Det danske ladeteknologiselskapet Monta har gjort en avtale som tilfører selskapet 30 millioner euro, eller i overkant av 300 millioner kroner (som en del av deres serie A+-finansiering).
Selskapet er med det verdsatt til 1,7 milliarder norske kroner, etter mindre enn to år i bransjen.
Selskapet har en rekke norske konkurrenter, blant annet Current, Ladeklar/Elaway, Chargebnb og thnxel, som tilbyr lignende eller deler av de samme tjenestene.
– Vi er imidlertid i samtaler med alle disse aktørene om potensielle samarbeid, ettersom både vi i Monta og de andre aktørene forstår verdien i partnerskap og samarbeid, sier Emma Wallin, norgessjef i Monta.
Mangel på ladestasjoner
Mens salget av elbiler økte med 75 % i 2021 sammenlignet med året før, er mangelen på ladestasjoner fortsatt en av de største barrierene for flere elbiler på norske veier.
Ifølge Elbilforeningen anslås det at det må bygges 1250 nye ladestasjoner i Norge hvert år for å holde tritt med ladebehovet.
Monta mener elbilistene opplever problemer med ladestasjonene i form av feilmeldinger og manglende informasjon om pris og tilgjengelighet.
– Vi jobber med å digitalisere hele bransjen for å bryte ned barrierer og skape mer åpenhet og fleksibilitet i markedet. Ved å inngå strategiske partnerskap med produsenter, kan vi levere en komplett løsning fra starten med alle funksjonene markedet etterspør, sier Casper Rasmussen, administrerende direktør i Monta.
Plattform for ladestasjoner
Montas plattform skal effektivisere og forenkle ladeopplevelsen, og gi operatører og bedrifter full kontroll over sine ladestasjoner.
Gjennom plattformen har eiere full oversikt over forbruk, priser, tilgjengelighet, transaksjoner og stabilitet, mens bilistene kan bruke Montas app til å lade med grønn og billig energi hjemme – og på offentlige ladestasjoner.
– Vi har blant annet utviklet en løsning der operatørene kan sette en prosentsats oppå elbilens spotpris, og på den måten følge de svingende prisene og automatisk tilby en rettferdig pris for lading uten å risikere tap, sier Rasmussen og legger til:
– Investeringen fra Energize og tidligere investorer er en tillitserklæring til vår visjon, vårt team og vår programvare som grunnlag for fremtidens ladeinfrastruktur.
Montas teknologi brukes av selskaper som Vestas, Københavns Lufthavn, PostNord og grossister som videreformidler mulighetene med Monta til installatører.
Siden januar har Monta inngått strategiske partnerskap med produsentene av ladestasjoner og lansert deres Powered by Monta-program i flere markeder. Partnerskapene inkluderer produsentene Garo, CTEK, ABB og Zaptec.
– Det innføres flere økonomiske og lovgivende grep som setter fart på salget av elbiler, og antall ladestasjoner er nødt til å holde tritt. Vi forventer at mer enn 1,6 millioner offentlige ladestasjoner og 20 millioner private ladestasjoner vil bli satt opp i USA og Europa innen 2025. I takt med at markedet for ladestasjoner vokser og kommersialiseres, tilbyr Monta en programvareløsning som skaper en konsistent og forbedret ladeopplevelse for alle aktører i ladebransjen – fra installatører til elbilister. Vi er glade for å inngå et partnerskap med Monta, som er fullt forpliktet til å skape en skalerbar og bærekraftig ladeinfrastruktur, sier Juan Muldoon, partner i Energize Ventures.
Monta vil bruke investeringen til å åpne nye markeder, og sikre sin posisjon i Skandinavia, Storbritannia og Tyskland – land som har planer om å droppe salget av nye fossilbiler innen henholdsvis 2025, 2030 og 2035.
Overskuddskraft tilbake til strømnettet
På lengre sikt vil selskapet utvide produktutviklingen til å omfatte en digitalisering av strømnettet for å imøtekomme det økende antallet av elbiler på veiene. I fremtiden vil selskapet legge til rette for salg av overskuddskraft tilbake til strømnettet (V2G), håndtere kommunikasjonen mellom andre CO2-nøytrale teknologier (V2H og V2X), samt bidra til å skape lokale energimarkeder og gi nordmenn eierskap til deres energiforbruk.
– Omstillingen av det norske energisystemet krever økt digitalisering og bedre bruk av bransjens data. Ved å innovere sektorens kommunikasjonsverktøy kan vi støtte intelligent energiforbruk, koble sammen strømproduksjon og forbruk bedre, og håndtere strømnettets topplast smartere. De sosiale og miljømessige fordelene kan ikke undervurderes. Monta vil være i forkant med å utvikle systemene som belønner fleksibiliteten vi trenger for å sette fart på den grønne omstillingen, avslutter Rasmussen.
Avtalen mellom Monta og investorene skal godkjennes av relevante myndigheter senere i år.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.