Tannlegene bak Denti vil svare på spørsmålene til de som har ikke-akutte tannproblemer, med landets første, nasjonale heldigitale tannlegeklinikk.

Bygger landets første nasjonale, digitale tannlegeklinikk

Legene har omfavnet videokonsultasjoner. Nå kaster tannlegene seg på bølgen.

Publisert Sist oppdatert

Tannleger i privat sektor har blitt pålagt av myndighetene å redusere aktiviteten ved klinikkene som følge av virusutbruddet, og skal kun gjennomføre akutt nødvendige behandlinger.

I et forsøk på å opprettholde et tilbud og samtidig rådgi de som vurderer å oppsøke klinikkene, har et knippe tannleger nå gått sammen og laget landets første nasjonale løsning for videokonsultasjon for tannhelse, Denti.no.

– Med speil og godt lys kan vi se noe, men hovedmålet er ikke nødvendigvis å se så mye på tennene med denne løsningen. Mye kan løses ved å få forklart smertebildet, se hevelser, eller at pasienten peker på hvor det gjør vondt. Så video kan absolutt være til hjelp også innen tannhelse, sier talsperson for den nye løsningen, Magnus Flaatten Børseth fra hjemmekontoret i Narvik.

Fastlege-modellen

Han er en av fem tannleger som står bak satsingen som lanserte for fem dager siden. De har selv finansiert plattformen, som ble satt opp på to uker og er tilnærmet lik de som benyttes av mange leger for tiden.

Denti bruker teknologien til den norske videostartupen Confere; en av flere norske oppstartsbedrifter som har tatt grep for å avlaste helsetjenesten - og vokser i turbofart.

– Selv er jeg gift med en fastlege, og har sett at dette kan fungere godt, forteller Flaatten Børseth.

Mens den offentlige beredskapen tar seg av de akutte tilfellene, vil tannlegene bak Denti svare de som er usikre på hva de bør foreta seg, ellers spørsmål fra foreldre med små barn som akkurat begynner å få tenner. Konsultasjoner over 15 minutter koster 350 kroner.

– Erfaringen fra andre helsetjenester som også bruker denne kommunikasjonsformen er svært god og kan på lik linje brukes av en tannleger. Vi håper dette vil gi en effektiv og rask rådgivning samt en ekstra trygghet for pasientene, sier Flaatten Børseth.

– Tanken er, i tillegg til å hjelpe til med å lette trykket på akuttberedskapen og senke smitterisikoen, å berolige de som er bekymret.

Selv om tjenesten nå er bygget spesifikt for å bidra under koronakrisen, avviser han ikke at videokonsultasjoner kan være nyttig når ting går tilbake til normalen.

– Når det er sagt, så er dette et supplement, og ikke en erstatning. Man må fortsatt gå til tannlegen, slår han fast.

Foruten Flaatten Børseth er tannlegene Oskar Skjelin, Ragnhild Brånå, Sebastian Stenhagen, og Andreas Klette foreløpig de tilgjengelige behandlerne på tjenesten.