ukraina
Da russerne kom, måtte de ansatte flykte. En valgte å bli igjen for å møte dem ansikt til ansikt
Staben ble soldater og flyktninger over natten: Ett år etter invasjonen kjemper gründer i LogiqApps Lema Salamov videre: – Jeg er optimist på Ukrainas vegne, sier han.
Tidlig morgen den 24. Februar 2022 er Lema Salamov, en IT-gründer på Billingstad i Asker, frenetisk opptatt med å koordinere evakueringen av sine ansatte i Ukraina. Natten før har russiske styrker tatt seg over grensen og startet en invasjon av landet.
Da Shifter tar kontakt samme morgen, forteller Salamov at en av de ansatte har lagt ned arbeidet og meldt seg for tjeneste i den ukrainske hæren.
Shifter kan nå, ett år etter, fortelle hva som skjedde i disse skjebnesvangre dagene.
– Jeg og lillebroen min overnattet på kontoret den natten, og ingen av oss sov. Vi ventet i spenning på hva som skulle skje, sier han.
Ryktene i den ukrainske diasporaen gikk. Den russiske hæren hadde på dette tidspunktet vært utplassert langs grensen i flere måneder allerede.
Mens amerikanske myndigheter advarte om en kommende invasjon, var det mange eksperter som avfeide muligheten som for risikabel for russerne. President Vladimir Putin hadde for mye å tape, ble det hevdet.
– Informasjonen vi fikk fra flere hold, tydet på at det kom til å skje ett eller annet. Folk var bekymret, men ingen var sikre på at det ville bli invasjon, sier Salamov nå ett år etter.
Den tanken - rakett-regn i Kyiv- var fortsatt helt utenkelig, også for Salamov. Likevel hadde han brukt ukene i forveien på å mobilisere egen organisasjon.
– Vi tenkte at vi måtte sette opp et styringssystem for bedriften i tilfelle det ble krig. For å være helt ærlig så trodde vi jo ikke på det selv.
Han brukte tiden på å snakke med alle ansatte for å forberede på hva som kunne skje. Det ble utformet en kartlegging med planer for hvem som skulle flyttes hvor, dersom det ble nødvendig. Det var veldig få som ønsket seg ut av Ukraina. De fleste hadde planer om å flytte mot vest, nær grensen til Polen.
Da invasjonen startet, måtte Salamov og teamet mobilisere lynraskt. De kastet seg over bookingsider og sjekket ledige leiligheter for ansatte i trygge byer.
Bedriften, LogiqApps, hjelper norske selskaper med å utvikle løsninger basert på Microsofts teknologi. Av de 12 ansatte, hvorav brorparten var stasjonert i Ukraina ved krigsutbruddet, hadde kun to flyttet ut av landet. De andre får det travelt og blir etter hvert spredt rundt i Tjekkia, Slovakia, Kroatia og Tyrkia.
En ansatt velger å bli igjen for å møte de russiske styrkene ansikt til ansikt
Utvikleren Maksym Shnurenok blir av kollegaene beskrevet som hardtarbeidende, positiv og utadvendt. Den type person som får alle i godt humør; fysisk stor og en som aldri vek unna å utfordre sjefen med egne tanker - Salamov likte at han bidro til å fremme litt skandinavisk flat struktur i egen organisasjon. Den flinke småbarnsfaren blir raskt sjefsutvikler for en norsk kunde innen energi.
Shnurenok har erfaring fra verneplikten. Den aller første dagen av invasjonen melder han seg til tjeneste i hjembyen Chernihiv nord for Kyiv mot grensen til Belarus. Det plasserer ham i den første rekken av reservasjonsstyrker i det territorielle forsvaret.
– Han meldte seg med en klar bevissthet rundt hva konsekvensene kunne bli. Det var utrolig tøft av ham, sier Salamov.
I kampene som fulgte slo ukrainske styrker tilbake flere russiske forsøk på å erobre byen. Men i løpet av den neste måneden blir Chernihiv ikke bare ødelagt av bombardement, men også militært omringet.
Detaljene er ikke kjent, men Shnurenok faller i slaget om hjembyen.
– Vi mistet kontakt med ham etter et par dager.
For teamet i LogiqApps var det ikke uventet, men likevel et stort sjokk.
– Det er ikke noe man kan se for seg når man starter en bedrift. Hvordan forteller man organisasjonen at en kollega har falt i krig? Det kan du ikke lese deg til i businessbøker.
