FINTECH

Bygger europeisk ID-imperium

Signicat passerer milliarden i omsetning og er lønnsomme for første gang.

Asgeir Hattei, konsernsjef i Signicat
Publisert

Allerede i vår varslet Signicat om rekordresultater for 2023. Når det endelige konsernregnskapet nå legges frem, er det med tall konsernsjefen Asgeir Hattel er stolt over.

Omsetningen endte på 1,1 milliarder kroner, en økning på 35 prosent fra året før. Det er første gang Signicat har inntekter i milliardklassen.

Driftsresultat (EBITDA) endte på 252,6 millioner kroner, en bedring på hele 171 prosent og årsresultatet endte for første gang i overskudd. 37 millioner kroner er en voldsom bedring fra året før da underskuddet var på 163 millioner.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

To faktorer bak løftet

– Det er to faktorer som ligger bak dette. Den viktigste er at vi nå virkelig har begynt å skalere. Vi gjorde seks oppkjøp i løpet av 2021 og 2022, som nå integrert i virksomheten. Dermed begynner omsetningen å vokse betydelig raskere enn omkostningene, sier Hattel.

Ifølge selskapet er gjentakende inntekter nå på over 90 prosent.

Hattel overtok styringen av Signicat i 2020, med det klare målet om å bygge en europeisk ID-gigant som tilbyr alt fra identifisering og autentisering, til onboarding og svindelforebygging og elektroniske signaturer.

– Vi bygger en plattform som skal dekke alle behov våre kunder har når de skal snakke digitalt med sine kunder, forklarer Hattel.

Tilbyr 35 elektroniske ID-metoder

I Norge er Signicat en av de største leverandørene av BankID, men konsernet tilbyr 35 ulike eID-metoder på plattformen. I fjor ble italienske SPID en del av tilbudet og tidligi år ble den polske id-løsningen mojeID lagt til. Sistnevnte er Hattel litt ekstra fornøyd med.

– Vi var første internasjonale aktør som fikk lov til å tilby mojeID. Det gjør det enklere for oss å hjelpe våre europeiske kunder i Polen.

Plattformsstrategien har gitt Signicat over 13.000 kunder i 45 land. Hovedvekten finnes innen regulerte bransjer som bank og finans, betaling, leasing, fintech-selskaper, forsikring og mobilitetsselskaper. På kundelisten finnes internasjonale giganter som Visa, Mastercard, Santander og Allianz. DNB, Bank Norwegian og Telia er andre kunder.

– Jeg vil si at strategien med strategiske oppkjøp av lokale markedsledere og teknologiske enere som har blitt lagt til vår europeiske plattform, har virket, sier Hattel.

Et eksempel er det britiske Sphonic, som ble kjøpt opp våren 2022. Selskapet hadde spesialisert seg på løsninger innen AML og KYC. Disse bidro til at Signicat i år utvidet sitt produkttilbud med Instantflow for KYC og KYB.

Brukerautentisering er et annet viktig område. I sommer ble flaggskipproduktet MobileID utvidet med ansiktsgjenkjenning noen selskapet mener vil være viktig i forebyggingen av identitetssvindel og redusere risikoen for at noen kan overta kontoen til en person.  

Mangler direkte konkurrenter

– Når dere også tilbyr antihvitvaskings- og kjenn din kunde-løsninger, betyr det at dere også konkurrerer med selskaper som Strise og Stacc?

– Nei. Vi ønsker å være en «one stop shop» for innenfor identitet, som kan gi kundene lavere omkostninger fordi vi ivaretar alle prosessene de trenger. AML og KYC blir kompletterende produkt til helheten i plattformen, sier Hattel.

– Hvilke er de største konkurrentene?

– Det er ingen andre enn oss som tilbyr en europeisk plattform med identitetsverifikasjon, digital identitetsorkestrering, sikker pålogging med autentisering og løsninger for elektronisk signatur, sier Signicat-sjefen og fortsetter:

– Vi har noen nasjonale og regionale konkurrenter på enkelte områder Britiske Onfido og tyske ID Now er helt klart utfordrere inne identitetsverifikasjon, men ingen som dekker like mange markedet med en så bredplattform.

– Det er derfor vi har begynt å kalle oss europeisk markedsleder nå, sier Hattel