finansiering

Det begynte med en epost til et fond i Silicon Valley, nå har de fått en millioninvestering tilbake

Kakadu fra Ryfylket jobber mot digitalt utenforskap, og henter kapital fra digitaliseringens høyborg.

Ingvild Prestårhus og Hege Fiskå i Kakadu.
Gründerne Hege Fiskå og Ingvild Prestårhus i Kakadu.
Publisert Sist oppdatert

Mens det i en periode fremsto som nærmest dagligdags at norske selskaper fikk oppmerksomhet fra utenlandske investorer, har det de siste månedene vært stadig lenger mellom hver gang internasjonal kapital har blitt rettet mot Norge. Midt i den verste pengetørka siden dotcom-bobla sprakk, har imidlertid en liten startup fra Ryfylket fått prestisjetunge investorer fra Silicon Valley.

Gründerne Hege Fiskå og Ingvild Prestårhus i Kakadu sin historie om hvordan de kom gjennom nåløyet hos Right Side Capital Management – som det første norske selskapet i porteføljen – viser at det enkle ofte er det beste.

– Noen tipset oss om dem, så vi tok kontakt via nettsiden. Deretter fikk vi noen gode møter, konstaterer Fiskå.

Produkt, kunder og investorer

Kakadu beskriver seg som en inkluderingsplattform som hjelper bedrifter med å lage slik-gjør-du-det-oppskrifter til de minst digitale kundene. Ideen fikk venninnene Prestårhus og Fiskå etter at de i mange år hadde vært foreldregenerasjonens faste hjelpere med små og store digitale utfordringer på nett.

Allerede nå har de fått betalende kunder på plass. Blant de store bedriftene som bruker tjenestene til oppstartsselskapet, er Norsk Tipping, BankID og Schibsted.

Foruten amerikanerne leder energiselskapet Lyse Vekst AS og investeringsfondet Validé Invest ll an i runden på seks millioner kroner. I tillegg kommer det inn en rekke mindre tidligfaseinvestorer, som blant annet Sagene Tech Ventures, Startup Invest og Thomas Falck.

– Vi har fått en god bredde i miksen, der alle kan bidra med ulik kompetanse.

Digitalt utenforskap

Det er bedriftene selv som må lage «bruksanvisningene», men gjennom plattformen forenkles arbeidet. Bedriftene betaler for å abonnere på løsningen.

– Vi kommer inn som et hjelpemiddel for at de skal få selvgående kunder.

Ifølge gründerne gjør rammeverket det lettere både å lage «oppskriftene» og å holde det oppdatert.

– Mange eldre sliter, men er ikke dette et midlertidig problem frem til den digitalfødte generasjoner tar over?

– Majoriteten av de som har lave digitale ferdigheter er eldre personer over 60 år, men vi ser at digitalt utenforskap starter allerede i 30-årene, så dette er ikke et problem som forsvinner ved at det dør ut av seg selv, sier Ingvild Prestårhus , og viser til at eldrebølgen kommer for fullt nå fremover.

Tanken er å starte i Norge og nabolandene, og deretter ta markedsandeler internasjonalt. Mange av utfordringene i det høyt digitaliserte Norden vil gjøre seg gjeldende i andre europeiske land når de kommer etter.

Investeringsviljen økte

Verdivurderingen i finansieringen endte på 15 millioner kroner før pengene kom på plass. Selv om runden til slutt ble overtegnet, var det lenge krevende.

– Det startet tregt før jul, før vi fikk en ketchup-effekt nå like før vi lukket, sier Fiskå.

Nå er målet å utvide teamet, og også få opp omsetningen. Fra januar og frem til nå har inntektene vært på 800.000 kroner.

– Vi ser at det er et behov i markedet, og at det er betalingsvilje. Nå skal kapitalen vi har hentet øke farten.

Tidligere har Kakadu fått 2,8 millioner fra Helsedirektoratet, og 700.000 kroner fra Innovasjon Norge.