second hand

Derfor måtte de legge ned kjendis-støttet bruktsjappe

– Responsen på Waior var overveldende og trafikken svært god, så det er ingen tvil om at det er dårlig timing, sier Rune Skou - som nå står igjen som eneste ansatt.

Patrick Skou (avbildet) lanserte sin første abonnementstjeneste for barneklær i 2018. På laget hadde han pappa Rune Skou. På nyåret ble tjenesten lansert som Waior, men nå er hele butikken stengt på ubestemt tid. Gründeren er heller ikke lenger involvert i selskapet.
Publisert Sist oppdatert

Eks-rørlegger Patrick Skou fra Gjøvik lanserte i 2018 en abonnementstjeneste for barneklær.

På laget hadde han pappa Rune Skou.

Først het de Lilletiger, deretter Lillepanda, som omtalt i Shifter. Tiger of Sweden hadde nemlig vært på dem, forteller Rune.

Fam Irvoll var nettbutikkens sjefsdesigner og ansikt utad, og influencer Caroline Berg Eriksen og roer Olaf Tufte ble i Finansavisen lansert som ambassadører og investorer.

Tjenesten gikk etter hvert under navnet Tuckify i stedet, fremdeles en «strømmetjeneste for barneklær», og Patrick ble kåret til en ledestjerne i DN.

Far og sønn gikk senere gjennom en rekke pivoteringer av forretningsmodellen, blant annet én som inkluderte klær til voksne. Duoen tok senere inn igjen barneklær - og landet sist på nyåret i navnet Waior; en tjeneste der brukerne selv sendte inn plagg.

Klærne ble følgelig kvalitetssjekket, fotografert og lagt ut i nettbutikken.

I dag blir du møtt med en melding om at Waior har lagt ned driften. Siste frist for å kreve tilbake utbetaling for solgte varer løper ut 30. november, heter det på nettsiden.

– Responsen på Waior var overveldende og trafikken var svært god, så det er ingen tvil om at det er dårlig timing, sier Rune til Shifter.

– Utfordrende å drive noe sammen med sin egen sønn

Han fungerer nå som en konstituert daglig leder og skal ivareta økonomien og prøve å finne et grunnlag for videre drift. Patrick er ikke lenger involvert i selskapet.

– Det har jo vært utfordrende å drive noe sammen med sin egen sønn når vi på en måte aldri klarte å skalere dette slik vi hadde ønsket, sier Rune.

Han forteller om problemer som først startet under pandemien.

Fjorårets årsregnskap viser en inntekt på 1,2 millioner kroner og et tap på 1,8 millioner kroner.

– Vi gikk gjennom en vanskelig periode i fjor sommer. Det var mye lockdown i Oslo, i tillegg til isolasjoner og karantener på mange ansatte. Vi fant ut at vi måtte flytte.

Waior endte opp i et lokale på Ringsaker.

– Men der hadde vi nesten ikke kommet oss på plass før energikrisen slo inn, sier Rune.

– Har hatt et altfor tynt team

Energikostnadene ble ifølge ham tidoblet. For å sikre eiernes interesser, og unngå at selskapet skulle gå konkurs, ble alternativet å pakke ned hele butikken, forteller Rune.

Det var egentlig en helt grei avgjørelse. Vi fant ut at vi bare hadde endt opp i masse store regninger vi aldri kunne ha betalt, sier han.

– Vi har derfor satt nettbutikken på pause og må nå revurdere hvordan vi ønsker å jobbe videre med dette, legger Rune til.

Han erfarte dessuten at Waior manglet helt nødvendig kompetanse på teamet.

– Vi har hatt et altfor tynt team og vært avhengige av å kjøpe inn mange tjenester, som markedsføring. Det er vanskelig nok i seg selv, og særlig hvis du skal kjøpe det fra et byrå som kanskje ikke har særlig god innsikt i second hand-klær, sier Rune.

– Det er mye å ta hensyn til; hva er kjøpsutløsende og hvilket budskap skal vi selge på, bærekraft eller miljø? Det har vært veldig vanskelig, og skal vi restarte dette, må vi ha alle funksjoner på plass selv, sier han.

Åpen for salg av hele sjappa

10.000 plagg er nå pakket ned, men nettbutikken kan i teorien være oppe å gå igjen om en uke, forteller Rune. Han har imidlertid ikke bestemt seg for selskapets fremtid, men er åpen for det meste; et rent salg, en «joint venture» - der Waior bidrar med plattform og klær, eller at de rette personene kommer inn får sine eierandeler.

– Vi har i hvert fall tatt vare på alle verdiene i selskapet. Det fine med second hand-klær er jo at de ikke har det samme verdifallet som nye klær, sier Rune.

– Det viktigste for oss er at det blir en løsning som gir oss tro på at Waior kan lykkes og bli noe stort, sier han.

Waior har også en lang rekke småaksjonærer om bord. Disse er ifølge Rune orientert om prosessen.

– Flere har vist forståelse, men hvordan dette organiseres i fremtiden vet jeg ikke ennå.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!