mobilitet
Bysyklene blir frakjørt
Oslo bysykkel slått med titusener av turer før høysesongen tråkkes i gang.
Bysykler i 2018 (til venstre). Etter 2019 har tallene bare sunket. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Så langt i april har bysyklene kjørt i overkant av 81.000 turer i Oslos gater. I samme tidsrom i fjor lå tallet rett over 95.000, og året før; flere enn 97.000 turer før 25. april.
Under vårslippet i 2019 la Oslo bysykkel over 140.000 turer bak seg før denne datoen.
Oslo bysykkel er imidlertid ikke bekymret over utviklingen.
– Det er litt tidlig, sier markedssjef Nanna Reiss til Shifter.
Hun mener det ikke gir et riktig bilde å sammenligne tallene så tidlig i sesongen.
– Det er flere faktorer som medfører variasjon, blant annet gir vær og føre store utslag.
Reiss vil også helst bruke tall fra 1. januar til og med 24. april i en sammenligning.
De viser:
- 2019: 175.596
- 2020: 126.058
- 2021: 228.936
- 2022: 153.829
Det store avviket fra 2021 skyldes ifølge Reiss et samarbeid med Bymiljøetaten om hundre sykler med vinterdekk fra 1. desember året før.
Dette inkluderte også en sponset pris på årspass og månedsabonnement.
– Da våren kom hadde vi tusen sykler på gaten og rimelig abonnement, sier hun.
– Vi vet i tillegg at salget av sykler og elsykler eksploderte da pandemien kom, som nok har bidratt til at flere velger egen sykkel, legger Reiss til.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.
Knuses av el-sparkesyklene
På samme tid viser årets april-tall hos byens elsparkesykler seg større.
Tier har ifølge Julia Sandsto, kommunikasjonssjef i Norden, hatt over 103.000 turer så langt i april. Voi rapporterer via Øystein Rikheim Sundelin, Senior Public Policy Manager i Voi, om over 250.000 turer i Oslo. Bolt ønsker ikke å dele månedens tall.
De tre utenlandske aktørene vant tidligere i år Oslo kommunes anbud om å plassere ut elsparkesykler, og nylig lanserte sistnevnte også utleie av elsykler i Oslo og Drammen.
– Vi er, som mange andre i byen, positive til reguleringene som har kommet i et hittil uregulert marked. Vi tror på en god sameksistens, og vet at Oslo bysykkel for mange dekker et annet behov enn sparkesyklene kan dekke, sier Reiss.
I samarbeid med Clear Channel Norway, står også kommunen bak Oslo bysykkel, som igjen driftes av UIP Drift AS. Disse eies igjen av UIP Holding, som Selvaag Invest står bak.
Selskapet Oslo bysykkel AS hadde i 2020 en liten nedgang i inntekter, fra 40,8 millioner kroner i 2019 til 34,6 året før, viser regnskapet. Tapet beløp seg til 14,7 millioner kroner.
Allerede i denne rapporten ble usikkerheten rundt utvikling av mobilitet i befolkningen og konkurransesituasjonen, og dermed fremtidig brukerinntekter, understreket.
Les også: (+) Urban Sharing i kraftig minus: Styret så ingen verdier i programvaren
Tror økt synlighet vil gi økt bruk
Riess forteller at målet er økt bruk, og at selskapet kontinuerlig jobber med å tilby en best mulig tjeneste til brukerne. I år har Oslo bysykkel blant annet rullet ut 200 nye sykler, og stasjonene har videre blitt «godt brandet» for å øke synligheten, forteller hun.
– Vi har i tillegg flere spennende prosjekter på gang, som vi har stor tro på at vil oppleves positivt, sier Reiss, uten å avsløre noe mer.
Fakta om UIP
- UIP (Urban Infrastructure Partner) planlegger, finansierer, bygger, utvikler og drifter urban infrastruktur.
- Gruppen tilbyr samlet en totalløsning som inkluderer en tilpasset, avansert programvareplattform, en driftsstrategi som er optimalisert for høy bruk og et erfarent byggelederteam.
- Selskapet står blant annet bak Oslo Bysykkel, Bergen Bysykkel, Trondheim Bysykkel og Oslo Lehus.
- UIP har i dag 85 fast ansatte i Oslo, Bergen og Trondheim.
- I høysesong har de ekstra ansatte som sjåfører, mekanikere og kundebehandlere.