Medgründer Stig Ola Johansen i Carepacks.

Carepacks hentet to millioner kroner, og planlegger å hente et tosifret antall millioner til

Snack-gründere får tung retail-kompetanse på eiersiden, og planlegger ny storemisjon for å få fart på chips og kjeks-businessen på abonnement.

Publisert Sist oppdatert

Etter en kraftig kursjustering som følge av pandemien, er Carepacks i ferd med å få fotfeste i flere nye markeder.

Nå har selskapet, som tilbyr abonnement på- og hjemlevering av sunn snacks, hentet 2 millioner kroner fra eksisterende og nye aksjonærer i en overtegnet emisjon.

– Det var tenkt som en intern runde, og det gikk kjempekjapt. Så tok vi et strategisk grep, for å slippe til ny kompetanse og sørge for at de hadde «skin in the game», sier daglig leder og medgründer i Carepacks, Stig Ola Johansen.

Summen er et konvertibelt lån som vil bli regnet inn i en større kapitalinnhenting, som planlegges gjennomført i løpet av de neste 12 månedene.

Både eksisterende og nye aksjonærer deltok. Blant annet kommer Ole Kristian Ågotnes inn på eiersiden nå. Han har tung retail-erfaring, blant annet som salgsdirektør for Nike i Norge og Danmark, samt fra OBH og L'Oreal.

– Dette er veldig kompetente penger. Det er mye overskuddsinteresse for selskapet, og det gir oss muligheten til å satse offensivt, sier Johansen.

Døra i trynet

Etter at pandemien brøt ut i fjor, utvidet selskapet virksomheten fra B2B rettet mot hoteller og konferanser, til forbrukermarkedet gjennom diverse utsalgssteder, samt med levering av sine snack-bokser på døra til ansatte på hjemmekontor. Gründeren beskriver situasjonen til selskapet som todelt.

– Vi har en meget solid bedriftsplattform som vi ikke får nyttiggjort oss av på grunn av pandemien. Men vi vurderer situasjonen som lys. Luksusen vår er at selv om vi har hatt fokus på bedriftsmarkedet, er vi også godt posisjonert i trend- og konsumbildet. I motsetning til mange andre i samme segment, har vi kunnet snu oss rundt og bygge to sterke bein til, sier Johansen.

Årsregnskapet til Carepacks er ikke klart, men gründeren forteller om en omsetningsvekst på nesten 35 prosent i fjor, til tross for pandemiutfordringene. Basert på 2019-regnskapet gir det inntekter på knappe to millioner kroner.

– Men husk at årsomsetningen vår ikke engang er en månedsomsetning når hotell- og konferansemarkedet kommer i gang igjen. Sånn sett kan du si at vi fikk døra i trynet i 2020. Men selv om nysatsingene bare er et plaster på såret, så er det klart at det er en solid inntektskilde. Samtidig har vi god kontakt med de store dagligvarekjedene, som vi tror kan bli viktig, forteller han.

Økte kundegrunnlaget

Fjoråret ble ikke helt som planlagt, ettersom hovedmålgruppen til Carepacks - hoteller, konferanser og kantiner - var blant virksomhetene som ble hardest rammet av pandemien.

Da kaldsvetten tok snacks-gründerne, skjønte de at forretningsmodellen måtte fornyes. I fjor sommer fortalte de Shifter hvordan femårsplanen ble gjennomført på kun fem måneder. Blant annet laget selskapet et nytt, patentert produkt.

Satsingen lykkes, og i løpet av sommeren og høsten nådde Carepacks et tresifret antall kunder, inkludert både IT-bedrifter og kjente maskinvareselskaper, ifølge Johansen. Det er særlig hjemlevering av snackpakker som har bidratt til veksten.

– Det løser et vesentlig problem for bedriften: Hvordan knytte nærhet til kunden på hjemmekontor. Vi har ikke løsningen på at alle skal bli supermotivert, men vi har noe som gir ekstra motivasjon.

Planlegger storrunde

I løpet av 2021 skal selskapet gjøre flere ansettelser. Johansen regner også med å få på plass avtaler med minst én dagligvareaktør.

– På bakgrunn av det, vil vi hente betydelig mer penger. Summen avhenger veldig av omfanget av økt distribusjon, sier Johansen, men slår fast at det er snakk om et tosifret antall millioner kroner.

Neste kapitalinnhenting vil skje mellom sommeren 2021 og første kvartal neste år, opplyser han.