Coop teamer opp med Posten: Starter med netthandel og hjemlevering av dagligvarer
Men kun i krisetid.
Coop gjør det nå mulig for de som ikke har mulighet til å dra på butikken å få dagligvarer levert hjem til seg med Posten. Det opplyser selskapet i en pressemelding.
– Vi ser det som vår plikt å sørge for en trygg og god tilgang på dagligvarer i denne usikre perioden. Derfor gjør vi det nå mulig å få levert dagligvarer på døra for de som trenger det mest, herunder eldre, syke og de som befinner seg i karantene, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.
Overfor Shifter bekrefter kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis at ordningen rulles ut bredt, og at hvem som helst i teorien kan benytte seg av den. I løpet av kort tid håper de å dekke 90 prosent av befolkningen i Norge.
– Vi kommer ikke til å kreve at sykemelding eller karantenebevis vises frem, men vi håper at de som fysisk kan dra på butikken gjør det, slik at de som virkelig trenger dette får glede av det, understreker han.
Kun i krisen
Coop har i lang tid fått spørsmål om en netthandel kommer, og dette tiltok under krisen. Derfor har selskapet i løpet av kun uker satt opp en bestillingsløsning på sine nettsider. Gjennom en samarbeidsavtale med Posten kan de som trenger det, bestille dagligvarer hjem på døra med levering dagen etter.
– Vi står alle midt i en ekstraordinær situasjon, og vi ønsker å hjelpe de som må holde seg hjemme. Derfor har vi jobbet knallhardt for å raskest mulig kunne lansere en enkel bestillingsløsning for våre kunder. Den vil i tiden fremover være under kontinuerlig utvikling når det gjelder brukervennlighet, vareutvalg og betalings- og leveringsløsninger, sier Takle Friis.
– Er det planer om å videreføre og videreutvikle ordningen etter krisen - til en generell nettbutikk for dagligvarer?
– Vi får stadig spørsmål om vi ikke skal starte med netthandel. Men vi har ikke hatt planer om det fordi det er vanskelig å finne lønnsomhet i det. Det er krevende med både plukk og utkjøring. Så vi hadde ikke startet med dette uten denne ekstraordinære situasjonen. Og vi vet ikke om vi fortsetter etterpå. Vi skal lære av dette og evaluere i ettertid, men nå foreligger det ingen plan om å fortsette etter krisen, sier han.
Spennende muligheter
Konsernsjef Tone Wille i Posten Norge sier hun er glad for at de er valgt som distribusjonspartner når Coop nå åpner for bestilling av matvarer på nett som kan leveres hjem på døren.
– Det ligger spennende muligheter med løsningen og vi er klare for å levere varer hjem til folk. Vi har lenge sett økt etterspørsel etter hjemlevering av varer, og dette har nå eksplodert. Denne løsningen er den første i sitt slag som muliggjør hjemlevering av dagligvarer over hele landet, sier hun.
Det er Kolonial.no som har størsteparten av nettmat-markedet i Norge, og de er eneste aktør som har rendyrket dette konseptet her til lands. Selskapet har opplevd eksplosiv vekst den seneste tiden, og har blant annet satt permitterte hotellansatte i arbeid, både som lagerarbeidere og sjåfører, for å ta unna etterspørselen. For øyeblikket tilbys imidlertid tjenesten kun på Østlandet.
Det samme gjelder Meny, som har en markedsandel på omkring 15 prosent. Også nærbutikkene til Joker leverer mat hjem til de som trenger det, blant annet gjennom et samarbeid med Foodora.
Den nye løsningen til Coop har vært testet i Oslo-området, og nylig ble den også tilgjengelig i Stavanger og deler av Vestlandet. Etter planen skal tjenesten være tilgjengelig for Coops kunder i hele landet i løpet av kort tid.
– Vi er stolte over å etablere en trygg og god løsning på så kort tid. håper at dette er en tjeneste som vil bli verdsatt av kundene og som letter deres hverdag i en utfordrende tid, sier konsernsjef Stokke i Coop Norge.