intervju

Den nye Spond-sjefen: – Skal tråkke litt forsiktig når man kommer inn sånn som meg

Rune Paulseth var likevel rask med å rive ned og bygge opp igjen en av vekststrategiene.

Rune Paulseth sammen med CFO Martin Eide. Han var fungerende CEO før Paulseth kom inn i selskapet i fjor høst.

Dette må du vite

  • Rune Paulseth har lang erfaring fra teknologi- og mediebransjen og ble fra august 2024 administrerende direktør i Spond. Han har tidligere ledet Facebook Norge (senere Meta) fra 2015 til 2023, hvor han etablerte selskapets norske tilstedeværelse og tredoblet virksomheten. Før dette var han blant annet CEO i Hjem.no, landssjef for Microsoft Norge og Chief Digital Officer i Eniro. Paulseth har en mastergrad i markedsføring fra Handelshøyskolen BI og er bosatt i Oslo.

  • Spond er en norsk plattform grunnlagt av Per-Otto Wold i 2012. Selskapet tilbyr en digital løsning for å organisere idrett og fritidsaktiviteter, med fokus på å forenkle hverdagen for lagledere, familier og frivillige. Plattformen har over 3 millioner månedlige brukere og er spesielt populær i Norge, Storbritannia, USA, Tyskland og Frankrike. Spond har vokst til å bli en ledende aktør innen sportsorganisering i Europa, og sparer brukerne for millioner av frivillige timer gjennom effektiv administrasjon.

– Dette er et utrolig forfriskende selskap å komme inn i. Jeg bruker jo appen så mye selv og går nå rundt med jakker og luer med logo og hele pakka, sier Rune Paulseth. 

Den erfarne teknologi-toppen, med lang erfaring fra Meta og Microsoft, har straks sittet et halvår som toppsjef i Spond, appen for organisering av idrett og fritidsaktiviteter. 

Tjenesten har bikket tre millioner brukere globalt.

– Nå handler det om å akselerere det som allerede fungerer og legge på noen elementer som gjør at vi kan komme litt kjappere mot særlig lønnsomhet, sier Paulseth. 

– Hva skal til? 

– Det er tre elementer vi skal fokusere på. Akselererende vekst på brukere og antall klubber som samlet vil gjøre at vi får en vekst i omsetning globalt. Men dette skal også forsterkes med en annonsemodell på toppen. 

– I tillegg ser vi på om vi kan ha noen åpne eventer i produktet. Gå litt i konkurranse med andre markedsplasser, samtidig som vi holder oss innenfor sportsdimensjonen.

– En helt ny strategi?

– Tanken om raskere inntektsmodeller hadde allerede vært et fokus, men det første jeg så på, og det går nok litt på min bakgrunn, var dette med å utnytte annonseringsmulighetene bedre. 

– En femtedel av Norges befolkning bruker oss hver eneste dag - med veldig høy frekvens. Det er ganske unikt. I løpet av 2025 bikker vi nok fire millioner brukere globalt, og tre av dem er på utsiden av Norge. Ser vi på vår tilstedeværelse på daglig bruk, er vi det femte største norske mediet som en potensiell annonsebærer. 

– Hva var det første du gjorde? 

– De hadde startet på dette med annonsering før jeg kom inn, men det er jo litt mitt håndverk, så her reiv jeg nok ned ganske mye, og så snudde vi det litt - for å kunne begynne på nytt igjen. Jeg har også ansatt en tidligere kollega av meg fra tiden i både Microsoft og Facebook, som skal drive denne «brand partnership»-biten sammen med oss.

– Vi har også fått et «premium partnership» med Google, og på den måten løftet oss mot de store annonsørene, slik at vi fremstår som en profesjonell aktør på det området.

– Bare-bare å komme inn som ny leder i et lenge gründerdrevet selskap?

– Du får nok ikke høre fra meg at det er frustrerende, men jeg tror man skal tråkke litt forsiktig når man kommer inn sånn som meg. Man skal være klar over hva man kan og hva man ikke kan. Det man ikke kan er jo historikken, og det som ligger i veggene. 

– Da er det en kjemperessurs å ha med de som har vært der siden starten. Vi har jo flere av dem i organisasjonen ennå, og det er viktig å vite hvor vi kommer fra, og hvorfor vi har bygd dette og hvorfor man har kommet hit man er i dag, sånn at vi kan jorde oss selv på det hver eneste dag.

