oppkjøp

Carasent-styret takker nei til 5x ARR

EG Norge AS har lagt inn et bud på det børsnoterte SaaS-selskapet Carasent som utvikler programvare innen helsesektoren. Styret vil ikke anbefale budet.

Daniel Öhman, CEO Carasent.
Publisert Sist oppdatert

SaaS (software as a service) brukes ofte som en betegnelse på skybaserte programvareselskaper som selger adgang gjennom abonnementsløsninger. 

Budet som EG har gitt på Carasent verdsetter selskapet til om lag 1,4 milliarder kroner. 

Styret i Carasent har valgt å ikke anbefale budet, selv om eierne av 34 prosent av stemmene i selskapet skal ha gitt forhåndsgodkjenning til EG. 

Dette er Carasent

  • Carasent ASA ble grunnlagt i 1997. Våren 2018 kjøpte Carasent opp Evimeria EMR AB, et svensk selskap som leverer et skybasert elektronisk journalsystem (EHR).
  • Siden da har Carasent gjort flere oppkjøp som har lagt til nye produkter i porteføljen og nye kundesegmenter til kundelisten.
  • Carasent’s hovedprodukter er skybaserte EHR-tjenester og et økosystem av plattformløsninger, inkludert løsninger for pasientkommunikasjon og forretningsanalyse.
  • Carasents strategi er å utvikle og utvide digitalisering som gjør kundene i stand til å tilby effektive helsetjenester.

Carasent hadde i første kvartal årlige gjentakende inntekter (ARR) på 260 millioner kroner, og en vekst i disse på rundt 20 prosent. Net retention rate (salg til eksisterende kundegrupper) lå på 110 prosent, som innebærer at salget til eksisterende kunder øker med 10 prosent hvert år. 

Prises til 5x ARR

Innen SaaS prises ofte selskaper i form av multipler av de gjentakende inntektene. Dersom budet på 1,4 milliarder går igjennom, er prisen på Carasent 5,3 ganger ARR. 

Under de mest euforiske periodene i 2021 ble ofte SaaS-selskaper verdsatt til 10-20 ganger ARR, men siden har prisingen kommet ned. 

Konsernsjef i SaaS-selskapet Smartcraft uttalte nylig til Shifter at en mer normal prising nå er på mellom to og fem ganger ARR for mindre selskaper.

En undersøkelse av 36 oppkjøpte amerikanske SaaS-selskaper, hvor omsetningen allerede er mye større enn i de norske, viser at prisingen for disse ligger på rundt 9x ARR. Da er snittveksten i omsetning på 20 prosent per år.

40-prosentregelen

Et annet sentralt mål innen SaaS er den såkalte 40-prosentregelen, som peker på summen av prosentvis vekst og prosentvis lønnsomhet. Er den over 40, er selskapet godt posisjonert. 

Basert på tallene til Carasent i første kvartal 2024, lå lønnsomheten på 12 prosent. Dette var riktignok justert EBITDA-margin. 

 og den organiske veksten 15 prosent sammenlignet med første kvartal 2023. SaaS-selskaper skille på organisk og uorganisk vekst, det siste er typisk gjennom oppkjøp. Selskapet oppgir at veksten i organisk ARR-avtaler som ikke er signert ligger på rundt 20 prosent. Med andre ord er selskapet under 40-reglene, men kan vise til respektable 27-32 prosent.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Kjøpte og solgte rettigheter til Confrere

Carasent kjøpte i 2022 rettighetene til å bruke merkevaren til helsestartupen Confrere for rundt 10 millioner kroner. I den seneste kvartalsrapporten går det frem at selskapet har tatt en nedskrivning på investeringen på fem millioner kroner etter at eiendelen ble solgt videre til svenske Compendium AB.

Mange SaaS-selskaper kjøpt av børs

Hvis oppkjøpet blir gjennomført, går Carasent inn i den etter hvert lange rekken av SaaS-selskaper som er blitt kjøpt av Oslo børs de senere årene. 

Kahoot ble kjøpt opp av et konsortium bestående av deler av toppledelsen og blant andre Goldman Sachs i en prosess som ble sluttført tidligere i år. Andre SaaS-selskaper som Ecoonline og Mercell ble solgt i 2022. EG tok selv Ørn Software av børs det året.