Svein Arne Sørgård og ACX skal gi fansen mulighet til å lytte til den samme spillelista som UFC-stjerne Emil Meek lytter til mens han trener
Svein Arne Sørgård og ACX skal gi fansen mulighet til å lytte til den samme spillelista som UFC-stjerne Emil Meek lytter til mens han trener

Den norske startupen slo til da kampsportkjempen viste interesse: Skal lage strømmetjeneste for 300 millioner fans

Lurer du på hva UFC-stjernene lytter til når de trener? ACX Music vil gi fansen innblikk i stjernenes musikklister.

Publisert

Det norske selskapet ACX Music lanserer en ny streamingtjeneste utenom det vanlige. Selskapet har sikret seg en avtale med Ultimate Fighting Championship (UFC), som er verdens største organisasjon innen kampsportgrenen Mixed Martial Arts (MMA).

Oslo-selskapet skal lage en egen strømmetjeneste for UFC-fans. Appen skal inneholde alt fra musikken utøverne hører på og som spilles på stadion, til podcaster om sporten og intervjuer med atletene.

– Det er veldig kult for oss å sikre avtalen med UFC. De har 300 millioner fans over hele verden. Og musikk bringer folk sammen. Vi ønsker å tette gapet mellom fansen og utøverne, sier daglig leder Svein Arne Sørgård.

Gir fansen innblikk

Selskapet startet i 2017, og lanserer nå sin første musikk- og media-app. Den inneholder musikk, videointervjuer med utøvere, samt podcaster. Musikken er hentet inn i samarbeid med UFC, og skal gi et innblikk i både sporten og utøvernes hverdag.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

ACOUSTIX AS

Acoustix er et selskap som spesialiserer seg på streaming av digital musikk og lydteknologi til bedriftskunde. Acoustix lager tilpassede "musikkatmosfærer" som utnytter de kommersielle mulighetene som musikken representerer.

Les mer om selskapet her

OSLO

Svein-Arne Sørgård

6-10

  • NOOMA AS
  • GRINDLAND HOLDING AS
  • & Partners Ab Pondus
Se hele selskapsprofilen

– Det er basert på hva fighterne lytter til, hva de trener til og hva de bruker til å motivere seg i forkant av kamper, og hva de feirer med. I tillegg lager vi spillelister som viser de rolige dagene til disse toppatletene, forteller Sørgård.

Han legger til at de også skal fylle på med musikk fra ulike deler av verden, og at det kommer til å være regionale tilpasninger.

– Som fan ønsker du å vite hva favoritt-utøveren din trener til. Vi vil menneskeliggjøre disse utrolige utøverne og gi fansen et innblikk i hvordan de blir klar for «the Octagon». Dette er toppatleter, som jobber ekstremt hardt for det de driver med, og er spennende personligheter.

I første omgang er appen tilgjengelig i App Store og Play Store som abonnement i USA, og selskapet planlegger nå for en global utrulling.

– Vi ser at det begynner å bli et godt MMA-miljø i Norden også. Men spesielt i Europa er det mange fans.

Ingen ny Spotify

Med seg på laget har selskapet fått både norske og amerikanske investorer, og Sørgård forteller at de har brukt tre millioner dollar på å bygge produktet.

– Så nå skal vi begynne å bygge subscribers-base, forteller han.

Sørgård påpeker at de er en nisje-streaming-tjeneste.

– Vi er ikke nok en Spotify eller Tidal. Vi utvikler skreddersydde spillelister som kan brukes til for eksempel trening for å motivere folk. Kunnskap om musikk er essensielt for å få til dette. Og vi retter oss mot globale brands.

– På Spotify har man full frihet til å lage spillelister selv. Og det er over 50 millioner sanger. Hos oss er alt ferdig laget, man kan ikke lage egne lister. Og vi kommer til å ha 25 - 30 000 sanger tilgjengelig i appen.

I appen kan man følge forskjellige utøvere
I appen kan man følge forskjellige utøvere

Skal hente internasjonale DJ-er

Gründerne har fått med seg et team av musikk-kyndige, med blant annet den anerkjente amerikanske dj’en Chris Golub som «Music Director».

– Vi har fått med oss musikk-spesialister i mange ledd, og det er vi stolte av. I tillegg har vi fått med oss fantastiske musikere og «labels» som vil ha musikken sin på vår plattform.

Sørgård trekker frem Tommee Profitt fra USA, som lager mye filmmusikk, i tillegg til mye av musikken som spilles på UFC-arenaer.

– Og vi ser at artister begynner å legge merke til oss nå. Så vi skal hente flere internasjonale DJ’er, artister og samarbeidspartnere forteller han.

Vil lage flere streamingtjenester

Det var ikke nødvendigvis en musikk-app som var planen da selskapet startet samtalene med UFC i fjor.

– Vi hadde en god formening om hva vi kunne tilby, men det har blitt utvidet siden den gang. Det var alltid knyttet til musikk, men kanskje mer i retning hardware og in-ear headphones. Men i og med at vi kom fra teknologi-bakgrunn begynte planen å materialisere seg, at vi kan lage en musikk- og mediaplattform for fansen.

– UFC er en stor aktør, hvordan fikk dere den kontrakten?

– Vi har mye internasjonal erfaring, det er noe vi er gode på. Og vi har bygget oss et enormt nettverk av internasjonale kontakter verden over. Så vi tok kontakt med de største brandene som vi mente vi kunne jobbe med, brands vi har kunnskap om, forteller medgründer og CCO Lisbeth Kjøpstad Sørgård.

Duoen har også tidligere gründet selskapet Audiomoda, som bygget eksklusive musikkanlegg, og landet en avtale med Aston Martin.

– Kommer dere til å lage flere apper, med andre merkevarer?

– Det er planen. Vi er i samtaler med flere store brands. Dette har jo blitt lagt merke til ute i verden. Vi er gode på musikk, teknologi og sport. Og det er en fantastisk kombo. Det er mange muligheter ute i musikkverden, forteller Sørgård.

– Svein Arne liker å skrive store kontrakter. Hvorfor skrive en liten, når det er samme jobb å skrive en stor. Så vi tror det blir flere, legger Lisbeth Kjøpstad Sørgård til.