– Hvordan vil du beskrive din lederstil? 

– Jeg er nok veldig nysgjerrig. Jeg har lyst til å lære å kjenne alle. Jeg er også veldig åpen, og jeg sitter midt i lokalet på et langbord. Skal jeg få gjort noe, må jeg være hjemme, for jeg er så pratsom.

– Med over tre millioner brukere, har man jo kommet over kneika på «proof of concept». Det virker jo, men så har man kanskje slitt litt med å finne en skalerbar forretningsmodell, sier Rune Paulseth, daglig leder i Spond.

– Det er også viktig, mener jeg, å ha en veldig takhøyde på at ikke alle er enige om alle prinsippene, men at alle skal bli hørt. Når folk har blitt hørt, må vi likevel ta noen beslutninger og gjøre et veivalg - og det finnes det mange av i en startup-fase, selv om man har holdt på en stund.

– Er dere enige nå? 

– Det vi har jobbet særlig med nå i starten, er å gjøre det helt tydelig hva vi skal gjøre - og ikke skal gjøre nå. Vi er enige om at vi nå skal gå internasjonalt, og det viktig å håndtere på en måte som unngår at vi blir fryktelig mange, og at vi har en kjapp vei til lønnsomhet. 

– Med over tre millioner brukere, har man jo kommet over kneika på «proof of concept». Det virker jo, men så har man kanskje slitt litt med å finne en skalerbar forretningsmodell.

– Hvordan ligger dere an, da? 

– Jeg tror vi lander på rundt 100 millioner kroner i omsetning i fjor. Så det neste steget er å løfte omsetningen og samtidig ha kontroll på kostnadene. Neste år skal vi 50 prosent opp, tenker vi. 

– Hva kan bli utfordrende for deg? 

– Jeg er jo vant med å ha med meg noen verktøykasser inn, jobbe innenfor noen rammer - og levere på det. I en oppstart er det mer åpenhet for å teste og prøve nye ting litt mer løpende, og jeg er nok kanskje litt mer utålmodig med å få til ting kjapt.

– På hvilken måte? 

– Jeg vil gjerne «kill your darlings» på ting, men så skal man samtidig ha respekt for at dette er et selskap som har holdt på en stund, og at vi har kommet hit nettopp på grunn av disse «darling'sene». Her har vi hatt noen diskusjoner, men jeg opplever ikke at vi er uenige. Alle syns det er spennende å tenke litt nytt, ha litt vyer og hårete mål.

– Og så er det stor sjanse for at vi bommer på noen av delene, men det må det være rom for. Hvis vi legger lista høyt, må vi tørre å bomme og lære av det også. Så jeg er ganske komfortabel her vi står nå, og at vi kan skyte fart i løpet av året.

– Avhengig av ny kapital i så fall? 

– Ikke for drift, men om vi velger å gjøre noen investeringer, er en annen diskusjon. Det er jo ikke gjort noen store finansieringsrunder i selskapet så langt, og det ser vi ikke bort ifra vil komme nå med en internasjonalisering mot USA og andre større markeder. 

– Vi har løpende dialog med interessenter, og i så fall blir det en annen type oppkapitalisering enn det vi har sett til nå.

– I 2025? 

– Ikke umulig. Vi er fremdeles i diskusjon om timingen, men at det kommer til å skje, er jeg ganske overbevist om. 

– Du fikk jo litt oppmerksomhet fordi du hadde sagt opp stillingen i Hjem.no etter bare fire måneder. Hva skjedde? 

– Styret i Spond ringte og spurte om jeg ville ha denne jobben, og den anså jeg rett og slett for å være hakket mer spennende enn Hjem.no var - med tanke på den operative størrelsen, de internasjonale ambisjonene og så videre. 

– Ikke for å snakke Hjem.no ned, men det handlet i utgangspunktet om å konkurrere mot Finn i en bransje som er veldig bransje-fokusert.

– Hva var det med Spond? 

– Spond er et ekstremt spennende konsument-produkt ut ifra Norge, og det er ikke så mange av dem. Det er gøy å få lov til å være med på denne reisen, og jeg gleder meg til fortsettelsen.