Cavai-gründerne Tommy Torjesen og Steffen Svartberg
Foto: Torill Henriksen
Cavai henter penger fra Investinor
Markedsføringsselskapet får med seg 4 millioner fra Investinor, men trenger 40 millioner for å satse skikkelig.
Selskapet som bygger markedsføringsroboter har fått en oppsving under coronakrisen, blant annet fordi at de laget en chatbot med informasjon om coronaviruset allerede i mars.
Fra før har selskapet kunder som Nordea, Rema 1000, Hewlett Packard og britiske The Telegraph, samt flere store mediebyråer. Nå får de Investinor på eiersiden.
– Vi har lenge vært på jakt etter en stabil partner som kan være med å bygge et nytt, stort konsern med utspring i Norge. Vi har produktet og vi har nettverket, men vi har manglet tilgang på rask kapital, sier Cavai-gründer Steffen Svartberg til Finansavisen.
Selskapet har helt siden august i fjor vært i dialog med det statlige investeringsfondet, skriver avisen. De går inn på eiersiden sammen med Gvalue Invest og Stayer Invest.
– Vi har ønsket å gå inn i Cavai en stund. De har hele veien presentert hårete mål, og så langt har de overlevert på dem. Så blir det vår jobb å regulere amibsjonsnivået litt, slik at de fortsetter å nå målene sine. Det er viktig for oss at vi jobber sammen som partnere, sier investeringsdirektør Patrick Sandahl i Investinor til avisen.
I første omgang går Investinor inn med fire millioner kroner, men Sandahl mener at de over tid bør gå inn med rundt 20 millioner i selskapet.
Cavai har tidligere anslått at selskapet trenger 40 millioner kroner for å finansiere satsingen i Asia og USA. I utgangspunktet var planen å gjøre en ny ekstern emisjon over sommeren. Nå blir det trolig heller en ny, intern runde om kort tid, ifølge Finansavisen.