse».

Med førerløse mener Skavhaug-Flender at butikkene skal være mer selvdrivende. Både for kunden og for de ansatte.

– Vi ønsker at hvis en kunde går inn i en butikk, og skanner en vare med mobilen, vil de kunne se den på mobilen. I dag er det slik at en selger vil komme bort og kanskje anbefale noe som passer til. Det mener vi maskinlæring kan hjelpe til med, slik at det blir en sømløs prosess.

Startet med en gammel windows-maskin

Og Skavhaug-Flender mener at retailbransjen er en truet art.

– Den har endret seg veldig på de tolv årene vi har holdt på. Nå må man implementere teknologi, og la digital og fysisk handel smelte sammen for å overleve og trekke til seg kunder. Man må legge hodet litt på blokka, sier han.

Han mener selskapet selv også har hatt for vane å gjøre akkurat det.

– Vi startet med et ganske "basic" kassesystem som gikk på en gammel Windows-maskin. Men vi har hele tiden prøvd å fornye oss og hatt en moderne tankegang i en ganske tradisjonell bransje, forteller han.

Som et steg på veien har selskapet fått innvilget skattefunn på 40 millioner over en treårsperiode, som skal brukes til videreutvikling av dagens omnikanal-plattform og AI-teknologi, for å gjøre mobiltelefonen til kassen.

– Ordningen gjør at vi kan investere tungt, uten å tenke på den store avkastningen med en gang. Det er vanskelig å treffe blink med en gang, så dette gir oss mer spillerom og muligheten til å være enda mer fremoverlent.

Selskapet har også tidligere fått innvilget støtte, til arbeidet med omnikanal-plattformen.

– For et firma som er hundre prosent finansiert over driften er skattefunn-ordningen ekstremt viktig for at vi skal få gjennomført våre forsknings- og innovasjonsprosjekter.