Gründerne i Gire startet høsten 2019 uten kodekunnskaper. Selskapet
tilbyr et nettverk av sjåfører som kan flytte biler fra private hjem til for
eksempel et verksted eller dekkbytte via en techplattform. Stian Bødtker
Berentsen er gründer og daglig leder i selskapet og forklarer at det var mye manuelt
arbeid i starten.
– Ingen av oss kan koding og innvestorene ga oss pepper
for det i starten. Men etter hvert som vi fikk inn penger, så ble de
reinvestert i utvikling av bedre løsninger, forklarer Bødtker Berentsen.
Gründerne i Gire startet høsten 2019 uten kodekunnskaper. Selskapet
tilbyr et nettverk av sjåfører som kan flytte biler fra private hjem til for
eksempel et verksted eller dekkbytte via en techplattform. Stian Bødtker
Berentsen er gründer og daglig leder i selskapet og forklarer at det var mye manuelt
arbeid i starten.
– Ingen av oss kan koding og innvestorene ga oss pepper
for det i starten. Men etter hvert som vi fikk inn penger, så ble de
reinvestert i utvikling av bedre løsninger, forklarer Bødtker Berentsen.
I starten fikk de ordrene inn i et Google-regneark og sendte
ut SMS-er til sjåførene sine manuelt. Nå er prosessen automatisert. Først
engasjerte de en norsk aktør som utviklet den første plattformen. I dag har de ansatt
fem teknologer som utvikler en egen plattform.
– Vi tror på at kundereisene i bilbransjen skal
digitaliseres, fra salg til service. Da må noen løse frakt og logistikk på en
smidig og effektiv måte. Det er tanken bak selskapet, forklarer gründer og forretningsdirektør Petter
Hodne Steensland.
I dag har selskapet 19 ansatte og har flyttet 60.000 biler.
Alle må jobbe litt som sjåfør
I år har selskapet hatt rundt 300 aktive sjåfører som
flytter biler. De to gründerne mener at flytting av biler er verdens beste
studentjobb.
– Mange av våre sjåfører er studenter som jobber på siden av
studiene. Da tar de kollektivtransport til bilene, kjører dem der de skal være,
og tar kollektivtransport hjem, forklarer Bødtker Berentsen.
– Hvordan sikrer dere at sjåførene er skikket til jobben?
– De søker gjennom et skjema på hjemmesiden vår, så har vi
et intervju med dem og deretter får de opplæring av noen i administrasjonen
eller en erfaren sjåfør. Til nå har vi bare hatt 14 forsikringssaker ut av
60.000 bilflyttinger, svarer Bødtker Berentsen.
– Er det mulig å jobbe for dere full tid?
– Ja, vi har freelancere i Norge, Sverige og Danmark, som
jobber fulltid hos oss. Jobber man fulltid, så er det mulig å tjene over 50.000
kroner i måneden. Det er viktig for oss å ta godt vare på sjåførene våre og
bygge gode tjenester for dem. Vi har for eksempel innført at alle i
administrasjonen og på teknologisiden må ha én dag som sjåfør i måneden for at
alle skal vite hvordan det er, forklarer Hodne Steensland.
Skalerte raskt til Sverige og Danmark
Gire har ikke direkte kontakt med privatpersoner, men får
oppdragene gjennom partnerselskaper med verkstedkjeder og lignede aktører. Flere
av kundene er internasjonale, derfor måtte Gire skalere raskt.
– Det var noen av kundene våre som ønsket at vi utvidet til
Sverige og Danmark. De to landene er relativt like Norge, så det var naturlig
for oss å etablere oss der, sier Bødtker Berentsen.
De to bilimportørene Møller og Semler kom tidlig inn på
eiersiden og investerte ytterligere 5 millioner kroner hver gjennom en emisjon
i sommer. I samme emisjon gikk Schibsted inn med 10 millioner kroner.
For orden skyld: Schibsted er også majoritetseier i Shifter.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.