PodMe-teamet har fått nye 50 millioner kroner å rutte med hittil i år.

Derfor øker Schibsted innsatsen i PodMe, kun seks måneder etter forrige emisjon

PodMe hentet millioner fra Schibsted for tredje gang på halvannet år. Det norske konsernet blir største aksjonær.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted skyter for tredje gang på halvannet år inn penger i det svenske podcastselskapet PodMe, som leverer eksklusivt innhold i en betalt abonnementsmodell uten reklame.

Denne gangen er det snakk om en runde på 25 millioner kroner, og Schibsted står for hele beløpet.

Det norske mediekonsernet gjorde sin første investering i PodMe i april 2019, da på 8,2 millioner kroner. I vår fulgte de opp som lead i en runde på totalt 22 millioner kroner, sammen med blant andre finske Gorilla Capital.

Nå satser de altså nok en gang - og med et langt høyere beløp enn tidligere. Etter investeringen posisjonerer Schibsted seg som selskapets største enkeltaksjonær med omtrent 40 prosent eierandel i selskapet.

– Podcast har blitt forbausende populært og et format brukerne tar i bruk i større grad enn vi forventet, sier Rune Røsten, leder for Schibsteds venture-investeringer i Norge.

– Var denne investeringen planlagt da dere skjøt inn penger i vår?

– Ikke i detalj. Men i den forstand at man kunne se at nye runder ville komme. At det kommer nå, skyldes markedet og utviklingen.

– Hva forandret seg på de seks månedene?

– Vi ønsker å gi gass. Det går veldig bra i Sverige, og i Norge har vi fått veldig bra vekst, veldig fort. Både vi og selskapet ønsker å bygge videre på det.

Han legger til at runden som ble gjort i vår «godt kunne vært større», men at pandemien gjorde hele markedet mer forsiktig.

Rune Røsten er leder for Schibsteds venture-investeringer i Norge.

Tydelige synergier

Gründer og daglig leder i Podme, Johan Strömberg, forteller om et godt samarbeid med Schibsted.

– Men først og fremst er det helt tydelige synergier i hele Schibsted, både når det gjelder plattform og på markedsføring, sier han.

Dette er også en viktig motivasjon for Schibsted, ifølge Røsten.

– Avisene i Schibsted, som VG og Aftenposten, satser også sterkt på podcast. Vi tror at alle disse initiativene utfyller hverandre og vi ser også på et tettere samarbeid. Appetitten på podcast blant brukerne er veldig stor, og vi er særs fornøyd med å tilby et variert og voksende tilbud innen podcasts, sier han.

Strömberg forteller også at han opplever det norske markedet som svært betalingsvillige når det gjelder eksklusivt innhold uten reklame. Derfor har Podme flere prosjekter på gang med nytt, norsk innhold, blant annet i samarbeid med Rubicon.

Satser på millionen

PodMe omsatte i fjor for ni millioner kroner og leverte et underskudd på 10 millioner kroner, ifølge Breakit.

Tjenesten rullet for første gang ut norsk innhold i sommer, og det opplyses i en pressemelding at de nå har flere tusen norske brukere. I katalogen finner vi blant annet populære Skrekkpodden, Truecrimepodden, Avhørt, Utenfor murene og Historiepodden, samt svenske podcaster, for eksempel En mørk historie.

– Vår ambisjon er å knytte til oss til de beste aktørene og å satse på unikt og godt innhold, PodMe Originals, det er kanskje den viktigste grunnen til at vi lykkes, sier gründer Strömberg.

– Vi tror at lytterne ønsker å betale for å lytte til eksklusivt, godt innhold uten forstyrrelser og reklame. Det gir bedre betingelser for de som lager podcast og bedre opplevelser for lytterne, sier han.

Ambisjonen til selskapet er å ha en million abonnenter i løpet av de neste fire årene.

– Podcast er et av de medieformatene som nå vokser raskest. Lyd er ypperlig å konsumere i veldig mange sammenhenger for brukerne, og er et fleksibelt format som gir stort kreativt spillerom. Når det kombineres med et veldig sterkt team, som PodMe har, så blir det veldig spennende – og det er en stor glede for oss å kunne være med på reisen videre, sier Røsteni Schibsted.

Podme planlegger å lansere tjenesten i enda flere land i tiden fremover, men vil ikke avsløre hvilke.