Da data-ekspertene meldte sin interesse for kontor-startupen Flexspace, måtte gründeren be de eksisterende aksjonærene investere mindre
– I takt med ekspansjonen, er det her mye av merverdien ligger, sier gründer Salman Saeed. Han står bak det nye selskapet Flexspace, som matcher små selskaper med fleksible kontorløsninger.
Etter lanseringen i august, har Flexspace, som matcher selskaper på under 70 ansatte med fleksible kontorløsninger, lagt til rette for leieavtaler i Oslo verdt over seks millioner kroner.
Gründeren bak selskapet er Salman Saeed. Han ledet inntil nylig den nordiske, baltiske og hollandske ekspansjonen til WeWork, og er dypt involvert i det norske proptech-miljøet, blant annet som vekstrådgiver for Unloc og styremedlem i Marketer.
Da det nyetablerte selskapet nylig skulle hente to millioner kroner i vekstkapital til en prising på 25 millioner kroner, måtte gründeren be de eksisterende aksjonærene om å redusere sine oppfølgingsinvesteringer, får Shifter opplyst, for å gjøre plass til et knippe datakyndige interessenter.
– Verdien i dataen vi samler inn, så vi egentlig først med de som kom inn i denne emisjonsrunden, forteller Saeed.
Inn kom blant andre Max Hofer (CFO i Infront) og Ole-Martin Brekke (Strategidirektør i Telenor), begge ex-McKinsey. Fra før var Jannik Woxholth om bord, også han ex-McKinsey og tidligere Managing Director i Katapult Accelerator. Gründer Kris Riise i Unloc kom også inn på eiersiden.
– Hva mindre selskaper ser etter, hva de ønsker seg, hvilke beliggenheter som foretrekkes, og hvor lange kontrakter de inngår hos de ulike operatørene. I takt med ekspansjonen, er det her mye av merverdien ligger etter hvert som vi entrer nye markeder - utover den generelle kommersielle businessideen, mener Saeed.
Siden oppstarten i sommer, kan selskapet for eksempel se at bedriftene de jobber med i Oslo har:
- Gjennomsnittlig leietid på 12 måneder
- Snittpris per ansatt på 7000 kroner pr måned
- Snitt lead på 10 ansatte
- Snitt areal per ansatt på 9 kvadratmeter
- Fra en lead kommer inn, tar det rett over en måned før de bestemmer seg for endelige lokaler
De konkrete nytteområdene av dette har selskapet ikke konkludert med, men gründeren Saeed skisserer parallelle inntektsstrømmer knyttet opp mot alt fra flyttehjelp til kontorrekvisita og snekkerarbeid.
– I emisjonen nå har vi fått inn noen kloke hoder som kan si mye om hva som ligger i dette, sier han.
Går for hurtig ekspansjon
På kundelisten har Flexspace allerede størrelser som WeWork, House of Business, Ø (Hoegh Eiendom), Business Village (NPRO), Regus og Evolve. Selskapet tar et honorar på 10 prosent av leien første år, og deretter tre prosent.
– Innenfor hotell har man dagpriser som er dynamiske. På den andre siden har man booking.com, som speiler det, og kan tilby «live» priser. Det finnes ikke innen kontor, sier Saeed.
– Vedien ligger i at vi tar pulsen på markedet, og vet hva som kan gis av rabatter.
I tillegg til Oslo, er selskapet allerede i gang i Amsterdam, hvor aksjonæren og kunden 1539 Real Estate holder til. Oslo-baserte Flexspace forventer driftsinntekter på 24 millioner kroner i disse markedene i 2024.
Allerede etter tre måneders kan selskapet vise til lønnsom drift, men det planlegges for hurtig ekspansjon. I løpet av året skal det etablere seg i de store europeiske markedene, inkludert Stockholm, Berlin og London.
Saeed mener de med denne tjenesten kommer tidlig inn i en megatrend. Han viser blant annet til en analyse av eiendomsgiganten JLL, som sier at 30 prosent av kontormarkedet vil bestå av fleksible kontorløsninger innen 2030. Til sammenligning viser selskapets beregninger at det kontormarkedet i Oslo kun består av 1,8 prosent fleksible løsninger, mens man har kommet lenger i storbyene, der markedsandelen nærmer seg 10 prosent.
– Ledigheten i fleksmarkedet er høy i Oslo, mens i det tradisjonelle kontormarkedet, hvor næringsmeglerne opererer, er mye lavere. Det er med andre ord stor oppside innen fleks når det kommer til belegget! Videre vil mange virksomheter, som i dag kun vurderer et tradisjonelt leieforhold, se besparelsen og effektiviteten ved å velge et fleksibelt konsept i fremtiden, tror Saeed.