Styreleder Anniken Fjelberg og daglig leder Anine Willums Karp i 657 Oslo.

De leder millionsatsingen som skal gi norske kreativgründere kapital og kompetanse til å lykkes ute

657 Oslo og Innovasjon Norge starter et nytt eksportprogram som skal hjelpe norsk kreativteknologi ut i verden.

Publisert Sist oppdatert

Det var et tøft år for coworkingspacet i Oslo i fjor, og selskapet kjempet for å overleve i månedene da alt ble stengt ned. Anniken Fjelberg og Joachim Levin klarte å redde livsverket, og nå har 2021 startet i sterk medvind. Nå får de en drøy millionpott fra staten for å hjelpe teknologibedrifter fra kreativ næring ut i verden.

På oppdrag fra Kulturdepartementet, skal 657 Oslo og Innovasjon Norge gjennomføre det toårige eksportprogrammet "Kreativ teknologi ut i verden". Programmet blir lyst ut som en åpen konkurranse og de bedriftene som vinner frem får tilgang til både kapital og kompetanse.

– Sammenlignet med de andre nordiske landene har vi fortsatt et uutnyttet potensial når det kommer til scaleups som lykkes internasjonalt, særlig innen CreativeTech, men vi ser at økosystemet modnes, og at det stadig kommer nye initiativer, sier daglig leder ved 657 Oslo, Anine Willums Karp, i en pressemelding.

«Gullalder for kreativ økonomi»

Målgruppen for programmet er norske selskaper som kombinerer kreativ næring med teknologi.

– Kreativ teknologi skyter i været, og de siste årene har vi sett en økning i teknologibedrifter med vekstambisjoner, som fremmer kulturell og kreativ næring på en bærekraftig måte. Det er utrolig spennende å følge denne veksten tett på, forteller hun.

657 Oslo har i snart ni år jobbet for å løfte kreativ næring, og gjøre CreativeTech attraktivt for investorer over hele landet gjennom initiativer som Creative Tech Hunt og Fundraising for Startups Creative Industries Edition, sistnevnte i samarbeid med Innovasjon Norge og Startup Norway.

– Vi har sett en oppsving i antall søkere til både Creative Tech Hunt og Fundraising for Startups Creative Industries Edition, og opplever at initiativer som disse øker forståelsen for hvilken verdi kreativ økonomi har for bærekraftig utvikling, sier styreleder ved 657 Oslo, Anniken Fjelberg, som selv var investor i det norske kreative teknologiselskapet Voisey som ble solgt til Snapchat høsten 2020 og vant Creative Tech Hunt i 2019.

Kreativ næring er en næring i vekst og er sett som en pådriver for fremtidig vekst og økt innovasjon, men vi har fortsatt en vei å gå.

– Norden og Norge har vært i front når det gjelder bruk av ny teknologi og digitale tjenester, men andre land kommer raskt etter. Under koronapandemien har digitaliseringen og teknologibruken akselerert og etterspørselen etter kreativ teknologi økt markant. Her er det eksportmuligheter som programmet skal bidra til å realisere, sier Margit Klingen Daams, som leder satsingen på kreativ næring i Innovasjon Norge.

Oppstart før sommeren

«Kreativ teknologi ut i verden» tar for seg den tverrfaglige kreative næringen, som betegner næringsvirksomhet basert på fremstilling av kulturelle uttrykk som arkitektur, dataspill, design, film, litteratur, musikk, reklame, trykte medier, TV og radio, visuell kunst og utøvende kunst.

Innovasjon Norge og 657 Oslo går nå i gang med forarbeidet til programmet, som blir utlyst i midten av april og vil ha oppstart før sommeren 2021.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer