Esge Christensen leder den norske satsingen til QuickOrder.
Esge Christensen leder den norske satsingen til QuickOrder.

Dansk tech-startup vil ta jafs av norsk restaurantbransje

– Der vi ikke selv lager produkter, er vi åpne for samarbeid, sier norgessjefen i QuickOrder.

Publisert   Sist oppdatert

Danske QuickOrder hentet i fjor 22 millioner kroner fra blant andre statlige Vækstfonden, og er så langt i bruk på over 400 restauranter i Danmark.

Tjenesten lar restauranter håndtere bordbooking, håndterminaler og kassasystemer samt lønns- og vaktplanlegging på én plattform.

– Vi leverer selve «backbone» på restauranten. Det kassa som er omdreiningspunktet, sier Esge Christensen til Shifter.

Norgessjefen hevder aktører som norske WeOrder, som tilbyr restauranter en app for matbestilling, ikke er konkurrenter, men potensielle samarbeidspartnere.

– Vi leverer en it-løsning for slike løsninger å prate inn i. Her er det kassa som er omdreiningspunktet, sier han, men legger til:

– Man kan vel si at alle som leverer kasse, vaktplan eller bordbooking er konkurrenter, men vi vil prøve å gjøre oss litt spesielle ved å være dedikert bransjen, og så ha en «full pakke» som dekker hele veien rundt. Der vi ikke selv lager produkter, er vi åpne for samarbeid med håndplukkede leverandører.

Investert tungt

Christensen har siden i fjor høst ledet satsingen på det norske markedet og har ifølge Finansavisen selv gått inn med 4,7 millioner norske kroner.

I 2017 solgte han Notaplan, et selskap som utvikler it-løsninger til bilbransjen, til it-serviceselskapet EG - for «et større millionbeløp».

Nå vil Christensen digitalisere restaurantbransjen på hjemmebane, og har så langt overbevist rundt 20 restauranter «som har ett eller annet fra oss», forteller han.

– Men det startes opp nye hver eneste uke. Vi har startet opp to restauranter bare i dag. Målet er 100 restauranter i 2020. I Danmark startes det i gjennomsnitt én restaurant om dagen. Dit skal vi også i Norge, sier Christensen.

Han understreker at de ikke kun leverer produkter, men «en arbeidsgang til restauranter» - som gjør at de kan drive lønnsom butikk.

– En slik løsning består av mange deler. De fleste delene finnes allerede, men det finnes i dag ikke noen som kan levere en komplett «pakke» hvor alt prater sammen. Det er det vi ønsker å gjøre, sier han og fortsetter:

– Det er ikke sikkert at vi selv lager alle deler i hele pakken, det er nærmere helt sikkert at vi ikke gjør det, sier han og viser eksempelvis til kundenes betalingsterminal, som i dag som ofte leveres av iZettle.

– Et annet eksempel kan være mobil-matbestilling. Dette trenger vi ikke lage. Det er det flere andre som allerede har laget. Men vi vil velge de beste og integrere dem i det samlede systemet, sier Christensen.

Produkter prater sammen

Norgessjefen forteller videre at en typisk leasingkontrakt på et kassasystem i dag koster 50.000 kroner. Det er det ingen god grunn til, mener han.

Danske QuickOrder vil erobre den norske restaurantbransjen.
Danske QuickOrder vil erobre den norske restaurantbransjen.

Nå deler Christensen også ut bookingsystemet Seater gratis til alle restauranter i Norge, «for å rope opp bransjen» og bevise et poeng: Norske restauranter er fanget i fortiden og betaler altfor mye for it-løsningene sine.

Produktene for øvrig er QuickManager, QuickPOS, QuickServe og QuickMenu.

– Det finnes mange online bookingsystemer, konkurrerer dere utelukkende på pris?

Faktisk er det ikke pris som er det viktigste for oss. Det er at alle produkter prater sammen og at de restauranter som bruker hele pakken får den beste løsningen, sier han og legger til:

– Det som er unikt med Seater er ikke kun prisen. Det er at hvis du har QuickPOS (til kassa) og QuickServe (servitørløsning med iPad mini), så har alle medarbeidere bordbooking rett ved hånden, sier Christensen og legger til:

– Men se selv på Seater. Du vil se at design og brukervennlighet er bedre enn de fleste løsninger som finnes der ute ... selv om det er gratis.