Fintech

Den norske Tjommi-profilen som står bak brennhet «influencerbank» i Danmark takket nei til 12 millioner

Sebastian Haugeto og hans «danske» Dealflow har som mål å tjene milliarder på å erobre influenserbetalingene, men dårlig dynamikk i teamet gjorde at storrunden glapp.

Sebastian Haugeto startet og driver Dealflow fra København
Publisert Sist oppdatert

Lys lugg og blå øyne skiller seg ikke akkurat ut i København. Men som tidligere topputøver i langrenn, blir Sebastian Haugeto omtalt som «den norskeste nordmannen i Danmark».

Indøkeren med datateknologi fra NTNU var med i grunnlegger-teamet i Tjommi som bygger en prisjakt-app fra Danmark. I september 2021 lanserte Haugeto fintech-selskapet Dealflow som ikke er det samme som det norske folkefinansieringsselskapet Dealflow.

Basert på egne erfaringer

Danske Dealflow er en app hvor influensere og frilansere kan sende faktura til en oppdragsgiver og få betaling samme dag. Haugeto har selv levd av å lage reisefilmer. Han opplevde den gang hvor krevende det kan være å hente inn betaling fra forskjellige oppdragsgivere. Ofte kom pengene på konto først uker og måneder etter endt samarbeid.

Valget falt på Danmark av regulatoriske hensyn. Mens det kan være krevende å få de nødvendige lisensene til å sende pengestrømmer i de fleste andre land, er danskene mye mer liberale også på dette området.

– Vi kan bruke den danske lisensen til å skalere i hele Europa. I Norge måtte vi hatt tilnærmet banklisens, sier Haugeto.

Selskapet lanserte tjenesten for noe uker siden, og ifølge gründeren vokser ventelisten av influensere med over fem prosent i uken. De har over 200 stykker i skrivende stund.

– Vi onboarder rundt en influenser om dagen, og forventer 600 nye over de neste tre månedene. Vi tar det litt rolig for å sørge for at lånealgoritmen vår fungerer som den skal. Vi kan ikke miste penger, da er vi fucked.

De tar et gebyr på 2.9% for øyeblikkelige betalinger, men tilbyr også en gratisversjon for de som kan vente litt lenger på å få betalt.

Unik kombinasjon

Den kanskje største konkurrenten er svensk-amerikanske Willa Pay som har EQT Ventures på eiersiden. Haugeto medgir at de vokser raskest for tiden, men er klar på at Dealflow er unike på grunn av koblingen mellom betalingsapp og kredittkort.

– Den kombinasjonen finnes ikke noe sted i verden. Vår distribusjonsmodell er mer effektiv og mye billigere enn konkurrentenes. Vi kan skaffe nye kunder mye lettere, sier han.

Når han først har hanket inn brandpartnere skjer distribusjonen ut til sluttbrukerne av seg selv. For tiden anslår han å tjene rundt 5000 kroner i året per kunde.

Takket nei til 12 millioner

Tre måneder etter at selskapet var grunnlagt var 12 millioner kroner på vei inn fra en gruppe investorer. Selskapet ble på denne tiden verdsatt til 70 millioner.

– Det var egentlig en «done deal». Men jeg kom til et punkt med den forrige teknologisjefen hvor dynamikken internt ikke var helt bra. Det var dårlig for selskapet og dårlig for meg, så jeg bestemte meg for å la ham gå og justere på runden, sier Haugeto.

Han brukte det neste halvåret på å sette sammen et nytt team. Ifølge Haugeto gikk bruddet ryddig for seg, selv om alle involverte der og da opplevde det som dramatisk.

– Jeg sa ikke «du har sparken», men mer i retning av at dette samarbeidet fungerer ikke for noen av oss. Det er best om du forlater skuta og finner noe annet å gjøre.

Investorer forsvant

Teknologisjefens avskjed var ikke like populær blant de potensielle investorene. Det dannet seg to leire, de som hadde egen erfaring som gründer og de som ikke hadde det. Det var folk i den siste gruppen som ble mest «shaky i buksene», ifølge Haugeto.

– Det endte med at de trakk seg fra runden. De ville justere på ting, og det hadde ført til en prosess som hadde tatt tre måneder ekstra.

Runden på 12 millioner gikk i oppløsning. I hver eneste samtale med investorer i tiden etterpå, ble bruddet et tema, men Haugeto har slått seg til ro med at avgjørelsen var riktig i et langsiktig perspektiv.

– Jeg tok en avgjørelse som var viktig for oss. Jeg tror veldig på at vi har et sterkt team nå, og kundene elsker produktet vårt.

Ny runde

Etter et brennhett 2021 har investor-interessen for fintech kjølnet. Da Klarna nylig hentet penger, ble verdsettelsen barbert med 87 prosent.

– Hvordan har det vært å skulle starte på en ny kapitalrunde i dette nye klimaet?

– Det har vært bra. Vi har snakket med mange internasjonale fond og fått mange henvendelser.

Nå skal de hente 30 millioner kroner før slutten av året. De hentet 4 millioner i starten av året med en verdsettelse på 40 millioner, så ting har gått raskt.

For tiden fører de samtaler med ti av de største fondene i Europa. Et par norske fond står også i gangen.

Raus med aksjene

En utfordring på kort sikt er å få kontroll på svindel. Selskapet har utviklet en algoritme som skal kunne sikre at det kun lånes ut penger på en ansvarlig måte. På lengre sikt handler det om å sikre seg at flinke folk vil bli med på teamet og blir der.

Ny CTO i Dealflow, Siddharth Mudgal

Partner i den innflytelsesrike akseleratoren Ycombinator, Gustaf Alströmer, tok nylig til Twitter for å spre sitt budskap om at de aller fleste startups utenfor USA er for treige med å gi ansatte andeler i selskapet.

Alströmer mener alle fulltids-ansatte bør få aksjer eller opsjoner og at opptjeningstiden må være fire år eller mer. Samtidig må selskapene bruke tid og flid på å lære opp ansatte som kan lite om slike ting, og i hvert fall ikke utnytte mangelen på forståelse, slik det har vært eksempler på.

Haugeto anser seg som svært fremoverlent på dette området. Nylig oppholdt han seg 1,5 måned i Launch House i Los Angeles og ble inspirert, blant andre av Alströmer som han møtte der, til å sette av en opptil tre ganger så stor aksjepost til ansatte enn det som er vanlig i de nordiske landene.

– Jeg har veldig tro på ansattes medeierskap.

Nå får alle som jobber fulltid i Dealflow aksjer. Akkurat hvor mye avhenger av rollen, men alle på teamet har allerede mer enn 1 prosent eierskap.

Det er 11 i teamet, hvorav den viktigste er CTO Siddharth Mudgal fra India som har jobbet syv år i Fico. Selv har han 45 prosent av aksjene, mens den nye Mudgal sitter på rundt 30.

– Hvor er dere om fem år?

– Da runder vi 100 millioner dollar i årlig inntekt og milliarden i verdsettelse.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*