CEO Joar Hagatun og produktsjef Ole Martin Kristiansen i Kron.

De ville gjøre det gøy å spare i fond: Nå har kundene satt inn 400 millioner kroner

Halvparten av kundene hos Kron er kvinner.

Publisert

I forrige uke fortalte Shifter at spareroboten har fått den tidligere Vipps-toppen Emma Tryti på laget. De siste tallene fra selskapet viser at det går rette veien også på andre måter.

Etter at Kron lanserte sin nye app i august i fjor, har den hatt 20.000 nedlastinger. Kundene har nå investert 400 millioner kroner i fond gjennom tjenesten.

- De fleste vet at det er lurt å spare i fond, men de kommer ikke i gang. Vi vil gjøre det engasjerende og gøy, sier daglig leder og gründer Joar Hagatun.

Sparestartupens fremgang gjorde at de sto for hele fire prosent av den nye fondskapitalen i privatmarkedet i fjor. Og dessuten, mens det for tiden er mange som er opptatt av å få kvinner til å investere, gjør Kron noe med akkurat den saken. Tjenesten har så å si jevn kjønnsfordeling blant kundene.

Fintech uten "finansk"

Kron har tatt utgangspunkt i at folk flest synes det er for vanskelig å spare i fond, og at det som skjer på den andre siden er krevende å forstå.

Ved å fortelle hva du brenner for, enten det er teknologi, miljø eller likestilling, samt hvor stor risiko du er villig til å ta, syr Kron sammen en fondspakke som passer deg. Denne blir kontinuerlig overvåket og vedlikeholdt, og du kan følge med på pengene via appen.

- Hva det som er så gøy med denne formen for sparing?

- Du får oppdateringer og innsikt om hvordan det går med pengene, og ikke minst hvorfor det går som det går. Og vi skriver artiklene på en måte som er forståelig, uten «finansk» i språket.

Corona-effekten

Et eksempel på nyheter akkurat nå er hvordan Corona-viruset har påvirket verdiutviklingen av aksjefondene. Du får også innsikt i hvordan finansmarkedene har reagert i tidligere situasjoner med virus som dette, for eksempel under SARS-utbruddet.

- Men når man ser på sparepengene, og hvordan det også kan gå ned, bidrar ikke det til at folk blir usikre, og at det ikke er så gøy?

- Vi tror på ærlighet, og at folk slik lærer hvordan de skal håndtere hendelser som ikke er så morsomme. Det gjør dem til bedre investorer, og at de tenker mer slik oljefondet gjør, og ikke forholder seg til vær og vind akkurat den dagen. Det går opp og ned, men fjoråret var et fantastisk godt år samlet sett, påpeker Hagatun.

Han er også opptatt av å lærere brukerne om risikospredning. I en situasjon som ved Corona-viruset har det vist seg at det for eksempel ikke er særlig klokt å ha for mye av kapitalen plassert i bare flyselskaper eller reiseoperatører.

Vil gi kundene fordelene

Fondspakkene består av alt fra passivt forvaltede globale indeksfond til aktivt forvaltede fond fra aktører som Blackrock, Nordea, DNB og Alfred Berg. Ifølge daglig leder Joar Hagatun er det kundene som får rabattene som fondene måtte gi, i motsetning til det som er praksis hos en del andre aktører som beholder dem selv.

- Det har jo rast en debatt nå gjennom høsten og inn i 2020 rundt hvordan dette skal håndteres. Svaret vårt er at disse rabattene må gis tilbake til kundene, sier Hagatun.

Automatiserer

- Hvordan tjener dere selv penger?

- Vi kutter unødvendige kostnader, ved å automatisere kundeprosesser og investeringsprosesser. Det gjør at vi drifter tjenesten mye rimeligere enn andre. Så tar vi oss betalt en liten andel av pengene vi plasserer for kundene.

Dersom du for eksempel hadde satt inn 10.000 kroner på en fondskonto, ville dette kostet mellom 24 og 100 kroner, avhengig av hvilke valg du tar, for eksempel graden av aktiv forvaltning. Ifølge Hagatun har de kunder som har investert et par hundrelapper og kunder som har plassert opptil flere titalls millioner gjennom Kron.

Sikkert som banken

- Men hvis det skulle skje noe med Kron, hvordan er pengene da sikret?

- Kundene er sikret juridisk. Pengene vil alltid være eid av kundene, vi er bare et mellomlag. Dersom det skulle skje noe med oss, blir kundene automatisk kunder av kapitalforvalterne.

Med andre ord er det altså like sikkert som om det skulle være en bank som videreformidlet fondene. Men Hagatun har ikke planer om å bli borte. Han viser til at Kron er backet av solide investorer som for eksempel Formuesforvaltning. Selskapet forvalter vanligvis langt større formuer enn det ordinære småsparere er god for. Representanter fra Formuesforvaltning sitter også i Krons investeringkomité.

- Gode råd trenger ikke lenger være dyre, mener Hagatun.