Husleie.no-gründer Kjetil J. Olsen.

Denne utleie-tjenesten opplever kraftig vekst før ekspansjon, og nå hopper de snart bukk over Norden

Husleie.no har kickstartet utenlandssatsingen med å hente fem millioner kroner i frisk kapital.

Publisert

Husleie.no bestemte seg i april; nå gir vi gass. Da hadde de allerede sondert markedet og jobbet ut det som kanskje er en litt uvanlig strategi i forkant av en internasjonal ekspansjon, forteller gründer og daglig leder Kjetil J. Olsen.

Selskapet sikret seg før sommeren fem millioner kroner fra eksisterende investorer - og kunne deretter rekrutterte fra øverste hylle, ifølge Olsen.

Han nevner:

Karl Jørgen Aanonsen fra Finn og Fotocasa, UK-baserte Amit Saksena fra Amazon, Expedia og Rocket, og tyske Daniel Biene fra Axel Springer, LegalBase og Smartlaw.

Samtlige skal fylle ledende roller i selskapet og styret, og Husleie.no jakter nå ytterligere ansatte, både til det tekniske teamet og på bakken i utlandet.

– Et team på ti personer, som vi var i vinter, klarer ikke å betjene Norge og samtidig satse utenlands. Det var derfor viktig å hente inn flere nå, sier Olsen.

Hva kommer først?

Etter sommeren er planen å hente et enda større beløp, før de skal entre et hittil hemmelig utvalgt europeisk marked på nyåret.

– Når vi nå snart skal hente mer kapital, kan vi vise frem teammedlemmene i nøkkelstillingene våre; de som skal være med å realisere planene, sier Olsen.

Han legger til:

– Det er jo det som er litt vanskelig for ethvert selskap i vår fase; hva kommer først? Pengene eller menneskene som skal realisere planene pengene går til.

– Vi valgte å hente noe kapital hos eksisterende eiere først. Det innebærer at vi kanskje må «vanne» oss ut litt mer før vi går og henter de store pengene, men det gir oss i hvert fall trygghet til å kunne fortsette i et høyt tempo dersom den store runden tar lenger tid enn planlagt. I så tilfelle ønsker vi jo ikke å nedbemanne, når vi egentlig skal vokse og nærmer oss lansering i et helt nytt marked, sier Olsen.

Går til de største

Uten å røpe hvilket utenlandsk marked de først planlegger å etablere seg i, forteller han imidlertid at de «hopper bukk» over Sverige og Danmark.

– Vi satser heller på større markeder i Europa, sier Olsen og forklarer hvorfor:

– Å tilpasse løsningen vår til for eksempel Sverige, krever og koster like mye som å tilpasse løsningen til UK, Spania, Tyskland eller Frankrike. I Sverige har de for eksempel en helt annen struktur i sitt juridiske system. Da de fire nevnte landene også er mye større, kan vi like så godt tilpasse plattformen vår til dem, sier han.

– Utelukker man da Sverige for alltid?

– Nei, det gjør man vel aldri, men det er i hvert fall ikke attraktivt i det korte bildet.

Olsen forteller videre at de først har gjort research på makrofaktorer, juridiske krav og produktbehov, og så videre. Deretter «designer» de produktet for et utvalgt marked, finner kommersielle samarbeidspartnere og tekniske leverandører.

– Parallelt starter vi rekruttering av nye medarbeidere og klargjøring og utvikling av produktet, sier han.

Stor vekst

Husleie.no er en plattform som skal gjøre boligutleie mindre tidkrevende. Tjenesten tilbyr blant annet annonsering av bolig, håndtering og kredittsjekk av potensielle leietakere, opprettelse av leiekontrakt og depositumskonto.

Olsen rapporter nå om 80 prosent flere forvaltede leieforhold på plattformen, totalt 8400, sammenlignet med i fjor - og rundt 15 prosent, mest sannsynlig enda flere, av alle nye leieforhold i Norge etableres via Husleie.no, forteller han.

Nærmere 700 depositumskontoer ble også opprettet via plattformen i juni.

– Det er alltid høysesong på sommeren, særlig i juli og august, men vi har registrert stor aktivitet gjennom hele våren, til tross for corona-situasjonen. Folk skal jo fortsatt ha et sted å bo, sier gründeren.

– Ligger langt fremme

Shifter har tidligere også omtalt Unite Living, som på lik linje med Husleie.no bygger en plattform som digitaliserer og automatiserer boligutleie fra A til Å.

Selskapet hentet i fjor syv millioner kroner fra DNB, til en verdivurdering på 60 millioner kroner.

– Slik jeg forstå er de mer rettet mot eksterne forvaltere og proffe utleiere, mens vi henvender oss i større grad mot private og semi-profesjonelle, sier Olsen.

– Hvordan er konkurransen utenfor Norge?

– Den er faktisk overraskende beskjeden, selv om det selvsagt er konkurrenter overalt. Samtidig er de en veldig ulik modenhetsgrad. Vi i Norge må huske at vi ligger langt fremme på det meste som har med brukerteknologi å gjøre, sier Olsen og legger til:

– Vi føler vi har hatt BankID i alle år, men der har knapt nok tyskerne og franskmennene kommet seg ut av støpeskjea. Vi har med andre ord en stor fordel ved å kunne bygge forretningsmodeller basert på moderne teknologi, som kanskje ligger flere år foran i andre markeder, og dermed kan vi ligge i forkant av lokale konkurrenter, sier han.

– Hva gjør deres tjeneste unik?

– Vi har bygget en løsning som treffer de aller fleste brukerne. Du trenger ikke være en kunde av hele løsningen. Du kan for eksempel kun benytte deg av en leiekontrakt eller overtakelsesprotokoll, som er gratis. Eller så kan du velge hele løsningen, sier Olsen og legger til at de også tilbyr leietakere tjenester som strøm, innboforsikring og eventuell finansiering til depositum.

På eiersiden i Husleie.no står blant andre investeringsselskapet Altitude Capital ved Grunde Eriksen, Oxer Kapital, Gustav Witzøe jr., Bjørn Ingier og Knut Stokke.

Selskapet hentet 15 millioner kroner i 2018.