Chooose doblet inntektene og inngikk avtaler med Norwegian og Astrid S. Så kollapset markedene.
Men teknologiutviklingen fortsetter for fullt, ifølge klima-startupen, som varsler flere nye produkter og partnerskap allerede i år. Nå pekes de ut som landets mest spennende tech-scaleup.
I fjor inngikk klimastartupen Chooose en rekke store avtaler, deriblant med flyselskapet Norwegian, hopplandslaget og popstjernen Astrid S. Samme år hentet selskapet 35 millioner kroner for å vokse videre.
Nå viser årsregnskapet at strategien ga resultater, med nær dobling av inntektene fra 3,7 millioner kroner i 2018 til 7,2 millioner kroner i fjor. Samtidig har selskapet investert tungt, noe som senket resultatet fra minus 5,4 millioner kroner i 2018 til minus 10, 7 millioner kroner i fjor.
– Helt etter planen, med investeringer i teknologiutvikling og team, sier gründer og daglig leder Andreas Slettvoll.
Tok corona-grep
Da virusutbruddet traff Norge med full tyngde i mars, gikk det hardt ut over oppstartsbedriftens nye partnere: Norwegian er i full krise og er avhengig av statlig pustehjelp, idrettsarrangementer må gå uten publikum, og verdensturneen til Astrid S, som var hjørnesteinen for samarbeid med Chooose, er utsatt til neste år.
Likevel beholder de samarbeidene med Chooose, får Shifter opplyst av både Universal Music og Norwegian. Sistnevnte skriver i en e-post til Shifter at de under coronakrisen har utviklet samarbeidet med oppstartsbedriften ytterligere.
I årsrapporten til Chooose omtales utbruddet av coronaviruset, og det slås fast at dette «vil ha negativ effekt på selskapet og økonomiske resultater i perioden fremover.»
– Vi gjorde en del grep i mars for å sikre at vi kommer trygt gjennom dette, men uten å bremse teknologiutviklingen, forteller Slettvoll nå.
Blant annet har selskapet lansert det de kaller en «produkt-suite», med B2B-produktene Chooose Connect, lisensiering av teknologien som lar kunder i eksempelvis en nettbutikk kjøpe klimakvoter for å kompensere for eget klimaavtrykk, og en «klimakalulator» for bedrifter, WeChoose.
– Med flere produkter i pipeline for siste del av 2020 og tidlig 2021, forteller gründeren.
Ifølge Slettvoll opplever selskapet nå sterk økning i etterspørselen både fra norske og internasjonale merkevarer. Hvilke aktører vil han imidlertid ikke kommentere, ei hvilke produkter som skal lanseres.
– 2019 og 2020 er for oss investeringsår, og corona forandrer ikke på dette. Vi fortsetter å gjøre løpende integrasjoner med norske og utenlandske aktører som ønsker å bygge sømløs klimakompensering inn i sine digitale kundeopplevelser, corona eller ikke, sier Slettvoll.
Vant tech-kåring
Torsdag ble Chooose pekt ut som Norges mest spennende tech-scaleup under Tech5, en kåring gjennomført av en jury på vegne av anerkjente The Next Web og det globale betalingsselskapet Adyen. Den norske konkurransen inkluderte tungvektere som Otovo, Sanity, Unacast og Cognite. Sistnevnte selskap spådde Kjell Inge Røkke nylig til å bli hans mest lønnsomme investering.
Fra andre land ble størrelser som elsparkesykkel-aktøren Tier, reisestartupen Tourlane og utfordrerbanken Starling Bank.
– Det å være plukket ut var i seg selv en stor anerkjennelse av teknologien vi leverer for å kunne nøytralisere klimaavtrykket til ulike typer transaksjoner. Å vinne er selvsagt en ekstra anerkjennelse og en bonus, når man ser på hvem andre som også var plukket ut fra Norge og andre land, sier Slettvoll.