Drikkekultur
Dealflow-sjefens oppgjør med drikkepresset: – Man blir tilbudt alkohol hele himla tiden
Stine Sofie Grindheim Simonsen fikk sin første lederstilling i næringslivet da hun var 24. Lenge drakk hun minst ett glass da hun ble tilbudt alkohol - for å slippe gravid-spørsmålet.
Dette er sak nummer en i Shifters serie om drikkekultur i gründerverdenen. Se alle her.
– Da jeg begynte å engasjere meg i og jobbe i næringslivet, ble jeg tilbudt alkohol hele himla tiden. Hvis man drikker alkohol hver gang man får tilbud om det i næringslivet, kan man bli alkoholiker over natten, sier Stine Sofie Grindheim Simonsen.
Simonsen leder tidlig-fase-selskapet Dealflow som hjelper bedrifter med kapitalinnhenting.
Fra lokalene på Bryggen i Bergen har hun gått ned til sjøkanten og Statsraad Lehmkuhl-baren for å snakke med Shifter om noe annet enn sin egen bedrift.
Hun vil snakke om hvordan hun som ung leder har opplevd alkoholkulturen i næringslivet.
I en serie artikler vil Shifter se næmere på drikkekultur i gründerverdenen. 15 prosent av nordmenn har et risikofylt drikkemønster, viser tall fra Folkehelseinstituttet. Med avholdstrender som NoLo, der stadig flere unge står over alkohol eller nøyer seg med noe med lav alkoholprosent, skulle man kanskje tro at det står ganske greit til i et ungt og dynamisk startupmiljø. Eller kanskje ikke?
– Ordentlig drikkepress
– Det er ordentlig drikkepress i Norge. Da jeg begynte å jobbe i næringslivet var det eventer på jobben med for eksempel DNB, Bergen Næringsråd og Young Finance. Overalt var det alkohol, sier Simonsen.
(Se svar fra DNB, Bergen Næringsråd og Young Finance nederst i sak.)
Hun har følt seg presset til å drikke ved en rekke anledninger, når hun egentlig ikke hadde lyst på eller ønsket å drikke..
– Jeg har vært på mange fester og arrangementer der jeg har tenkt at «nå må jeg i hvert fall drikke minst et glass vin sånn at folk ikke tror jeg er gravid». Det er trist. Det burde jo ikke vært sånn.
Simonsen beskriver seg selv som en tydelig person som synes det er null stress å stå opp for seg selv. I oransje dressjakke slår hun ut med armene der i baren, før hun foreslår at hun gjerne kan sitte oppe på barbenken når vi skal fotografere.
Hun synes det er litt uforståelig selv, at hun har latt seg presse når det gjelder alkohol på jobb. Hun som vanligvis aldri har problemer med å si hvor skapet skal stå.
I 2020 begynte hun som daglig leder i Dealflow, det var mye jobbing og høyt press.
– Jeg orket ikke drikke mer. Før julebordet i 2022 bestemte jeg meg for at det var nok, sier Simonsen.
Tidligere i livet hadde hun hatt perioder da hun ikke drakk. Hun danset for eksempel på bordet på Exodus (utested i Bergen som ble lagt ned i 2014) under russetiden selv om hun var edru. Hun ville vise at det var mulig.
Tok valget for egen helse
Nå tok hun et endelig valg - som voksen.
Hun ønsker ikke å være belærende overfor andre. Hun tok valget for sin egen helse.
Ved hjelp av data fra Garmin-klokken hadde hun lagt merke til at alkoholinntak ødela nattesøvnen ikke bare én, men to netter etter inntak. Hun ønsket ikke fortsette med noe som ikke var bra for sin egen helse.
– Men skal du ikke bare ta deg et glass på 17.mai eller på sommerfesten, eller i det bryllupet, spurte folk.
Svaret var nei. Hun hadde sluttet.
Først etter at hun sluttet å drikke, innså hun hvor sterkt drikkepresset faktisk hadde vært.
– Jeg fikk en veldig frihetsfølelse. Det var veldig mye lettere å si «jeg drikker ikke», enn å si «jeg drikker ikke i dag» - for da sier gjerne folk «men bare ta ett glass i dag da».
Fortsatt opplever hun at folk spør om hvorfor hun ikke drikker. Hun presiserer at hun ikke bryr seg om hva andre gjør, men at man må akseptere den enkelte sitt valg.
– Mennesker blir påvirket ulikt av alkohol, men for meg kostet det mer enn det smakte.
Mener man bør «arrestere folk»
– Hva tenker du må gjøres for å redusere drikkepresset som du her beskriver?
– Jeg tenker det er viktig at arrangører har gode og smakfulle alkoholfrie alternativer, og at du får vite om disse og at de ikke står gjemt bak i baren et sted. I tillegg må vi tørre å arrestere folk litt - både jeg personlig og andre som kjenner på dette. Når folk for eksempel sier «selvfølgelig må man drikke» eller «det blir jo ikke gøy om man ikke drikker», så må man gi folk motstand i utsagnene de kommer med.
Svar fra Bergen Næringsråd
Kommunikasjonssjef Espen Børhaug svarer om Bergen Næringsråd sine arrangementer og alkoholservering:
Bergen Næringsråd arrangerer nærmere 200 møter og konferanser som er åpne for våre medlemmer hvert år, rundt 180 av disse er alkoholfrie. Noen ganger serveres det middag i forbindelse med konferanser, og da hender det at det serveres alkohol. Dette er lukkede arrangementer, og de er som hovedregel ikke gratis.
BergenUP er Bergen Næringsråd møtearena for unge, profesjonelle. BergenUP har fem-seks arrangementer i året. Disse avsluttes ofte med mingling og samtaler, der det serveres alkoholfri og alkoholdig drikke. Det vanlige er da at de som ønsker det, konsumerer en enhet eller to med alkohol før arrangementet avsluttes rundt klokken 21.
– Hva tenker Bergen Næringsråd om at unge ledere i næringslivet opplever drikkepress i møte med arrangementer blant annet i regi av Bergen Næringsråd?
– Vi kjenner oss ikke igjen i beskrivelsen av drikkepress, som legges til grunn for spørsmålet. Bergen Næringsråd har ikke mottatt noen tilbakemeldinger om at drikkepress er et problem på våre arrangementer.
Børhaug opplyser at næringsrådet har en restriktiv holdning til servering av alkohol på sine møtearenaer, og at det vil fortsette sånn på deres medlemsmøter fremover.
Svar fra Young Finance
Leder Julie Eide Furseth i Young Finance i Bergen svarer om deres arrangementer:
– Vi har årlig rundt åtte arrangementer, hvor vi alltid tilbyr alkoholfrie alternativer. Arrangementene deles ofte opp i en faglig del i begynnelsen, og servering etterpå. Vårt største arrangement, Finansdagen Vest, er et eksempel på dette. Her kan man velge mellom å delta kun på faglig, eller på faglig og middag.
Hun forteller at det er ingen forutsetning at man skal innta alkohol på deres arrangementer.
– Vi er en miks av mennesker med ulike personlige preferanser, både internt og som deltakere hos oss. Det er en selvfølgelighet å ha et tilbud til alle, sier Furseth.
Shifter har også sendt spørsmålene til DNB, men foreløpig ikke fått svar.