De lager bårene som kan beskytte helsepersonell mot Corona-viruset: Nå strømmer henvendelsene inn
Epiguards transportbårer beskytter omgivelsene mot pasienter med farlig smitte, og etter virusutbruddet i Kina tikker meldingene inn.
Mens flere byer i Kina er isolert, og nye meldinger om smitte tikker inn fra ulike verdenshjørner, er det ennå noe uklart hvor dødelig det nye corona-viruset er. Det som imidlertid er sikkert er at det har gitt travle dager hos selskapet bak isolasjonsbåren Epishuttle.
- Det har vært helt sinnssykt denne uken. Mange ser det som skjer, og kjenner på at den løsningen de har ikke er god nok, sier Vice President Sales and Marketing Michael Eimstad.
Selskapet som startet som en idé hos Ullevål-legen Fridtjof Heyerdahl under Ebola-utbruddet 2014, har fått en rekke nye kunder det siste året. Deres båre Epishuttle har blant annet vært i bruk i de siste månedenes Ebola-utbrudd i Kongo. Nå har det altså seilet opp en ny krise som nok en gang gjør at pågangen er stor.
Salget får fart
Administrerende direktør Ellen Cathrine Andersen presiserer at det ikke nødvendigvis betyr at de kommer til å levere 50 Epishuttle-bårer i neste uke.
- Men det virker til at bevisstgjøringen rundt beredskap gjør at en del prosesser går kjappere, sier hun.
Hun viser til to konkrete salg som ser ut til å ha fått fart på seg de siste par dagene.
Det er for tidlig å si hvor alvorlig utbruddet i Kina er. Foreløpig jobbes det med å kartlegge antall tilfeller og vurdere hvor dødelig denne typen Corona-virus er, for eksempel om det kan bli like ille eller verre enn SARS-utbruddet i 2002 og 2003.
- Mens hele verden er redd for et nytt virus, ser dere en mulighet, hva tenker dere om å tjene penger på andres elendighet?
- Vi tenker jo at vi hjelper, og at det er slike situasjoner som trigger utvikling, og så er det noen som tjener penger på dette. Vi heier dessuten på alle som jobber for å utrydde et virus som Ebola. Men hvis det skjer noe som dette, må personellet ha skikkelig utstyr, sier Andersen.
- Vi skor oss ikke på andres elendighet, men er en ansvarlig samarbeidspartner, som bidrar til økt sikkerhet både for pasienter og helsepersonell. EpiShuttle muliggjør nå transport av disse høyrisikosmitte pasientene på en annen måte, enn det som tidligere har vært mulig.
Leverer til en rekke land
Selv om utbruddet i Kina kan ha bidratt til fortgang i en del langdryge salgsprosesser overfor kunder som i stor grad er en del av offentlige sektor, har Epiguard og deres Epishuttle også før dette hatt noen svært solide måneder.
Før de seneste travle dagene har Epiguard solgt isolasjonsbårer til alle de nordiske landene, og leverte nylig også til Sverige, Danmark, Belgia, Namibia, Singapore og Saudi Arabia.
Riktignok har de fleste kun bestilt noen få for beredskap for virkelig høyrisiko-smitte, testing av utstyr og opplæring, og til sammen er det ikke mer enn rundt 40 enheter ute i markedet.
Region Midtjylland i Danmark har imidlertid implementert EpiShuttle som et viktig tiltak for å øke sikkerheten for sitt helsepersonell. Shifter rapporterte tidligere i år om hvordan båren var i bruk i Ebola-utbruddet i Kongo.
Epiguard er også i svært lovende prosesser om noen virkelige store leveringer i blant annet Storbritannia. Her vurderes det å ta i bruk enheten som et virkemiddel for å effektivisere selve transporten av infeksjonspasienter mellom sykehus, og internt i sykehus. Det vil kunne gi gevinst både i form av økt sikkerheten og lavere kostnader.
Utvider til mildere sykdommer
Det som i utgangspunktet var tenkt brukt for å beskytte omgivelsene mot smitte fra pasienter med de aller farligste sykdommene, retter seg nå også inn mot et bredere spekter av smitte. Blant annet har det blitt brukt til å frakte pasienter med meslinger her i Oslo.
- Ebola-epidemien avdekket jo at mange ikke hadde god nok beredskap. Men vi ser nå at man kan spare mye tid og penger også på mindre farlige sykdommer, sier Ellen Cathrine Andersen.
Hun tok over som administrerende direktør i den lovende medtech-startupen i fjor, og var nylig på en «roadtrip» hos den skotske og engelske ambulansetjenesten, nærmere bestemt mellom Glasgow og Liverpool.
Sikkerheten for helsepersonellet som sitter tett på pasienten i bilen er en ting, men det er mye å spare på å slippe å desinfisere ambulanser og at andre som møter pasienten kan droppe beskyttelsesutstyr ved mildere sykdommer enn Ebola.
- En del har jo kjøpt dette for bare å bruke det under virkelig høyrisikosmitte, men etter min mening er det feil å vente på disse casene før du bruker det. Det er bedre å bruke den i hverdagen, for da er du god til å håndtere den i et virkelig farlig case, sier Andersen.
Høy pris
Prisen på båren er på rundt 400.000 kroner. Riktignok er det kostbart, men Andersen påpeker at de ekstra kostnadene spares inn ved at man slipper å bruke det billigere, men fortsatt ganske dyre engangsutstyret som har vært normalt tidligere.
Gründeren Fridtjof Heyerdahl har forøvrig gått tilbake til sin vanlige jobb som lege på Ullevål sykehus, men han er fortsatt involvert som Chief Medical Officer nå når det etter hvert skal utvikles en versjon 2 av båren.
Fjoråret ble nok et år i underskudd, der det ble brukt mye penger på å kvalitetssystemer og regulatoriske prosesser, og ikke minst få i gang salget. Men selskapet forventes å gå i pluss i år.
- Vi har brukt mye penger på å komme i gang, men forventer at vi klarer å komme over på en forsiktig positiv i løpet av året.
Foruten salg av selve båren, har de også egne «pakker» der de selger diverse beskyttelsesutstyr som helsepersonell trenger. Noe som vil øke inntektene ytterligere.
Den nye salgsstrategien
De siste månedene har de jobbet mer målrettet og strukturert enn tidligere ut mot de potensielle kundene, både gjennom distributører og direkte salg i strategiske markeder.
- Vi prøver ikke å skyte markedet med hagleskudd, men jobber fokusert i færre land, sier Andersen.
I hovedsak vil dette si europeiske land, selv om løsningen er solgt til for eksempel Singapore. Først neste år planlegger de å gå tyngre inn i det amerikanske, kinesiske og japanske markedet – noe som krever ytterligere regulatoriske prosesser som vil ta tid.
- Hvordan sikrer dere at ingen kopierer dere?
- Vi har patentbeskyttelser både i Europa, Usa og Asia. Vi jobber også aktivt med å bygge Epishuttle som varemerke, og at kvalitetsstempelet gjør at det attraktivt, sier Eimstad.