Stengte skoler og heldigitalt undervisningsopplegg gir norske edtech-selskaper en «vekstboost» og flere aktører åpnet raskt verktøykassa, deriblant Learnlink. Også Sandefjord-bedriften 3D Learning AS (3DL) merker nå en stor pågang.
Annonse
Selskapet leverer en digital plattform med VR- og AR-basert undervisningsopplegg til bruk i både videregående og grunnskole. Bruken blant eksisterende kunder er de siste ukene blitt doblet, og et titalls nye lærere har nylig fått opplæring for å komme i gang.
– Vi ser også økt trafikk på nettsidene våre, og denne uken landet vi en avtale med en ny skole, sier daglig leder Hazel Xavier.
3DL lanserte produktet i 2018. Nå har 43 skoler tatt i bruk løsningen som leverer pensum-relaterte bilder og videoer i både 2D og 3D samt oppgaver tilknyttet disse.
Annonse
Det kan for eksempel være læring om fordøyelsessystemet. Eleven trykker på skjermen og får opp en menneskekropp i 3D. Bildet kan roteres til alle kanter. Trykker eleven på de ulike delene, dukker det opp en forklaring, både muntlig og skriftlig, på hva det er, og hva det henger sammen med.
Løsningen kan vises på mobil, nettbrett, PC eller via VR-briller.
– Elevene blir engasjert, vil leke og utforske. Lærerne kan raskere forklare konsepter og vanskelige tema. De kan lage sine egne videoer og oppgaver som de deler med elever, sier Xavier.
«Legg fra dere mobilen»
Annonse
Teamet fikk ideen i 2017 etter at de hadde holdt et foredrag om digitalisering på en lokal skole.
– Det første læreren sa til elevene var at de nå måtte legge fra seg mobiltelefonene. Det slo meg at det ikke var helt riktig måte å forberede dem på fremtidens arbeidsmarked, sier produktansvarlig og medgründer Kurt Venkatraman.
Annonse
– Vi spurte oss hvordan mobil og PC kan brukes for å øke elevenes prestasjon og konsentrasjonsevne, slik at de lærer, fullfører skolen og løser fremtidens utfordringer. Vi vil leve av kunnskapsøkonomi, og hvis du ikke har utdannelse, vil du slite senere i arbeidslivet, sier Venkatraman.
Samfunnsoppdraget er en viktig drivkraft for Sandefjord-gründerne. Åtte prosent av alle elever i Europa har ifølge Venkatraman et behov for tilpasset undervisning, og mange faller ut av skolen. Derfor har 3DL utviklet produktet med tanke på alle elever; også de som har behov for spesialundervisning.
Annonse
– Elever med skrivevansker kan lytte til teksten i stedet for å spille. De kan snakke i mikrofon og ta opp sin egen forklaring og lytte til den i programmet. De kan levere en oppgave som video eller lydfil i stedet for kun skriftlig, sier medgründeren.
– Tekststørrelse og farger kan også justeres hvis eleven har synsvansker eller er fargeblind, legger han til.
Hentet millioner
Så langt har selskapet fått to millioner kroner i lån fra Innovasjon Norge og hentet 6,6 millioner kroner fra en lokal investor.
– Dette produktet krever en del kapital. Men jeg har mye erfaring med å styre og holde kostnadene nede, sier Venkatraman.
Han startet karrieren som forsker allerede 17 år gammel i et samarbeidsprosjekt mellom Smithsonian Institution, National Science Foundation og University of North Dakota. Siden 1999 har han ledet flere norske teknologibedrifter innen e-læring og flybransjen, blant annet.
Medgründerne har flere selgere og utviklere på laget. De har også ansatt flere personer på arbeidspraksis blant annet tidligere flyktninger fra Syria og folk med «hull i CV-en».
– De har fått i oppdrag å utforske det arabiske markedet og utvikle produktet videre. En 18-åring som slet med å finne seg jobb viste seg å være et talent på kundepleie, sier Venkatraman.
Han mener den pågående krisen gjør at alle forstår viktigheten av engasjerende, digitalt innhold.
– Vi ser for å oss stort potensial for plattformen i Norge og i Europa. I går fikk vi faktisk en henvendelse fra USA. Nå bruker vi tid til å bedre produktet og hente inn mer kapital, sier han.