Salamov bestemmer seg for å kjempe på sitt vis. De ansatte er avhengig av ham og arbeidsplassene. Lønn blir utbetalt på forskudd for å sikre at alle har midler til å gjøre det de må for å verne egen familie.
Støtte fra kundene
De første dagene snakker han med kundene om situasjonen og forventninger til driften fremover. Støtten er overveldende.
– Vi fikk mange spørsmål om hvordan de kunne bidra.
Nitti prosent av kundene blir hos Salamov det neste året, og flere nye kommer til. Microsoft og kontaktpersonen Asaf Kuper gir blant annet fri tilgang til programvare som LogiqApps ansatte bruker til å utvikle løsninger for å hjelpe frivillige organisasjoner med flyktningstrømmen ut fra krigsområdene.
Salamov reiser selv til Ukraina flere ganger, første gang 7. mars. Mens grensen er stengt for ukrainske menn i kampklar alder, kan han bevege seg fritt rundt med sitt norske pass.
– Det var en utrolig nervøs stemning med kontrollpunkter overalt rundt grensene, og ukrainske styrker som sjekket alt mulig i jakt på spioner og hva det måtte være. Du så at folk ikke var forberedt på det som hadde skjedd. De hadde ikke nok utstyr med seg, de hadde ikke sovet på mange dager.
Situasjonen er surrealistisk, men en form for hverdag returnerer til den daglige driften etter noen måneder. Salamov kjøper etter hvert inn utstyr som sikrer både strøm og internett over satelitt, og teamet fortsetter å levere på prosjekter. Flere ansatte drar tilbake til Kyiv etter hvert som krigen flytter østover.
– Det ble mye roligere da krigen trakk seg tilbake til områder hvor det uansett har vært krig siden 2014, sier han. – I august og desember reiste jeg rundt med tog, og de gikk på minuttet.
Støtten fra det internasjonale samfunnet har satt spor i ham. Under en av turene møter han en gruppe frivillige studenter fra Japan på en jernbanestasjon. De var kommet over for å hjelpe flyktningene der de kunne.
– Det var fint. De stod på stasjonen og hjalp alle med bagasjen fra det ene toget til det andre, særlig barn og eldre. De ville bare vise solidaritet.
Optimistisk for fremtiden
Det ukrainske folket står samlet i motstanden mot den russiske invasjonen. Meningsmålinger som tidligere viste et splittet land, viser nå en overveldende støtte for en vestlig orientering. At den nesten fullstendig russisktalende byen Kharkiv skulle mønstre så monumental motstand, blir stående som et symbol på ukrainsk samling.
Infrastrukturen i landet ligger i ruiner, men en rapport fra Norsk-Ukrainsk Handelskammer viser at IT-industrien i landet faktisk fortsatte å vokse litt i 2022.
Salamov er optimist.
– I starten var det veldig usikkert om Ukraina ville klare å stå imot. Nå vet vi at det gikk.
– Men det snakkes om en ny russisk offensiv med flere soldater?
– Ukraina er mye sterkere nå. De har fått massiv støtte fra Vesten og modernisert styrkene sine. Jeg er ingen militærekspert, men jeg frykter ikke lenger at regimet skal falle. Det virker ikke som Russland har kapasitet til det. Dette vil ta slutt en dag.
Han mener at opportunistiske investorer har allerede begynt å posisjonere seg for den dagen da krigen er over.
– Veksten kommer til å bli veldig annerledes enn den var før krigen. Ingen kommer til å tvile på om Ukraina blir en del av Europa. Hvordan gjenstår å se, men økonomisk integrert slik Polen ble det, er ikke utenkelig.
LogiqApps vurderer å opprette et eget akademi i landet med sine skandinaviske samarbeidspartnere for å utdanne nye generasjoner teknologer.
– Hvordan vil du si at krigen har påvirket deg personlig? Hvordan har den endret deg som gründer og leder?
– Jeg har egentlig ikke hatt tid til å stoppe og reflektere rundt det. Det siste året føles det som om jeg har løpt alt jeg har kunnet hele tiden. Men det er klart at fokus har endret seg. Nå handler det om mer enn bare business. Menneskene er det som er viktig.
– Etter å ha levd gjennom slike ting som en krig, blir man ganske avslappet til risikoen i næringslivet. Hva er det verste som kan skje? At et prosjekt går i vasken? Ok, det er ingen som dør eller mister en hånd.
I løpet av 2022 har LogiqApps ansatt fem nye folk i Ukraina. Omsetningen i bedriften har økt, selv om marginene har lidd.
– Så lenge vi klarer å stå imot og det går i null, så er jeg fornøyd.