OPPKJØP
Dansk kassasystem snappet opp Quickorder
Av 10 budgivere kom det danske fintech-selskapet Shopbox med det beste tilbudet, og tar over Quickorder.
Tre uker etter at konkursen i Quickorder ble kjent, er boet solgt for 28 millioner kroner.
30 interessenter meldte seg, og 10 la inn bud. Til slutt var det Shopbox som fikk tilslag.
Den danske kjøperen ble etablert i 2011 og jobbet i utgangspunktet med rabattkuponger. Deretter utviklet selskapet seg til å bli et digitalt kassasystem for småbedrifter, og har siden første versjon ble lansert i 2015 lagt til en rekke nye tjenester, som fakturering og integrasjoner med regnskapssystemer. I 2021 kjøpte de også konkurrenten Sofier, etter å ha hentet 15 millioner danske kroner året før.
Med på kjøpet av konkursboet får Shopbox nå et fungerende QR-basert bestillings- og betalingssystem for restauranter.
– Oppkjøp er et naturlig skritt i vår vekststrategi og understreker vår ambisjon om å bli en av de toneangivende på betalingsmarkedet, sier styreleder og medgründer Christian Zigler i en pressemelding fra Shopbox.
Han tror markedet beveger seg i retning å bli terminalfri, hvor kundene benytter sin egen telefon som betalingspunkt.
Lønnsomt etter 12 år
Shopbox opplyser selv at deres løsninger brukes av mer enn 2500 butikker, restauranter, kafeer, frisører, håndverkere og andre segmenter, og har en samlet transaksjonsflyt på omtrent 15 milliarder kroner årlig. Abonnementsinntektene oppgir de å ligge på rundt 50 millioner kroner årlig.
Selskapet skriver også i en pressemelding at de ble lønnsomme i desember 2022, og har fortsatt å vokse måned for måned.
Overtagelsen vil styrke danskenes posisjon i det norske markedet, ifølge nyutnevnt daglig leder og medgründer Christian Elbek.
– Vi ser dette som en unik mulighet for å utvide vår innflytelse og samarbeid med selskaper i Norge og styrke vårt engasjement i regionen, sier han.
Tidligere Quickorder-sjef Andy Chen har foreløpig ikke besvart våre henvendelser om saken.