Gründer Christian A. Strømmen i Vuu er klar for å utfordre verdens strømmegiganter.
Gründer Christian A. Strømmen i Vuu er klar for å utfordre verdens strømmegiganter.

Christians krevende kapitaljakt: Da kontoen tikket mot null, samlet lokale krefter seg

Takket nei til Apple og reiste hjem til Ålesund med egen gründeridé.

Publisert Sist oppdatert

– Vi prøvde oss på venture-miljøene i Oslo, men det ble ikke helt klaff, forteller gründer i metadata-startupen Vuu, Christian A. Strømmen.

For noen år siden, etter et lengre opphold som utvikler i teknologiverdenens navle, Silicon Valley, valgte sunnmøringen å takke nei til jobb hos Apple, og vendte heller snuten mot hjemlige og mer nøkterne trakter, blant fjord og fjell på vestlandet.

VUU.TV

  • Ålesund-basert startup fra 2015.
  • Tilbyr en plattform med utvidet metadata om filmer og TV-serier: alt fra involverte skuespillere til lokasjonsdata og produktplasseringer fra enhver scene gjøres tilgjengelig.
  • Er i samtaler med noen av verdens største produksjonsselskaper og distribusjonskanaler om samarbeid.
  • Lanserer første helhetlige produkt med danske Blockbuster våren 2018.
  • Har hentet millioner fra lokale engleinvestorer, og bidratt til å danne et nytt investornettverk på Sunnmøre.

– Vi skrev en liste med «pros and cons», og så kom vi til metalldetektorer på skolene. Så da dro vi hjem. Det var et enkelt valg.

Men ambisjonene og vyene som førte Strømmen til USA i første omgang, la han ikke fra seg. Nå har utvikleren bygget et selskap som verdsettes til 60 millioner kroner, og er i samtaler om samarbeid med noen av verdens største aktører i underholdningsindustrien.

På veien har han bidratt til å etablere et nytt investornettverk som sluser «tradisjonelle» penger fra blant annet shipping og eiendom inn i tech-startups.

– Flytte fra Ålesund? Hvorfor det? Det er ingen grunn til at slike selskaper ikke kan bygges herfra, mener han.

«Kom til Oslo»

Etter fire år med utvikling er selskapets første lansering med en kommersiell partner rett rundt hjørnet. Tjenesten, som tilbyr film- og tv-serietittere utvidet og synkronisert metadata, rulles i vår ut til de omkring 800.000 danske brukerne av Blockbuster.

– Vuu gir Blockbuster muligheten til å levere alt det ekstra innholdet rundt film og TV-serier som gjør at vi kan tilby noe helt ekstraordinært og differensiert. Og noe som ingen av våre konkurrenter kan levere, sier administrerende direktør Casper Hald i Blockbuster i en kommentar om samarbeidet.

Strømmen opplyser at de også er i samtaler om å integrere tjenesten hos flere internasjonale film-, tv-serie-, og streaming-giganter, og dessuten er en egen app underveis.

Men det hele kunne vært over for lenge siden. Med fase 1- og 2-støtte fra Innovasjon Norge samt et knippe lokale engleinvestorer i ryggen, samt en ferdig prototype, la Strømmen og hans co-founder Dag Lausund ut på kapitaljakt i det norske venturemiljøet i 2017, hovedsakelig i Oslo. Men det varte og rakk mellom hvert napp, og de som viste interesse ba gründeren flytte virksomheten til hovedstaden.

– Det gir ingen mening for meg. Vi har rigget organisasjonen til å jobbe helt remote, og har ansatte i mange land. Kun på den måten kan vi få den nødvendige spisskompetansen.

– Jeg tror kanskje vi var for tidlig ute, legger han til.

I dag har selskapet omkring 30 ansatte fordelt på Norge, Polen, Tyskland, Frankrike, Bulgaria, Romania og Argentina. Hovedkontoret ligger i Ålesund sentrum.

Samlet lokale krefter

Redningen ble et knippe lokale engleinvestorer. Mens Vuu-kontoen tikket mot null, valgte en rekke småinvestorer fra mer tradisjonelle næringer, deriblant shipping og eiendom, å samle kreftene.

– De sa: «dette er bare tull, vi er nødt til å gjøre dette. Det er kapital i Ålesund. Vi går lokalt.»

Resultatet ble etableringen av investeringsselskapet Pir Invest i 2018, som gjorde Vuu til sin første investering, med tre millioner kroner. Siden har lokale investorer over noen runder skutt nesten 40 millioner kroner i selskapet.

