Da Bikefinder innså at produktet ikke var godt nok, klemte de i bremsen: Nå har selskapet forsikret sykler for 147 millioner kroner og tråkker til i Europa
Selskapet som leverer sporing og forsikring av sykler backes av proffsyklist Alexander Kristoff og Petter Stordalen. Nå frir de til folket.
Norske Bikefinder lager en GPS-basert sporingsenhet og tilbyr forsikring av sykler. I 2018 fortalte den tidligere proffsyklisten Ole Marin Ølmheim, nå gründer, at han selv har mistet seks, syv sykler - og særlig én episode fikk tankene til å spinne.
Ølmheim fikk tidlig med seg eks-kollega Alexander Kristoff som investor. Petter Stordalens Strawberry satset også penger på konseptet, og produktet fikk innpass i sortimentet til XXL. Målet var å selge 100.000 enheter i året.
– Vi måtte vente litt med lansering, for vi fikk ikke til et bra nok produkt, forteller Ølmheim nå.
Nedjusterte mål
– Vi ser at andre konkurrenter gikk ut litt for tidlig, og gikk på en smell der. Denne enheten er jo som en mobiltelefon uten skjerm, så vi er avhengig av at den fungerer hele tiden, utdyper gründeren.
I prosessen har selskapet nedjustert salgsmålet kraftig, til 15.000 enheter i 2021. Men nå har gründeren fått hjulene til å trille.
Siden oppstarten har selskapet solgt 10.000 enheter og forsikret sykler for over 147 millioner kroner. Kundelista er også utvidet med profflagene Team Canyon og Team Katusha.
Siden oppstarten har selskapet forsikret sykler for over 147 millioner og selskapet har allerede etablert seg i de 4 skandinaviske landene, et år etter lansering. I mars lanserte selskapet også forsikring på sykkel i Danmark, Sverige og Finland i samarbeid med Tryg og Moderna.
Snart står resten av Europa for tur.
Sykkel-boom
– Det var lite sykkeltyveri i Norge fra mars til mai, i motsetning til resten av Europa. I juli og august derimot økte tyveriene dramatisk, sier Ølmheim.
Han forteller at året har gitt en boom i nye kunder.
– Det har vært et gullår for sykler. Det har aldri blitt solgt så mange sykler som nå, og det gjør jo at vi har økt voldsomt i fart.
Det er ikke bare nordmenn som ønsker seg sykkelsporing. Ølmheim forteller at selskapet har fått mye oppmerksomhet både i Europa og i Latin-Amerika.
– Dette er jo ikke et skandinavisk produkt. Bare i Portugal er det 2,7 millioner sykler, og halvparten av disse er elektriske.
Elektriske sykler passer ekstra godt til sporingsenheten, ifølge Ølmheim.
– Elsykler har blitt det nye transportmiddelet i mange deler av verden. De er kostbare, og det er et ekstremt stort marked for sikkerhetsenheter der.
Inn i nye markeder
– Nå har vi fått et bra nedslagsfelt, og fått på plass nye forhandlere. Nå skal vi bruke de neste tre årene på å ekspandere, sier gründeren.
Han forteller at selskapet ser for seg å inngå forsikringsavtaler i Nederland, Belgia og Tyskland den neste tiden.
På veien ut i Europa skal teamet hente mer kapital. I løpet av høsten lanserer de en folkefinansieringskampanje til ekspansjonen, forteller Birgitte F. Sunde, Adm. Direktør i BikeFinder.
– Vi har investert i å få på plass en løsning som fungerer bra nok og har nå fått vist at den fungerer veldig bra i markedet. Samtidig havner selskapet i mellom to stoler, da vi egentlig er et software selskap med en forretningsmodell som baserer seg abonnementer. Samtidig er vi helt avhengige av kapital for å finansiere å få trackere ut i markedet.
– Utfordringen med finansiering har vært å finne riktig partner som har mandat for investering som passer både fintech, software og hardware. Samtidig tror vi at BikeFinder konseptet er enkelt å forstå og har et enormt markedspotensial. Vi ønsker å ta et norsk produkt ut i verden og har på sikt planer om å notere selskapet på børs.