Corona-boost for Kahoot
Stor økning i antall betalende brukere.
Kahoot vokser kraftig i første kvartal, til tross for gratis skoletilbud. Det skriver selskapet i en melding.
Quizspillselskapets inntekter i årets første kvartal endte på 6,4 millioner dollar, som tilsvarer en oppgang på 220 prosent fra samme periode året før. Dette inkluderer også Poio og Dragonbox som selskapet kjøpte i fjor.
Selskapet har også sett en økning i betalte brukere. Appen har 202.000 betalende brukere i første kvartal, fremgår det. Det er en økning på 32.000 betalende brukere siden årsskiftet.
«Gjennom mars har vi sett et raskt og grunnleggende skifte i hvordan digitale verktøy brukes i selskaper, organisasjoner, i sosiale sammenhenger og i alle slags utdanningsinstitusjoner. Vi ser et enormt skifte til distribuert bruk av Kahoot gjennom videokonferanser og individuelle oppgaver til ansatte, studenter og sosiale aktører.» skriver daglig leder Eilert Hanoa i meldingen.
Selskapet skriver i kvartalsoppdateringen at det har sett en markant økning i antall registrerte lærere, som følge av corona-epidemien. Selskapet valgte i den forbindelse å gi gratis premium-versjon til alle lærere og skoler ut skoleåret.
Til tross for den økte bruken i skolesektoren med fjernunverdvisning, skriver selskapet at den totale arbeidsmengden for infrastrukturen har vært stabil grunnet redusert aktivitet fra større arrangementer og fysiske møter.
Og selskapet melder at de forventer videre vekst inn i neste kvartal.
«Selskapet forventer på nåværende tidspunkt noe høyere fakturerte inntekter i andre kvartal enn i første kvartal, med forbedret positiv kontantstrøm fra drift», heter det i meldingen.
Kahoot fikk i likhet med majoriteten av børsnoterte selskaper, et brått fall da corona-krisen nådde Norge, og havnet på en kurs på 40 kr, mot 73 kr i midten av mars. Dette var lavere enn da selskapet gikk på børs i høst. Men de har raskt klart å øke kursen igjen, og var denne uken tilbake på 60 kr pr aksje.