– Så vidt jeg kan se er det blant de største såkornrundene i Norge på software, foruten spill og AI, hevder Strømmen.

Foruten én investor i Vuu, den svenske humorprofilen og Skavlan-konkurrenten Robin Paulsson, er samtlige eiere i selskapet lokale, og i dag er Pir Invest III den nest største eieren etter gründeren selv. Brorparten av aksjonærene, totalt 20, driver i eiendomsbransjen.

– Det er gode og varierte aksjonærer. Mye folk som ikke har vært inne i denne bransjen før, forteller Strømmen.

– Det vi opplever er at de på mange måter synes dette er spennende, og så forstår de konseptet. Vi har sluttet å la oss overraske nå, men vi var det i starten. Uansett, nesten hvem som helst av dem vi møter, så forstår de produktet. Vi har ofte tenkt at «nå sitter vi med feil person». Men alle Googler når de sitter og ser film eller tv-serier.

Mer enn IMDB

Denne trangen etter å få vite mer om det du ser, var også hvordan ideen bak Vuu ble unnfanget. Selv eide Strømmen en periode en Showtime-butikk i Ålesund (fysisk handel og utleie av filmer, der altså!), og beskriver seg selv som en film-, og serieentusiast. Han ønsket seg bedre tilgang til kommentar-spor, som ga mer innsikt om hvordan ulike scener ble til.

– Vi ser på søkestatistikken at mange er nysgjerrige. For eksempel økte interessen drastisk for dronning Elizabeth II og hennes familie da første sesong av The Crown kom ut, forteller han.

Nå har ideen utviklet seg til en fullverdig plattform som tilbyr en omfattende samling av stoff tilhørende over en million titler. Selskapet lager innhold selv, men brukere gis også anledning til å bidra - ikke ulikt Wikipedia-modellen. Samtidig er det stor interesse fra produksjonsselskapene for å bidra, ifølge Strømmen, som garanterer at plattformen gir interesserte langt mer enn det eksempelvis databasen IMDB tilbyr.

– Basisinformasjonen, som «casting» og biografier, er der selvsagt. Men ut over det er det informasjon om innspillingssteder, eller klærne karakterene har på seg. Dessuten er alt synkronisert, det vil si at du kan få informasjon ut av enkeltscener, for eksempel ved å scanne skjermen du ser på med mobiltelefonen.

– Kan jeg bo på hotellet James Bond er på, hvilke biler kjører de i Fast & The Furious, og hva med klærne? Alt dette er tilgjengelig, forteller Strømmen.

Tre inntektsmodeller

En sammenlignbar tjeneste er Amazon Primes X-Ray-funksjon, som tilbyr metadata underveis i deres egne produksjoner. Vuu går bredere til verks, ifølge Stømmen, og søker samarbeid med en rekke produksjonsselskaper og leverandører, og biblioteket inneholder allerede en million titler.

Nå handler alt om å ferdigstille produktene, først og fremst integrasjonen med Blockbuster. Denne typen B2B-samarbeid, integrasjon av funksjonene til Vuu mot en fast månedspris, er den første av tre viktige inntektsmodeller, ifølge gründeren.

– Vil ikke leverandørene kreve eksklusivitet, slik Amazon har med X-ray?

– Da må de betale mye. Vi vil selvsagt ta så store deler av markedet som mulig. Vi tror at tilgangen til funksjonene er viktig nok for dem, forteller Strømmen.

Den andre inntektstrømmen Strømmen ser for seg, er også det som skal gi brukerne mest verdi, gjennom såkalt «affiliate linking». Allerede er Vuu knyttet opp til Spotify; brukere som scanner en serie kan få musikken rett opp i Spotify - ikke helt ulikt Shazam. Det samme kan tenkes å gjøres med eksempelvis mote- og klesbutikker, hotell, reiseaktører, og andre kommersielle partnere. En andel av et salg som skjer med henvisning fra Vuu er aktuelt, forteller Strømmen.

– Det fordrer brukermasse for at det skal bli en substansiell inntekt, men det er klart at dette er antakelig den største potensielle inntektsstrømmen vi har på sikt, mener han.

Den tredje muligheten, er salg av anonymisert statistikk.

– Grunnen til at en del skriker etter dette, er at strømmetjenestene nekter å gi fra seg statistikk tilbake til bransjen. Tidligere, da HBO produserte en serie for ABC for å kjøre på deres kanaler, fikk de all statistikken tilbake. Netflix nekter å gi fra seg dette, forteller han.

Powered by Labrador CMS