LOGISTIKK
Den nye Autostore-sjefen vil kapre småbedriftene med nysatsingen Pio: Inngår samarbeid med Mystore
I en avlegger fra moderskipet Autostore, jakter nevøen av suksessgründer Jakob Hatteland lagerdominans blant småbedriftene. Nå inngår Pio et samarbeid med Norges største netthandelsplattform.
– Vi har en høy innovasjonstakt i Autostore, og Pio er et av de nyeste eksemplene på det, sier Mats Hovland Vikse.
Etter fem år som henholdsvis strategisjef og salgssjef, overtok han rollen som administrerende direktør i Autostore da Karl Johan Lier gikk av med pensjon ved årsskiftet.
Selskapet er blant de fremste i verden på robotiserte lagersystemer, men har først og fremst spesialisert seg på store aktører med enorme sortiment. Blant kundene er for eksempel den svenske netthandelskjempen Boozt.
Nå har selskapet derimot blinket seg ut mindre aktører som et marked å vokse i, gjennom det nevnte datterselskapet Pio.
– Omtrent 15 prosent av alle verdens varelagre er automatiserte, og blant små bedrifter er lagrene stort sett manuelle. Det vil gi likere konkurransevilkår at både store og små aktører kan utnytte fordelene ved automatiserte lager- og distribusjonssystemer, mener Vikse.
Eksperimenterende amerikanere
Det er nevø av Autostore-gründeren Jakob Hatteland, Magne Hatteland, som har tatt initiativ til- og leder avleggeren fra et kontor i Stavanger. Han har jobbet i selskapet i 13 år, og er så glad i teknologien at han har bygget den inn i sitt eget hjem.
Ifølge Pio-sjefen har han lagt frem ideen om et Autostore-anlegg i miniatyr flere ganger, uten å få gehør. I 2020 startet imidlertid Autostore en venture-satsing til selskapet, og året etter skilte de ut Pio som eget selskap, forteller Hatteland.
Vurderte militær bruk
Ideene om hva et mini-Autostore kunne brukes til, var mange. Ifølge Hatteland var selskapet blant annet i kontakt med en ikke navngitt forsvarsallianse om å levere robotiserte konteinere til bruk i felt.
Stien ledet imidlertid nærmere kjernevirksomheten, til netthandel.
– Vi så på hvordan de mindre nisjebutikkene hadde det i dag. Vi traff folk som var kjempeflinke, og folk som ikke hadde noen kontroll.
Hatteland mener mindre aktører på sett og vis blir «straffet» for å oppnå suksess, fordi lageret vanskelig lar seg skalere i takt med etterspørselen. Dermed hemmes veksten, lyder teorien.
Inngår samarbeid
Hatteland omtaler markedet som «blue ocean», altså uten nevneverdig konkurranse.
Per i dag har Pio kun en håndfull håndplukkede kunder. Erfaringene er imidlertid gode, ifølge Hatteland. Bare i USA anslår Pio at de har et nedslagsfelt på 65.000 bedrifter.
Hvor mange kunder de sikter på å kapre, vil han derimot ikke kommentere. Ei heller noen andre finansielle mål.
Nå er det imidlertid klart at Pio har inngått et strategisk samarbeid med Mystore, som er Norges største netthandelsplattform. Den kan på sett og vis sammenlignes med Shopify, i at den leverer nettbutikk og handelstjenester som hyllevare.
1700 nettbutikker benytter plattformen, som nå skal løfte frem Pio som sin foretrukne lagerpartner for selskaper i vekst.
– I konkurranse med større aktører og fysiske butikker er det avgjørende for nettbutikker å kunne levere varer raskt nok til sluttkunden. Robotlagere fra Pio er med på å legge til rette for dette for Mystore sine kunder, sier kommersiell direktør for Mystore, Lars Tveiten.
Stor investering
Kostnaden med å kjøpe et Autostore-system, selv et lite et, er også for høy for slike selskaper.
Dermed kom Hatteland & Co frem til en løsning der kundene kjøper maskinvaren og Pio står for programvaren. Lagertjenesten tar betalt per plukk, altså for hver vare som hentes frem av kubsystemet. Løsningen kan integreres med alle de store netthandelsaktørene.
Hatteland anslår minimumskostnaden av et Pio-system til knapt én million kroner, og mener investeringen vil gi mening for selskaper som vurderer en ansatt nummer to på lageret.
– Det er fortsatt en stor investering for en nisjebutikk?
– Ja, for de fleste vil det være den største enkeltinvesteringen de har gjort, vedgår Hatteland, men påpeker at de også har inngått leasingavtaler, som gjør det mer spiselig for noen.