klima
Chooose mer enn firedoblet inntektene
Årsresultatet for 2023 viser en kraftig omsetningsøkning for klima-startupen.
Joseph Beaudin (t.v.), Andreas Slettvoll og Stine Alfreedsen.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Chooose har signert en rekke avtaler med noen av verdens største flyselskaper de siste årene.
Det bidro trolig til den kraftige omsetningsveksten i fjor, da de totale inntektene økte fra 45,9 millioner kroner ved årsslutt i 2022 til 191,1 millioner i løpet av 2023 – noe som tilsvarer mer enn en firedobling.
Resultat før skatt havet på -31,4 millioner, fra -22,6 millioner i 2022.
Chooose, som selger produkter der forbrukere kan velge å klimakompensere reisene sine, har de siste årene gjennomført flere store emisjonsrunder med høyprofilerte internasjonale VCer og konserner.
I januar ble det blant annet klart at den britiske energigianten Bp kom inn på eiersiden gjennom en emisjon på 215 millioner kroner.
Gründer og daværende daglig leder, Andreas Slettvoll, kunne da fortelle at verdsettelsen av selskapet var vesentlig høyere enn forrige runde ett år i forveien, som verdsatte selskapet til rundt én milliard norske kroner.
I mars kom nyheten om at Slettevoll går av som toppsjef i selskapet. Han overlot lederstolen til Joseph Beaudin, som hadde vært aktiv i gründer-teamet siden 2019 og hadde ledet de kommersielle aktivitetene til selskapet.
Blant de mange som har investert i selskapet finner vi Shell Ventures, det amerikanske VC-fondet Vinyl, Brødrene Jensen, Bryn Invest, Gustaw Witzøes Wiski Capital, Singapores offentlige pensjonsfond Temasek, Ashton Kutcher-tilknyttede Soundwaves Holding, Tripadvisor-grunnlegger Stephen Kaufer, og Paul English, grunnlegger av reisesøkemotoren Kayak.com.
Chooose leverer løsninger til kunder som British Airways, Air Canada og Booking.com.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.